Kuorma-autot

Volvo Flexi-Gold -sopimus pitää Michael Vermaakin kuorma-autot liikkeellä

| 5 min teksti | 5 min teksti
Eteläafrikkalaiselle maanviljelijälle Michael Vermaakille toimintavarmuus on menestymisen avain. Volvo FH -kuorma-autojen Flexi-Gold-sopimus auttaa häntä varmistamaan toiminnan kannattavuuden – ja pysymään kilpailijoidensa edellä.

Pohdin kolmea asiaa ostaessani kuorma-autoa: huoltoa, polttoaineenkulutusta ja jälleenmyyntiarvoa. Huolto on minulle kuitenkin tärkeintä”, Michael Vermaak sanoo kävellessään kohti suuria siiloja, joissa hänen maissiaan varastoidaan. 

On varhainen aamu, ja aurinko on juuri nousemassa vuorien takaa – nämä vuoret rajaavat tämän neljännen sukupolven maanviljelijän 2 000 hehtaarin maatilaa. Yksi kerrallaan hänen seitsemän kuorma-autoaan lastataan tuotteilla, jotka toimitetaan asiakkaille Eastern Capen provinssissa. Suuret pölypilvet täyttävät ilman, kun kuorma-autot lähtevät tilalta johtaville mutkitteleville sorateille.

Etelä-Afrikassa on nyt kuiva kausi, ja Eastern Cape on kärsinyt vakavasta kuivuudesta. Michaelin kaltaiselle viljelijälle tämä voi olla tuhoisaa, sillä hänen liiketoimintansa perustuu aikaikkunoihin, joiden aikana kastelun, sadonkorjuun, pakkauksen ja toimituksen on tapahduttava. Michael on kuitenkin ratkaissut eteläafrikkalaisen ilmaston tuomat haasteet asentamalla kaksi vesiturbiinia ja suuren säiliön, johon hän varastoi vettä läheisestä Fish River -kanavasta. Näin hänen maatilansa toimii täysin itsenäisesti energiansaannin kannalta. 

Luottamus on ansaittava. Myynti on vasta alkusoittoa. Sinun on oltava aina valmiina auttamaan asiakastasi.

Kuivuuden aikana hän kastelee peltoa säiliön avulla, ja siksi hän voi välttää sadon laadun heikkenemisen. Sama tehokkuuden parantamista koskeva ajattelutapa sai hänet myös aloittamaan omien tuotteidensa kuljetuksen noin 17 vuotta sitten.

”Merkittävä etu omien kuorma-autojen omistamisessa on, että voimme varmistaa toimitusten pysymisen aikataulussa. Paremman palvelun tarjoaminen asiakkaillemme tarkoittaa myös sitä, että saamme tuotteistamme parempia hintoja”, Michael sanoo ja lisää: ”Koska olemme maanviljelijöitä, työmme on hyvin kausiluonteista. Keräämme kesäisin jopa 600 tonnia vehnää päivässä vain 6–8 päivän aikaikkunassa. Kaikki kaluston käyttökatkokset kyseisenä ajankohtana voivat tarkoittaa meille miljoonien randien tappioita”.

Toimintavarmuus on ensisijaisen tärkeää, ja Michael onkin tyytyväinen pitkäaikaiseen yhteistyöhönsä Volvo Trucksin ja myyntipäällikön Koos Van Rooyenin kanssa. He ovat työskennelleet yhdessä jo vuodesta 2004, jolloin Michael kuuli Koosista ystävältään. 

Michaelin mukaan Koos eroaa useimmista myyjistä siten, että hän on aina mukana auttamassa alusta loppuun. ”Aina kun meillä on ongelmia, hän selvittää tilanteen. Saamme erinomaista palvelua, ja siksi pysymme yhdessä hänen ja Volvon kanssa”, Michael sanoo.

Koos Van Rooyenille rehellisyys – ja odotusten jatkuva ylittäminen – ovat onnistuneen yhteistyön perusta. ”Luottamus on ansaittava. Myynti on vasta alkusoittoa. Sinun on oltava aina valmiina auttamaan asiakastasi ja tarjottava tukea päivittäin”, hän toteaa.

Koos kertoo, että Michaelin liiketoiminnan kausiluonteisuus on tyypillistä eteläafrikkalaisille kuljetusyrityksille, ja se on saanut Volvo Trucksin kehittämään uuden huoltosopimuksen nimeltä
Flexi-Gold. Uuden sopimuksen myötä huolto-ohjelmat ja sopimusmaksut määräytyvät ajomäärän perusteella, joten sekä huolto että maksut ovat yhdenmukaisia kunkin asiakkaan kassavirran kanssa.

”Flexi-Gold-sopimuksella on suuri vaikutus kuljetusliiketoimintaani. Toiminnasta on tullut helpompaa, mikä vie paljon vastuuta harteiltani. Siitä on hyötyä myös kassavirrallemme – kun ajamme vähemmän, maksamme myös vähemmän. Volvo huolehtii kuorma-autojen huollosta ja kunnossapidosta, joten voin keskittyä liiketoimintani kehittämiseen ja uuden teknologian hyödyntämiseen”, Michael sanoo.

Vaikka Michael on jo saavuttanut lapsuuden unelmansa 2 000 hehtaarin maatilan omistamisesta, hän suunnittelee edelleen laajentamista. Seuraavien vuosien aikana hän aikoo asentaa vielä kaksi turbiinia ja perustaa lisää meijereitä, jotta lypsettävien lehmien määrä kasvaa 1 500:sta 5 000:een. Vuonna 1992, kun Michael otti haltuunsa maa-alueen, jonka hänen isänsä oli ostanut vain muutama kuukausi ennen kuolemaansa, ja alkoi kasvattaa perunaa 10 hehtaarin alueella, monet uskoivat hänen epäonnistuvan.

Flexi-Gold-sopimuksella on suuri vaikutus kuljetusliiketoimintaani. Toiminnasta on tullut helpompaa, mikä vie paljon vastuuta harteiltani.

”He olivat vakuuttuneita siitä, että perunanviljely oli huono idea, ja he sanoivat minun ajautuvan konkurssiin vuoden sisällä. Se oli minulle kuitenkin onnenpotku. Halusin varmaan ainakin jollakin tasolla todistaa itseni – ja todistaa muiden olevan väärässä. Ehkä teen sitä edelleen”, Michael sanoo.

Hän täydentää vielä näin: ”Rakastan maanviljelyä. Sanon aina, että minulla ei ole työtä, vaan harrastus, joten en koskaan tunne tarvetta lähteä lomalle. Olen myös erittäin ylpeä uskollisista työntekijöistäni. He ovat iso osa menestystäni”. 

Michael suhtautuu maatilansa tulevaisuuteen optimistisesti. Pitkällä aikavälillä hän toivoo, että Etelä-Afrikan turvallisuus paranee, rotukiistat poistuvat ja että hänen lapsensa alkavat viljellä hänen kanssaan. 

Hän myöntää myös, että alueella on monia haasteita, joista suurin on tällä hetkellä tiet. Tiet ovat huonokuntoisia, ja viime aikoina kuorma-autojen kuljettajia on joutunut hyökkäysten kohteeksi. ”Tilanne on muuttunut vaarallisemmaksi viime aikoina”, hän sanoo.

Muutaman tunnin ajomatkan päässä tilalta Michaelin kalustopäällikkö Nardus Rademeyer on matkalla tekemään toimitusta. Matka on töyssyinen, sillä kuorma-autolla ajetaan enimmäkseen pienillä sorateillä, joiden kunto on vaihteleva. Pölyä on kaikkialla, jopa kuorma-auton sisällä. 

”Aina kun Volvo huoltaa jotakin kuorma-autoamme, heidän on asennettava uudet ilmansuodattimet”, Nardus sanoo osoittaen kuivaa maisemaa. Samalla pieni apina hyppää hänen näkökenttäänsä. Se on yleinen näky Etelä-Afrikassa huolimatta aidoista, jotka erottavat suurimman osan teistä ympäröivästä luonnosta. 

Nardus kertoo, että jokainen päivä näillä teillä sisältää monia haasteita, joten hänen on oltava aina varuillaan. Lisäksi hänen on mukautettava ajotyyliään tien kunnon mukaan säästääkseen polttoainetta ja varmistaakseen, että toimitus pysyy aikataulussa.

”Olen kiitollinen siitä, että ajamme Volvo FH -kuorma-autoilla. Ei vain siksi, että niillä ajaminen on mukavaa, vaan myös hyvän huoltopalvelun vuoksi. Tiedän, että voin aina luottaa Volvon palveluun. Jos kuorma-auto hajoaa täällä, saan heti apua”.

Michael Vermaak Boerdery
Perustettu: 
1992.
Omistaja: Michael Vermaak.
Työntekijöiden määrä: 200 (mukaan lukien 7 kuljettajaa).
Kuorma: Maissia, perunaa, vehnää, rehumailasta, meijerituotteita.
Kuorma-autojen määrä: 7 (kaikki Volvo FH 440 6x4 -malleja).
Historia: Vuonna 1992 perustettu pieni perunatila, jonka Michael Vermaak Boerdery laajensi ostamalla viereisiä maita. Nykyään tila koostuu 2 000 hehtaarista, ja se on yksi Eastern Capen suurimmista maatiloista.
Palvelut: Maataloustuotteiden, kuten perunoiden, maissin, vehnän ja maitotuotteiden tuotanto ja toimitus asiakkaille Eastern Capen ja Western Capen alueella.   


Volvo Flexi-Gold -sopimus
Volvo Flexi-Gold -sopimuksen myötä huolto-ohjelmat ja sopimusmaksut määräytyvät ajomäärän perusteella, joten sekä huolto että maksut ovat yhdenmukaisia asiakkaan kassavirran kanssa.

Juuri sinulle sopiva sopimus

Soita paikalliselle Volvo jälleenmyyjälle tai käväise paikan päällä. Jälleenmyyjä esittelee sinulle erilaiset huoltosopimuksemme ja selvittää, mikä sopimus vastaa parhaiten tarpeitasi.