Lietolaisen Powder-Trans Ab Oy:n sinivalkoiset bulkkiyhdistelmät ovat tuttu näky pohjolan maanteillä kulkeville. Loppukesästä yhtiön monilukuinen Volvo kuorma-autokanta täydentyi muutaman vuoden tauon jälkeen uuden sukupolven Volvo FH 500 I-Save 6x4 vetoautolla.
Liedossa Powder-Transin pihamaalla auringonvalon pehmeässä syleilyssä kiiltelevä Volvo FH 500 I-Save on valjastettu kokonaispainoltaan 75-tonnisen linkkiyhdistelmän vetäjäksi. Kuten auton mallinimi paljastaa, on FH:n voimanlähteenä iskutilavuudeltaan 13-litrainen ja parhaalta teholtaan 500 hevosvoimainen TurboCompound-moottori.
Markkinoiden korkeimpaan hyötysuhteeseen yltävän moottorin jatkeena on 12-vaihteinen I-Shift-vaihteisto, Powder-Transin käyttötarpeisiin optimoidulla vaihteisto-ohjelmistolla.
Vaikka hyvä polttoainetalous ja korkea tuottavuus ovat sisäänrakennettuja ominaisuuksia kaikissa Volvo Trucks kuorma-autoissa, voi ammattitaitoinen kuljettaja nostaa molemmat edellä mainituista määreistä hyvistä erinomaisiksi. Keskeisessä roolissa kuljettajien ammattitaidon terästämisessä ovat Volvo Trucksin osaavat kuljettajakouluttajat.
Powder-Transin pääkonttorin koulutustilassa on käynnissä mielenkiintoinen keskustelu kuljettajakouluttaja Timo Mäkelän ja Powder-Transin kuljettajien sekä johtoportaan kesken. Keskustelun aiheena on polttoaineensäästöpotentiaali ja millaisista tekijöistä se muodostuu.
- Yrityksellä voi olla maailman taloudellisin auto, mutta jos henkilökunnan osaaminen ei ole tehtävän ja tekniikan vaatimalla tasolla, niin yhtälö ei toimi. Polttoainetaloudellisuus on autovalmistajan ja kuljetusyhtiön yhteistyön tulos.
Kysymykseen millaisista paloista käynnissä oleva luovutuskoulutus rakentuu, Mäkelä kertoo, että liikkeelle on lähdetty ihan perusteista.
- Päätettiin ensin katsoa, että mitä meillä on kuorma-autoissa Volvo Trucksin puolella ylipäätään tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana. Lisäksi katsottiin myös tulevaan ja etenkin alan sähköistymiseen. Tähän uuteen FH 500 I-Save Volvoon liittyen lähdettiin liikkeelle siitä, miten auto on tehty ja millaisia toimintoja siinä on. Sen jälkeen aloimme yhdessä miettiä, että millä keinoin ajoneuvoyhdistelmä saataisiin kulkemaan mahdollisimman pienellä polttoaineenkulutuksella. Ja siinä tehtävässä on erittäin tärkeässä roolissa Volvon älykäs I-See-vakionopeussäädin ja sen käyttö eri ajotilanteissa. Monia kuljettajia mietityttää I-Seen tapa ajaa mäkiset tilanteet ja siihen oleellisesti kuuluva nopeuden jousto. Koulutuksessa avattiin myös tältä osin uuden teknologian tapaa liikuttaa autoa maailman taloudellisimmalla tavalla, jopa kuljettajan tunnekokemusta haastaen.
Edistyksellinen Volvo I-See optimoi ajonopeuden ja vaihteenvaihdot ajoreitin pinnanmuotojen mukaan polttoaineen säästämiseksi. Toimintoa on kehitetty useaan kertaan ja uusimmissa Volvo Trucks kuorma-autoissa on käytössä jo I-See-toiminnon kuudes sukupolvi.
- Jos katsotaan tyypillistä kaukokuljetusta Suomessa, niin I-See:n ja perinteisen vakionopeussäätimen ero on keskinopeudessa mitattuna luokkaa 1-2 kilometriä tunnissa, mutta polttoaineenkulutus on I-See:lla varustetussa Volvo FH 460 I-Save tai Volvo FH 500 I-Save kuorma-autossa keskimäärin 10-15% matalampi kuin perinteisellä vakionopeussäätimellä. Vuositasolla puhutaan jo varsin merkittävästä potentiaalista polttoainesäästöissä, Mäkelä summaa.
- Säästöä tuo myös I-Save Volvon tyhjäkäyntisammutus, joka sammuttaa auton automaattisesti, kun auto on käynyt joutokäyntiä minuutin verran, Mäkelä jatkaa.
Powder-Transille luovutetun Volvo FH 500 I-Save kuorma-auton sydän, 500 hevosvoimainen TurboCompound-moottori ja sen poikkeuksellisen korkea vääntömomentti laajalla kierrosalueella puhutti niin omistajaporrasta kuin kuljettajiakin.
- Hevosvoimat ovat vain yksi mittari mutta se on tietysti mielenkiintoista, että tässä uudessa autossa on itseasiassa enemmän vääntömomenttia, kuin meidän edellisen mallisukupolven 540 hevosvoimaisilla moottoreilla varustetuissa Volvoissa. Lisäksi huippuvääntö alkaa jo 900 minuuttikierroksen kohdalta ja on tarjolla aina tuonne 1400 minuuttikierroksen tietämille saakka, se kertoo tekniikan kehittyneen melkoisesti ja odotamme sen myötä uuden auton tuovan myös luvattuja polttoainesäästöjä, sanoo Powder-Transin toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist.
Powder-Transin uuden Volvo FH 500 I-Save kuorma-auton voimalinjan kokonaisvälitys optimoitiin kuljetustarpeisiin sopivaksi yhdessä asiakkaan kanssa.
- Paljon ovat asiat muuttuneet. Kävimme myynnin kanssa läpi lukuisia asioita, kuten esimerkiksi millaisia reittejä autolla on tarkoitus ajaa, millaisilla painoilla ja kuinka paljon on kuormatta ajoa. Ja tämä on sitten Volvon mielestä paras ja optimaalisin vaihtoehto meidän ajotehtäviin, Blomqvist lisää.
Tiiviin mutta varsin informatiivisen teoriaosuuden jälkeen luovutuskoulutus jatkuu pihamaalla Volvo FH 500 I-Save auton eri toimintoihin tutustumisella ja koeajoilla.
Powder-Trans valitsi uuteen autoon Volvo Trucksin kattavasta huoltosopimusvalikoimasta uusimman ja kattavimman Volvo Flexi-Gold huoltosopimuksen.
- Flexi Gold on huoltokäyttöperusteinen huoltosopimus, joka tarjoaa saman kattavuuden ja käytettävyyden kuin Volvo Gold -sopimus. Flexi-Goldissa auton kunnossapitotoimet ja kuukausimaksu määräytyvät todellisen ajomäärän mukaan. Tarjoamme jopa 40 prosentin joustavuusalueen arvioidulle vuotuiselle ajomäärälle, kertoo Volvo Trucks Suomen Länsi-Suomen alueen aluejohtaja Veli Pusa.
Volvo Flexi-Gold huoltosopimusvaihtoehto otettiin Fredrik Blomqvistin mukaan Powder-Transilla vastaan toivottuna palvelupuolen uudistuksena.
- Se tuo vähän joustavuutta, kun maksut lasketaan todellisten ajettujen kilometrien mukaan ja tietysti Volvo Gold -sopimus tuo turvaa meille, kun se sisältää kaikki huollot ja korjaukset autolle.
Uuden Volvo FH 500 I-Save kuorma-auton luovutuskoulutus on kerännyt auton ympärille nyt jo reilun kymmenhenkisen uudesta Volvosta kiinnostuneen pääsääntöisesti Powder-Transin kuljettajista koostuvan ryhmän. Paikalla ovat myös Volvo Trucksin kuorma-automyyjä Jouni Nurmi ja ansioitunut veteraanikuorma-autoharrastaja ja Powder-Trans Ab Oy:n hallituksen puheenjohtaja Carl-Johan Blomqvist, joka saapui paikalle entisöidyllä ja täysissä voimissa olevalla vuosimallin 1978 Volvo F12 6x2 bulkkiyhdistelmällä.
- Volvot näyttävät edelleen hyviltä ja päädyimme tähän uuteen 500 hevosvoimaiseen sen korkean hyötysuhteen ja hyvän polttoainetalouden ansiosta, mikä tarkoittaa myös pienempiä päästöjä. Ympäristöystävällisyys on seikka, jota asiakkaamme arvostavat ja siihen me myös panostamme, Carl-Johan Blomqvist sanoo.
Lopuksi lienee paikallaan kuulla juuri koulutuksesta saapuneen ja jo hieman muita enemmän uuden Volvo FH 500 I-Save 6x4 -veturin johtamalla bulkkiyhdistelmällä taivaltaneen kuljettaja Carl-Anton Karlssonin mietteet uudesta Volvosta.
- Kyllä se on tosi mukava ja edellisiin autoihin verrattuna paljon mukavampi ja hiljaisempi tien päällä. Tällä kyllä kelpaa ajaa Helsingin ja Paraisten väliä.
Volvo Trucksin autonluovutuskoulutuksen sisältöä ja rakennetta Carl-Johan kehuu antoisaksi ja tarpeelliseksi.
- Tuli paljon uutta. Jos en olisi osallistunut, niin olisi jäänyt monia ajamiseen ja auton tekniikkaan liittyviä asioita huomaamatta. Esimerkiksi painonsiirtotoiminnon tarjoamat edut ja oikeaoppinen käyttö olivat täysin uutta ja ajoon liittyvistä havainnoista tietenkin nousee esille ensimmäisenä I-See toiminto, tai lähinnä se, kuinka alas se päästää nopeuden ja sitten rullaus, joka voi venyä sopivissa olosuhteissa jopa kilometreihin. Eikä tuosta tyylikkäästä ja viihtyisästä ohjaamostakaan ole haittaa. Joten kyllä nyt kelpaa, Karlsson lopettaa.