Volvo 90 vuotta Suomessa: kohokohtia vuosien varrelta

Vuodesta 1927 lähtien Volvo on ollut edistyksen ja kuljetusliikkeiden asialla. Vuosikymmenien aikana Volvo on tehnyt lukuisia teknologisia innovaatioita, jotka ovat vieneet yhtiötä ja koko toimialaa eteenpäin. Suomessa Volvo on toiminut vuodesta 1928.
Volvo kuorma-autojen kehitys: 20-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 20-luku

1920-luku

● Assar Gabrielsson ja Gustaf Larson perustavat Volvon.
● Ensimmäinen 28-hevosvoimainen ja 3 tonnia painava Series 1 -kuorma-auto valmistuu.
● Vienti ensimmäiseen vientimaahan, Suomeen alkaa, ja Volvo Finland Ab perustetaan Mikonkadulle Helsinkiin 1928. Alkuun yhtiön palveluksessa oli neljä henkilöä.

1930-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 30-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 30-luku

● Ensimmäinen 5,4 telialusta julkaistaan.
● Ensimmäinen dieselkäyttöinen kuorma-auto julkaistaan, sen moottori on Hesselman-puolidiesel.
● Järeä LV290-malli julkaistaan. Suositun mallin valmistus kestää ennätyksellisen pitkään, vuoteen 1951 asti.

1940-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 40-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 40-luku

● Ensimmäinen oma dieselmoottori. VDA-moottorin teho oli 95 hevosvoimaa.
● Volvoja myydään 21 maassa, tytäryhtiöt Suomessa ja Argentiinassa.

1950-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 50-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 50-luku

● Suosittu raskas 150-hevosvoimainen Volvo Titan julkaistaan.
● Keskiraskas Volvo Viking esitellään.
● Turboahdin otetaan käyttöön.
● Ilmajarrut otetaan käyttöön raskaimmissa malleissa.
● Volvo kehittää ensimmäisenä kolmipisteturvavyöt.

1960-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 60-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 60-luku

● Volvo esittelee kuorma-auton turvaohjaamon.
● Kippaava, nokaton ohjaamo esitellään L4751 Raske TipTop -mallissa.
● 230-hevosvoimainen 9,6-litrainen turbodiesel julkaistaan.
● Legendaarinen 8-mallisto julkistetaan.
● Volvon onnettomuuksien tutkintalautakunta (ART) perustetaan.

1970-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 70-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 70-luku

● Volvo järjestää 1. kuorma-autokiertueen Suomessa, sen nimi on Karavaani.
● Volvo nousee kuorma-automarkkinoiden ykköseksi Suomessa.
● Uudet N7-, N10- ja N12-nokkamallit.
● Järeät ja maineikkaat F10- ja F12-mallit.
● Välijäähdytetyt Intercooler-moottorit julkaistaan.
● Globetrotter tilaohjaamo tuodaan markkinoille.

1980-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 80-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 80-luku

● Eurotrotter eli ohjaamon yläpuolisella makuutilalla varustettu ohjaamo esitellään.
● FL-mallisto tulee markkinoille.
● 465-hevosvoimainen F16.
● Nokkamalliset NL10 ja NL12 julkaistaan.
● Volvo Finland palkitaan Market of the Year -palkinnolla Volvo konsernissa.

1990-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 90-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 90-luku

● Raskaat FH12- FH16-mallit.
● Volvo ottaa haltuunsa jälleenmyyntiverkoston Suomessa.
● Raskas, matalalla ohjaamolla varustettu FM.
● Kuljetusten tietojärjestelmä Dynafleet julkaistaan.

2000-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 2000-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 2000-luku

● I-Shift -automaattivaihteisto tuodaan markkinoille.
● Volvo panostaa jälleenmyyntiverkoston rakentamiseen.
● 13-litrainen moottori tuodaan FM- ja FH -malleihin.
● 700-hevosvoiman raja rikotaan FH16 700 -moottorilla.

2010-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 2010-luku

Volvo kuorma-autojen kehitys: 2010-luku

● Volvo FMX ja Volvo FE Hybrid ja FM MethaneDiesel kuorma-autot julkaistaan.
● 750-tehoversio FH16-moottorista.
● Nykymalliston Volvo FH ja FH16 sekä Volvo FM, FMX, FL ja FE julkaistaan.
● Volvo FE CNG julkaistaan.
● Ryömintävaihteet I-Shift -vaihteistoon.
● LNG-kaasumoottorit esitellään FM- ja FH -malleihin.

Related News

Volvo 90 vuotta turvallisuuden asialla

Muun muassa seuraavat turvallisuuteen liittyvät merkkipaalut ovat osa paitsi Volvon, myös koko alan historiaa....

Ulf Strömsholm – kokemusta kuljetusalan pöydän molemmilta puolilta

Useassa eri asemassa Volvo Trucksilla työskennellyt Ulf Strömsholm on nähnyt kuljetusalan pöydän molemmilta puolilta. Hän on sekä myynyt Volvoja että ostanut kuorma-autoja ja palveluita. Strömsholmin 40-vuotisen uran aikana kuorma-autojen ...

Matka markkinajohtajaksi - Rainer Nyman muistelee Volvo kuorma-autojen tarinaa 1960-luvulta 1990-luvulle

1960-luvulla Rainer Nyman oli Volvon kuorma-auto-osaston ensimmäinen työntekijä, ja hän jäi eläkkeelle 1990-luvulla toimitusjohtajan tehtävistä. 30-vuotisen uransa aikana Nyman näki ja koki Volvon nousun kuorma-automarkkinoiden ykköseksi. Tässä ...