Pertti Kananen on autoilija kolmannessa polvessa. Suvussa on ollut autoilijoita jo ennen sota-aikoja. Autoilija-isä Jussi Kananen aloitti yritystoiminnan 1950-1960-lukujen vaihteessa. Isältä pojalle siirtynyt yritys on ollut Pertti Kanasen komennossa nyt jo 30 vuotta. Kanasen yrityksessä puuta ajetaan kahdella autolla neljän kuljettajan voimin ja yrittäjä itse toimii viidentenä kuljettajana. Kuopion seudulla heillä on 10 puuauton porukka, Kalla Forest Oy, joka yhdessä ajaa Stora Enson, UPM:n ja Kuopion kaupungin puukuljetuksia. Kanasen yrityksen ajot koostuvat eniten Kuopion kaupungin ja Stora Enson ajoista.
Pertti Kananen on luottanut Volvon kuorma-autoihin, joita hänellä on ollut yritystoimintansa aikana eniten. Valinta autohankinnan kohdalla oli helpohko ja tällä kertaa päätös oli Volvo. ”Minulle olisi kyllä kelvannut vanhan mallin kuorma-autokin, mutta kun autohankinnan ajankohta nyt sattui tähän uuden malliston tuloon, niin Holopaisen Reijo suostutteli uuden mallin valintaan”, summaa Kananen perusteluja autohankinnan takaa. Kananen oli jo ehtinyt saada hieman ensituntumaa uuden malliston Volvoon, sillä hän oli päässyt tekemään asiakastestiajoa uuden mallin autolla jo ennen sen myyntiintuloa. Erittäin myönteiset kokemukset testiajosta helpottivat päätöksentekoa. Kuopion Volvo Truck Centerillä oli myös suuri merkitys valinnassa – toki sen palvelut olisivat olleet joka tapauksessa käytössä, olipa ajossa vanhan tai uuden malliston auto. Kuopion Volvo Truck Centerin huolto- ja varaosapalvelu takaavat Kanasen mielestä oman yritystoiminnan sujuvuuden. Sieltä saa aina ammattitaitoisen ja nopean avun, jos tarvetta on.
Kanasen uusi Volvo FH16 puuauto on Alucarin päällirakentama. Autossa on mm. täysilmajousitus ja kuljettajan työtä helpottava VDS-ohjaus. Moottori, 16ltr ja 750hv, on entuudestaan tuttu Kanasen jo nykyajossa olevasta Volvosta. Akselijärjestys on tosin uudessa autossa erilainen kuin Kanasen vanhemmassa Volvossa. Se on ns. 2+2 ja sitä Kananen odottaa mielenkiinnolla. Tähän akselistoratkaisuun päädyttiin, koska kuljettajat olivat sen kannalla. Uudessa Volvossa on myös katkaistava teliveto, joka sekin on Kanaselle uusi tuttavuus.
”Odotan uudelta Volvolta hyvää ajettavuutta, mutta se nyt on ollut entisissäkin Volvoissa, joten sikäli mikään ei muutu”, toteaa Pertti Kananen odotuksistaan uuden FH16:n suhteen. Lisäksi Kananen listaa odottavansa innolla ohjaamon hiljaisuutta ja kameroita, jotka hän kokee todella tärkeiksi. ”Ne tulevat tarpeen, kun kaupunkialueella ajetaan”, hän toteaa. ”Kameroita toki jopa edellytetään kaupungin ajossa olevilta ajoneuvoilta”. Kameroita Kanasen autoon tulee kolme. Led-ajovalot ovat Kanasen mielestä erinomaiset. Innokkaalle moottoripyöräilijälle ledit ovat tutut ja hyväksi todetut omasta kaksipyöräisestä. Uusi mittaristo ja lisänäyttö tuntuivat selkeiltä ja helpoilta testiajossa. Niitä Kananen odottaa. Ylipäätään koko ohjaamo ja sen sisustus tuntuu mukavalta odotettavalta, koska se on selkeästi uudistunut Kanasen edelliseen Volvoon verrattuna. ”Uusi Volvo taitaa kylläkin mennä kuljettajien ajoon”, Kananen toteaa ja jatkaa, ”että vaikka ei itse niin usein sen rattiin pääse, niin on mukavaa, kun auto vihdoin saapuu”.
”Uskon, että uusi malli ja auto tulee täyttämään Pertin ja kuljettajien toiveet. Volvo on puunajossa kuin kotonaan: ryömintävaihteet eteen- ja taaksepäin, markkinoiden laajimmat painonsiirto-ominaisuudet ja vahva voimansiirtolinja tekee Volvosta aivan ylivoimaisen puunajossa. Uuden mallin myötä myös kuljettajan käyttöliittymä on uudistunut ja helpompikäyttöinen kuin edellisessä mallissa ja se tulee varmasti näkymään jokapäiväisessä työssä. Pertti on todellinen ammattilainen puunajossa ja antaa meille jatkuvasti kehitysehdotuksia auton suhteen, ja uskon, että ainakin osa toiveista on nyt täytetty uuden mallin myötä”, sanoo auton myynyt Reijo Holopainen Kuopion Volvo Truck Centeriltä.