Kuorma-autot

Moottorien uusi elinkaari

Flenin tehtaalla raskaiden kuorma-autojen kuluneisiin moottoreihin puhalletaan uutta elämää. Uudelleenvalmistuksen jälkeen ne ovat uudenveroisia, ja ympäristökin kiittää.
Flenin tehtaalla
Koneenkäyttäjä Edward Finstorp asentaa moottorin kiinnityksiä Volvo kuorma-auton D13-moottoriin. Flenin tehdas on Volvo Groupin suurin uudelleenvalmistuslaitos. Siellä uudelleenvalmistetaan myös muun muassa Volvo CE-, Volvo Buses- ja Volvo Penta ‑mallien moottoreita.

Volvon varaosatehtaalla Ruotsin Flenissä riveittäin moottoreita odottelee matalien rakennusten ulkopuolella sinisen muovipressun alla pääsyä lämpimään. Kaikki eurooppalaisten ja aasialaisten Volvo kuorma-autojen jälleenmyyjien palauttamat moottorit lähetetään tänne. Moottorit ovat yksi kaikkiaan 40 vaihto-osasta, joita Volvo Trucks tarjoaa asiakkailleen. Kaikista vaihto-osista juuri moottorien uudelleenvalmistus kestää kauimmin.

– Moottori on valmis, testattu ja maalattu noin 57 tuntia siitä, kun moottori tuodaan tehtaalle, kertoo Flenin tehtaanjohtaja Lars Färnskog. 

Purkutyö on uudelleenvalmistusprosessin ensimmäinen vaihe. Moottori puretaan osiin, käyttökelvottomat osat toimitetaan kierrätykseen, ja uudelleenvalmistukseen kelpaavat osat lähetetään puhdistukseen ja hiekkapuhallukseen. Kun kosteus, öljyjäämät ja maali on saatu pois, osat siirretään työstöosastolle.

Siellä sylinterinkansien, kampiakselien, moottorilohkojen ja muiden osien pinnat hiekkapuhalletaan ja työstetään huolellisena tarkkuustyönä. 

– Turhaan eivät moottorit päädy nimenomaan tänne. Koska emme kuitenkaan tiedä, kuinka moottoria on käytetty, on tärkeää huolehtia siitä, että osiin ei jää epätasaisia pintoja, kertoo Jörgen Karlsson, joka toimii sylinterikansien kunnostajana. 

Kollegoidensa tavoin hän tuntee moottorit perinpohjaisesti. Uudelleenvalmistuksessa tarvitaan huippuluokan osaamista. Noin 150–200 erilaista Volvo Trucks ‑moottorimallia uudelleenvalmistetaan Flenin tehtaalla.

– Valtaosa tänne lähetettävistä moottoreista on 8–9 vuotta vanhoja. Joskus kuitenkin näkee moottoreita jopa 1970-luvulta! Olemme tarkkoja siitä, että pidämme niistä hyvää huolta, Karlsson täydentää.

Moottorin matkaan tehtaalla kuuluu monta eri tarkistusta monessa eri vaiheessa. Testausvaiheessa sen on läpäistävä kaikki samat testit kuin kokonaan uuden moottorin. 

– Uudelleenvalmistetulla moottorilla on samat takuuehdot kuin Aidolla Volvo Varaosalla, ja myös laatu, kestävyys ja suorituskyky ovat samalla tasolla, Färnskog kertoo.

Kaikki osat paitsi uudelleenvalmistetaan tai vaihdetaan uusiin myös päivitetään uusimpien mallikohtaisten erittelyjen mukaisiksi. Tämä tarkoittaa, että Flenin tehtaalta lähtevät osat ovat yhtä hyviä kuin ne olivat uutena – jopa parempia. 

– Pidämme huolen siitä, että kaikki polttoaineenvirtauksesta ohjelmistoihin toimii optimaalisesti. Uudelleenvalmistetun moottorin hankkiva asiakas saa paremman tuotteen huomattavasti edullisempaan hintaan ja tekee samalla palveluksen ympäristölle, Färnskog kertoo.

Moottorin uudelleenvalmistukseen kuluu 85 prosenttia vähemmän energiaa kuin kokonaan uuden kuorma-autonmoottorin valmistukseen. Raaka-aineita puolestaan kuluu 80 prosenttia vähemmän. Lars Färnskog on varma siitä, että tällaiset merkittävät ympäristöhyödyt kasvattavat vaihto-osien kysyntää.

– Maailman luonnonvarat eivät ole ehtymättömiä, ja raaka-aineiden hinta on nousussa. Myös asiakkaat ovat entistä vaativampia ja haluavat, että tuotteidemme valmistus on kestävällä pohjalla ja että ne kelpaavat uusiokäyttöön, hän kertoo. 

Jotta esimerkiksi vaihteisto, moottori tai muu palautusyksikkö voidaan kunnostaa, on tärkeää, että asia huomioidaan jo suunnitteluvaiheessa. Siksi Flenin tehdas tekee läheistä yhteistyötä tuotekehitysosaston kanssa ja antaa projekteissa palautetta jo varhaisessa vaiheessa. 

– Tuotteiden valmistelu toista elinkaarta varten tuo huomattavaa lisäarvoa Volvo Trucksille, asiakkaille ja ympäristölle, Färnskog kertoo.

 

Tuotteiden valmistelu toista elinkaarta varten tuo huomattavaa lisäarvoa Volvo Trucksille, asiakkaille ja ympäristölle.

Flenin tehdas

40 – Volvon vaihto-osatarjontaan kuuluvien osien määrä – suodattimista ja pumpuista aina vaihteistoihin ja moottoreihin saakka.

85 % – Uudelleenvalmistuksen säästö energiankulutuksessa uuden valmistukseen verrattuna. 

80 % – Uudelleenvalmistuksen säästö raaka-aineissa uuden valmistukseen verrattuna. 

90 % – Vanhan kierrätettävyys. 

57 – Uudelleenvalmistukseen kuluva aika tunteina (keskimäärin). 

150–200 – Uudelleenvalmistettavien Volvo Trucks ‑moottorimallien määrä. 

210 – Työntekijöiden määrä.

27 000 m2 – Tehtaan kokonaispinta-ala.