Kuljetus M. Holmström Oy Ab:n uuden mallinen Volvo FM460 6X2R täysin uudistetulla Globe-ohjamolla oli yksi ensimmäisistä Suomeen tilatuista uuden malliston Volvoista. Se oli myös ensimmäisten joukossa, kun Volvo Trucksin tehtaalla Tuvessa Göteborgissa käynnistettiin uuden Volvo kuorma-automalliston sarjatuotanto.
- Katsoin sarjatuotannon aloituksesta kertovaa tiedotekuvaa maaliskuun alussa ja huomasin, että siinähän lukee Holmström! Kuljetusyrittäjä Matts Holmström iloitsee.
Holmströmille oli alusta asti selvää, että kalustoon tarvittiin uusi FM vanhan, jo 6 vuotta palvelleen FM:n tilalle. Yritys toimittaa pääasiassa Keskon ja Valion jakelutehtäviä Porvoon seudulla ja kaksi kuorma-autoista on lähes ympäri vuorokauden ajossa. Elintarvikkeita jaetaan päivittäin jopa 50 eri paikkaan. Kuljettaja saattaa nousta ohjaamosta pois ja takaisin kymmeniä, tai jopa satoja kertoja päivän aikana.
- Uuden FM:n ohjaamouudistus oli mielestäni erittäin onnistunut ja siinä oli hyvin kiinnitetty huomiota erityisesti tähän asiaan. Tukevat alumiinipintaiset askelmat, jotka tarjoavat erinomaisen pidon ja tuttu kahden askelman ohjaamoon nousu tekevät työskentelystä vaivatonta ja turvallista, Holmström jatkaa.
- Halusimme lisäksi hieman isomman ohjaamon, sillä ajamme siirtokuormia Riihimäestä. Globetrotter-ohjaamo valikoitui sopivaksi vaihtoehdoksi, jossa kuljettajan on mukava työskennellä.
Uudistuneiden Volvo FM:n ja FMX:n ohjaamot ovatkin saaneet runsaasti positiivista palautetta erityisesti kuljettajilta. Erinomainen näkyvyys ohjaamosta on tärkeää, kun ajetaan ahtaissa paikoissa. Madallettu ovilinja, uudet taustapeilit, pystympi A-pilari sekä apukuljettajan puolelta löytyvä katvekamera, jonka kuvaa voi seurata kuljettajan sivunäytöltä ovat vain muutama esimerkki näkyvyyden parantumisesta. Ohjaamoissa on myös täysin uudistettu kojetaulu, josta löytyy korkearesoluutioinen mittaristo.
Kuljetus M. Holmströmillä on ajettu monilla erimerkkisillä kuorma-autoilla mutta uudet kuorma-autot ovat aina olleet pääsääntöisesti Volvoja. Tärkeässä roolissa on ollut aina Porvoon oma Volvo Truck Center, josta on saanut aina laadukasta palvelua. Korjaamolla on ymmärretty kuljetusyritysten kiireinen aikataulu.
- Elintarvikeajossa oleva kuorma-auto ei voi odottaa korjaamon pihassa huoltoon pääsyä vaan kaiken on tapahduttava mahdollisimman sujuvasti ja ripeästi, Holmström kertoo. – Asiakkaalle ei voi sanoa, että nyt ei pääse tulemaan.
Myös Riihimäen HF-Autohuolto saa kiitosta. Heiltä on tultu tarvittaessa jopa paikan päälle Valion pihaan katsomaan, jos esimerkiksi perävaunussa on ollut jotakin, joka vaatii huoltoa.
Niinä muutamina kertoina, kun ei ole saatu esimerkiksi varaosia autoon, niin Volvo Truck Rental on pelastanut myös Holmströmin kuljetukset. Volvon raskaan kaluston vuorkauspalvelusta löytyy monipuolisesti kuljetuskalustoa vuokralle väliaikaiseen tarpeeseen.
Matts Holmströmin kuorma-auto saapui laivalla Suomeen maaliskuun loppupuolella ja siirtyi heti VAK Oy:lle Vahtoon päällirakennukseen. Siellä kuorma-autoon rakennetaan FRC-luokiteltu kuljetuskori väliseinällä eri lämpötilojen pakastetuotteita varten. Kori saa lisäksi Valion teippaukset kylkeensä. Tämän jälkeen auto menee varusteluun, mutta tarkkaa varustelun tasoa Holmström ei osaa vielä sanoa.
- RST-Steelillä kuorma-autoon rakennetaan ainakin karjapuskuri ja lisää valoja. Loppu onkin vielä auki mitä keksitäänkään Porvoon omalla Volvo Truck Centerillä, jonne auto päätyy vielä lopuksi ennen ajoon lähtöä, Holmström ilmoittaa.
Yrittäjä on myös itse käynyt katsomassa uutta autoaan VAK:lla.
- Tottakai olemme käyneet sitä jo testaamassa, ja auto on jopa parempi kuin mitä odotimme. Ohjaamo oli yllättävän hiljainen, hän kertoo. – Nyt tuntuu erittäin hyvältä!
Yrittäjä odottaa mielenkiinnolla myös miten uusi Volvo FM käyttäytyy polttoaineen kulutuksen suhteen. Yrityksellä on käytössä Dynafleet, joka on nykyisin osa Volvo Connect -käyttöliittymää. Palvelun avulla kuljetusyrittäjä ja kuljettavat pystyvät seuraamaan monipuolisesti mm. kaluston polttoaineenkulutusta ja työaikaa.
- Kuljettajillamme onkin keskenään jatkuva kisa siitä, kuka ajaa pienemmillä polttoaineilla. He saavat puhelimensa kautta reaaliaikaista tietoa omasta ajotavastaan.
Holmströmin auton odotetaan olevan valmis toukokuussa, jolloin se lähtee heti hommiin.
- Olo on kieltämättä kuin pikkupojalla jouluna. Ei malttaisi odottaa, että auto on valmis!
Kiinnostavimmat ominaisuudet:
Holmströmin FM valmiina töihin! Autoon on RST Steelillä asennettu mm. karjapuskurit, valotelineet ja lisävalot, valokyltti sekä Michelin-ukot. Porvoon Volvo Truck Centerillä siihen tehtiin mm. sähkötöitä ja Tukholmassa auto sai J. Troeng Designilla Suomi-teemaiset teippaukset kylkiinsä.
Päivitetty 21.5.
Holmströmin perhe on toiminut kuljetusalalla jo 1930-luvulta asti, kun Matts Holmströmin isoisä harjoitti liikennöintiä Pernajan saaristossa. 1950-luvun alussa Mattsin isä Erik Holmström jatkoi kuljetustoimintaa ajamalla maitoa asiakkaille.
Matts Holmström aloitti oman kuljetusyrityksen vuonna 1990 nimellä M. Holmström, ja muutaman vuoden päästä Matts ja Mattsin isä yhdistivät yrityksensä vuonna 1992 ja nimeksi tuli E. & M. Holmström. 1990-luvulla yrityksellä oli 4–6 autoa.
Vuonna 1997 Erik Holmström jäi eläkkeelle, ja toimintaa jatkoivat veljekset Matts ja Jonas Holmström nimellä J & M Holmström. 2000-luvun alkupuolella yrityksellä oli kuorma-autoja jopa 12. Vuonna 2006 Jonas Holmström myi osuutensa Matts Holmströmille, jolloin yrityksen nimeksi tuli jälleen Kuljetus M. Holmström Oy Ab.
Matts Holmström on koulutukseltaan automekaanikko. Yrittäjän lisäksi kuljettajia on kaudesta riippuen 8–10. Tällä hetkellä kuljetuskalustosta löytyy 5 kuorma-autoa, 2 perävaunua ja 2 pakettiautoa.
Yrityksen asiakkaita ovat suuret ja pienet elintarvikealan yrityksen sekä yksityishenkilöt etupäässä Etelä-Suomessa. Tarpeen tullen kuljetuksia tehdään koko maahan. Kuljetettavia elintarvikkeita ovat muun muassa maito, liha, pakasteet, vihannekset ja leipomotuotteet.