Kuorma-autot

Uusi Volvo FMX -ritiläauto Metsätyö Pylväläisen apuna vaativissa metsäkoneiden kuljetustehtävissä

Joutsalainen Metsätyö Pylväläinen urakoi puuta kuuden metsäkoneen voimin. Syyskuusta lähtien koneiden siirrot on hoidettu uudella Volvo FMX500 10x4 -ritiläautolla.
Uusi Volvo FMX -ritiläauto Metsätyö Pylväläisen apuna vaativissa metsäkoneiden kuljetustehtävissä
Metsätyö Pylväläisen uusi Volvo FMX on X Pro Heavy -konseptin mukainen metsäkoneenkuljetusauto.

”Teemme puunkorjuuta UPM:lle kolmen hakkuu- ja kolmen ajokoneen voimin Joutsa-Luhanka-Leivonmäki-akselilla. Vuosien kuluessa koneiden koko on kasvanut. Aloitin 3-akselisella autolla, seuraava auto oli 4-akselinen ja nyt samoihin metsäkoneiden kuljetustehtäviin tarvitaan 5-akselinen auto”, 40 vuotta puu-urakointia tehnyt Timo Pylväläinen kertoo.        

Metsätyö Pylväläisen Timo perusti vuonna 2013 ja nykyään perheyrityksessä työskentelee myös hänen kolme poikaansa: Juha, Tomi ja Vesa. Lisäksi yritys työllistää neljä muuta henkilöä. 

Timo Pylväläisen kaikki kolme poikaa työskentelevät perheyrityksessä. Kuvassa Juha Pylväläinen.

X Pro Heavy -konseptiauto suunniteltu vaativiin olosuhteisiin

Metsätyö Pylväläisen uusi FMX on X Pro Heavy -konseptin mukainen metsäkoneenkuljetusauto, jossa on Ajokoneen valmistama päällirakenne. Alustaltaan ritiläautoksi suunnitellussa Pro Heavy -ajoneuvossa on nykyaikainen ilmajousitus, jolla saavutetaan optimaaliset painonsiirto-ominaisuudet tilanteisiin, jossa tarvitaan joko maksimaalista vetopitoa tai apua kääntyvyyteen. Teknisiltä ominaisuuksiltaan autoon on valittu vahvistettu ilmajousitus, joka tuo mukanaan isommat ilmapalkeet ja vahvemmat joustintuet.

”Tykkään ilmajousista. Ajettavuus on kuin hyvällä henkilöautolla”, Timo Pylväläinen kertoo ajokokemuksistaan.

Täysin uusiutunut ohjaamo on ergonominen

Uuden FMX:n ohjaamo on huomattavasti tilavampi kuin aikaisemmin: esimerkiksi ohjaamon a-pilari on entistä pystympi ja suurempi tuulilasi tuo lisää tilantuntua ja näkyvyyttä ohjaamosta. Ohjaamon suunnittelussa on huomioitu erityisesti kuljettajan ergonomia, jotta päivittäinen työskentely olisi vieläkin helpompaa ja miellyttävämpää. Kuljettajan ajoasennon säätäminen on myös entistä helpompaa, kun uutena ominaisuutena FMX-malliin on saatavilla 3-asentoinen neck-tilt-ominaisuus ohjauspyörään.

Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmän avulla kuljettajan on mahdollista säätää ohjauksen ominaisuuksia omien mieltymysten mukaisesti. Se tarjoaa kuljettajalle vaivattoman ajotuntuman, ja sopii erinomaisesti raskaiden kuormien kuljettamiseen vaikeassa, matalan nopeuden vaatimassa maastossa. Dynaaminen ohjaus parantaa kuljettajan ergonomiaa vähentäen niskaan, selkään ja hartioihin kohdistuvaa rasitusta. 

”FMX:n ohjaamossa kaikki on käden ulottuvilla. Näen mm. akselipainot kätevästi suoraan näytöiltä. Matala hytti sopii myös meille hyvin. Se helpottaa autoon kiipeämistä ja metsäteillä puun oksat raapivat autoa vähemmän”, Timo Pylväläinen kertoo.  

Sivukamera tuo lisää turvallisuutta

Turvallisuuspuolen yhtenä suurimpana uudistuksena on ajoneuvon sivukamera, joka on asennettu apukuljettajan peilinvarren alareunaan. Kamera tarjoaa auton kojelaudan uuden sivunäytön kautta tarkan laajakulmanäkymän kuolleenkulman alueesta ajoneuvon oikealta puolelta. Kameran näkymä aktivoituu joko kytkemällä suuntavilkku oikealle tai painamalla kojetaulun katkaisimesta. Sivukamera lisää näkyvyyttä ja siten parantaa turvallisuutta erityisesti risteysalueilla.  

Metsätyö Pylväläinen operoi Keski-Suomessa akselilla Joutsa-Luhanka-Leivonmäki.

Uudet digitaaliset ominaisuudet

Uuden mallisarjan myötä ajoneuvon digitaaliset ominaisuudet ovat entistä kehittyneempiä: esimerkkisi osa ajoneuvon järjestelmäpäivityksistä voidaan jatkossa hoitaa etäyhteyksien avulla, jolloin kaikissa tapauksissa auton ei tarvitse vierailla huoltopisteellä tai jopa niin, ettei kuljettaja edes huomaa, että ajoneuvoa on päivitetty taustalla. Lisäksi Volvo Dynafleetin uudistuessa ja muuttuessa Volvo Connectiksi se tarjoaa kalustonhallintaan entistä kattavammat ominaisuudet ja tarjoaa lukuisia eri seurantaraporttimahdollisuuksia esimerkiksi tuottavuuden parantamiseen.   

Work Remote helpottaa ja nopeuttaa työtä

Work Remote -kaukosäädin helpottaa paljon kuljettajan työtä erityisesti metsäkonekuljetusten tyyppisissä tehtävissä.

”Kauko-ohjain on kätevä ja nopeuttaa paljon työtä. Saan sillä helposti esimerkiksi käytettyä ajosiltaa ja hydraulista sidontalaitetta, kytkettyä työvalot päälle sekä käynnistettyä tai sammutettua auton”, Pylväläinen listaa.

I-shift vaihtaa juuri oikeaan aikaan

X Pro Heavy -konseptin autossa automatisoitu I-shift -vaihteisto vaihtaa vaihdetta juuri oikeaan aikaan hyödyntääkseen moottorin tehon parhaalla tavalla. Lisäksi I-shift ajotilojen käyttäminen on entistäkin helpompaa.

Ryömintävaihteilla varustettu I-shift -vaihteisto tarjoaa optimaalisen liikkeellelähtökyvyn, kun operoidaan pehmeällä tai liukkaalla alustalla. Tyhjäkäyntinopeudella ajaminen toimii hyvin ja on vaivatonta esimerkiksi alamäessä, jolloin nopeus ei karkaa ja eteneminen on turvallista ja hallittua.

”Automaattivaihteisto toimii todella hyvin. Aiempi automme oli manuaalivaihteinen ja ero siihen on huima”, Timo päättää.  

Lue lisää Volvo FMX:stä

Volvo Pro -konseptiautot

Volvo Trucks Pro -mallisto on suunniteltu yhdessä Volvon asiantuntijoiden ja suomalaisten kuljetusyritysten kanssa. Pro-tuoteperheen mallistosta löytyy vaihtoehtoja useimpiin kuljetustehtäviin. Kysy kuorma-autoja nopeaan toimitukseen omalta Volvo Trucks -jälleenmyyjältäsi

Voimmeko kertoa sinulle lisää Volvo kuorma-autoista ja palveluista?