Volvon ratkaisut raskaisiin kuljetuksiin

Volvon tekniset ratkaisut soveltuvat erinomaisesti raskaisiin kuljetuksiin, sanoo Suomen Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules. Vaihtoehtoja on kaikkiin kuljetustehtäviin.
Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules

– Ryömintävaihteiden välityssuhde sopii Suomen olosuhteisiin, sanoo Mikko Aules.

Muun muassa ryömintävaihteet, eri jousitusvaihtoehdot, Volvo Dynamic Steering -ohjaus, teliakselin nostotoiminto ja tehokkaat moottorit varmistavat suorituskyvyn ja taloudelliset kuljetukset Suomen haastavissa olosuhteissa. Tämän vuoden uutuus on rautajousitteinen puuauto. Heti ajoon valmiin konseptiauton valinta lyhentää toimitusaikaa.

Aules kertoo, että ryömintävaihteet mahdollistavat todella lyhyen välityssuhteen, mikä takaa liikkeellelähtökyvyn suurilla painoilla ja huonoissa olosuhteissa. Ryömintävaihteet ovat erittäin hyvä ratkaisu esimerkiksi puu- ja maansiirtoautoille, jotka joutuvat ajamaan pehmeillä ja liukkailla alustoilla.

– Ryömintävaihteet varmistavat liikkeellelähtökyvyn, ja perävälitys voidaan optimoida kaukoliikenteeseen. Se säästää polttoainetta huomattavasti, kun perävälitys soveltuu maantienopeuksiin, eikä liikkeellelähtökyvyn takia tarvitse tehdä enää kompromisseja.

Ryömintävaihteet säästävät myös kytkintä. Lyhyellä välityssuhteella saadaan parempi vääntömomentti pienillä nopeuksilla, mikä vähentää kytkimen luistattamisen tarvetta ja kuormitusta.

– Ryömintävaihteiden välityssuhde sopii Suomen suurille massoille ja vaikeisiin olosuhteisiin. Volvon tehtaan asiantuntijat kävivät maassamme kehittämässä ryömintävaihteita. Suomalaiset asiakkaat ovat päässeet vaikuttamaan siihen, että Volvo kuorma-autoista on kehitetty entistäkin parempia, Aules sanoo.

D16K -moottori

Volvo FH16:ssa on 750 hevosvoimaa, joten teho riittää kaikkein raskaimpiinkin kuljetustehtäviin. Tehokkaan moottorin vääntömomentti alkaa jo pieniltä kierroksilta. Ryömintävaihteiden ansiosta voimansiirtolinja voidaan optimoida tehokkaaksi ja polttoainetaloudelliseksi.

Suurien painojen vuoksi 4- ja 5-akseliset ratkaisut ovat yleistyneet Suomessa. Painonsiirrot ja teliakselin nostotoiminto lisäävät pitoa ja vähentävät polttoaineenkulutusta. Ilmajousitus helpottaa raskaiden kuorma-autojen käsittelyä hankalissa paikoissa. Ilmajousitus sopii niille, jotka haluavat optimoida kuorma-auton käyttöä.

Volvolta tulee tänä vuonna rautajousitteinen puuauto, jossa on VDS-ohjaus ja nouseva toinen akseli.

Rautajousitteinen puuauto sopii perustekniikkaa arvostavalle, sillä se on yksinkertainen ja selkeä käyttää. Kuljettajan ajomukavuus on huippuluokkaa VDS-ohjauksen ansiosta.

Volvo FH16 WoodPro

Volvolla on Suomeen suunniteltuja, raskaisiin kuljetuksiin soveltuvia tehdasvalmisteisia konseptiautoja: 5-akselinen Volvo XPro -maansiirtoauto ja 4-akselinen Volvo WoodPro -puuauto. Konseptiautot tulevat tehtaalta täysin valmiina päällirakenteen kanssa. Etuna on korkea laatutaso ja nopea toimitusaika. Myös takuuasiat ja dokumentointi ovat kunnossa, sillä kaikki tulee yhdestä ja samasta paikasta.

– Konseptiautoja on koko ajan kehitetty paremmaksi. Olemme kuunnelleet asiakkaita ja päivittäneet niitä paremmin asiakkaiden tarpeisiin sopivaksi, niin alustaa kuin päällirakennetta, Aules kertoo.

Related News

Puutavarakuljetuksia Suomen talvisissa metsissä – Asiakas esittelyssä: Simpanen Oy

Kuljetusalan perheyritys Kuljetus S. Simpanen Oy kuljettaa lähes 80 tonnin kuormia paksussa lumessa ja jäässä jyrkillä ja kapeilla teillä. Vaativaan tehtävään tarvitaan erittäin kestävä kuorma-auto – nimittäin Volvo FH16 750, jossa on ...

Ryömien hyvä tulee

Nicklas Hautasen uudella Volvo FH16 -puuautolla ajetaan erittäin vaativissa olosuhteissa metsäteillä. ...

Teliakseli ylös, polttoaineenkulutus alas

SK Transin Kenneth Storbjörk on purkanut pylväskuorman Pellon kunnassa, joka sijaitsee keskellä Pohjoiskalottia. Edessä on 450 kilometrin ajomatka tyhjänä Kruunupyyhyn....