Kuorma-autot

Puunkuljettajan käteen sopiva työkalu

Utajärveläinen Kuljetusliike Moilaspojat on erikoistunut puutavarankuljetuksiin. Pohjois-Pohjanmaan vaihtelevissa olosuhteissa Volvon ominaisuudet varmistavat, että työt sujuvat ja puut liikkuvat, olipa yö tai päivä. Volvo on työkalu, joka sopii Hannu Moilasen käteen.
Volvo FH16 ajaa

Kuljetusyrittäjä Hannu Moilanen haluaa, että työ on muutakin kuin pelkkää paperin pyöritystä. Hän touhuaa mielellään metsässä vuorokaudenajasta riippumatta. Vuorotyö on paikoin raskasta, mutta se on välttämätöntä. Autojen pitää liikkua, jotta tehtaat ja sahat saavat tarvitsemaansa raaka-ainetta.

– Olen aina tykännyt työnteosta. Muistan elävästi, kuinka 50 vuotta sitten pienenä poikasena juoksutin Joutsalaisen tukkisaksia isä-Ristolle. Toissa keväänä kävin samalla seudulla hakemassa puuta taas.

Moilanen tekee haastatteluhetkellä yövuoroa, ja pimeys tuo puunajoon omat haasteensa.

– Yöllä ei pysty huomioimaan asioita samoin kuin päivällä. Hommaa helpottaa se, että autoissa ja nostureissa on hyvät valot ja miehillä otsalamput. Kun on kunnon valot, ei tarvitse pimeässä toikkaroida. Valoissa ei todellakaan kannata säästellä.

Hannu perusti yhdessä Juha-veljensä kanssa Kuljetusliike Moilaspojat vuonna 2003, mutta yrityksen juuret ovat vuodessa 1964, jolloin isä-Risto aloitti autoilijana. Toiminta lähti käyntiin maitoautolla, puunkuljetukset tulivat mukaan parin vuoden kuluttua.

Vuonna 1977 Hannu Moilasen piti ottaa 19-vuotiaana nuorena miehenä vetovastuu yrityksen pyörittämisestä äiti-Annikin kanssa, kun isän sydän petti tämän ollessa vain 39-vuotias.

Alkuvuosina auttoi isältä saatu oppi. Lisäksi jo eläkepäiviään viettävä Taisto Peltoniemi antoi hyviä neuvoja ja toimi eräänlaisena luottomiehenä yrityksen sisällä.
15 vuotta sitten Hannu ja Juha ostivat äidiltään hänen osuutensa kuljetusliikkeestä. Näin syntyi nykymuotoinen Kuljetusliike Moilaspojat.

Virallisella perustamishetkellä yrityksellä oli kaksi puuautoa. Nyt puuta ajetaan 11 autolla, joista kymmenen on Volvoja. Yksi Volvo tekee myös tienhoitotöitä. Yhdessä autossa on vaihdettavat päällirakenteet, ja se muutetaan kesäisin kippiautoksi. Nyt metsän uumenissa työskentelevässä Volvo FH16 650 hv puuautossa on ryömintävaihteilla varustettu I-Shift ja Volvo Dynamic Steering -ohjaus. Yksilöllinen maalaus on kunnianosoitus yhtiön vuoden 1983 F12 62 Volvolle.

Kuljetusala on tiukka laji. Miten Moilaspojat on varmistanut, että yritys pärjää kuljetusmarkkinoilla?

Hannu Moilanen korostaa pitkien sopimussuhteiden ja verkostoitumisen merkitystä. Moilaspojat on mukana QTeam-verkostossa, mikä mahdollistaa laajempien palvelukokonaisuuksien tarjoamisen.

– Meillä on useita toimeksiantajia ja pitkät sopimussuhteet muun muassa Storan Enson ja Metsä Groupin kanssa. Lisäksi kalustoa voidaan tarpeen mukaan siirtää joustavasti tehtävästä toiseen.

Moilasen mukaan menestyminen edellyttää myös sopivaa kalustoa ja hyviä työntekijöitä. Taitavia puukuljettajia on kuitenkin vaikea löytää, sillä ihan joka poikaa ei voi lähettää öisille metsäteille.

– Meillä on osaavia ja oma-aloitteisia kavereita, jotka tulevat itsenäisesti toimeen. Hyvä puukuljettaja tarvitsee oma-aloitteisuuden lisäksi rautaisia hermoja ja huolellisuutta, sillä ajo-olosuhteet ovat vaativat.

Talvi on jo ehtinyt siihen pisteeseen, että aurinko nousee korkeammalle ja päivät pitenevät. Kesä lähestyy, mutta kunnon talvi on antanut odottaa itseänsä. Plus-kelit ja pehmeät metsätiet huolettavat Moilasta, sillä metsässä olisi paljon kuljetettavaa.

Leudot talvet asettavat haasteita puunkuljetuksille Utajärven korkeudella. Vielä helmikuussa monet talvitiet olivat siinä kunnossa, ettei niillä voinut ajaa raskailla puuautoilla. Kevyellä kalustolla ei voida ajaa kaikkea tarvittavaa puuta.

– Alkutalvesta lunta oli vaikka muille jakaa, mutta pakkanen ei käynyt yli kahdenkymmenen. Kun on vain pikkupakkasia ja suojakelejä, talvitiet eivät kovetu tarpeeksi. Ennen soidenkin päälle pääsi ajamaan joulukuussa, mutta tänä talvena moni tie oli ajettavissa vasta helmikuussa, Hannu Moilanen sanoo.

Moilaspojat pitää kalustonsa kohtuullisen uutena ja hyvässä kunnossa. Autoja päivitetään uudempiin kulloinkin käytettävissä olevien resurssien mukaisesti. Tyypillisesti miljoona kilometriä menee rikki, ja sitten auto menee vaihtoon.

– Olemme olleet tyytyväisiä Volvoon. Isä-Risto hankki ensimmäisen Volvonsa 60-luvun lopussa, sieltä se lähti liikkeelle. Jälleenmyyjän kanssa on mukava vääntää uusia kauppoja, sillä henkilösuhteet ovat hyvät, Hannu Moilanen toteaa.

Huoltojen järjestäminen on helppoa, koska apu on lähellä. Kaksi Wetteri Powerin toimipistettä, Oulu ja Kempele, sijaitsevat ajoreittien varrella. Niissä voi poiketa mennen tai tullen. Lisäksi Moilaspojilla on oma lämmin halli pieniä huoltotoimia varten.

– Meillä on oma kaveri, joka tekee huoltoja. Poikani Antti on Kempeleessä Wetterin huoltopäällikkönä. Häneltä olemme saaneet tarvittaessa hyviä neuvoja, Hannu Moilanen kertoo.

Hannu Moilanen pitää ensiarvoisen tärkeänä huoltoverkon toimivuutta ja varaosien saatavuutta.

– Ilman huoltoverkostoa emme olisi pysyneet Volvo kannassa ja merkkiuskollisena. Meillä on kokemusta Volvosta yli 50 vuoden ajalta. Se on muotoutunut käteen käyväksi työkaluksi.

Hannu Moilasen mielestä Volvon I-Shift -vaihteisto on toimiva ja kuljettajaystävällinen. Kaikissa autoissa on teliveto.

– Volvo on tuttu merkki, ja meidän ajotehtäviin sopivin valinta. Volvot ovat jouhevia ajaa ja pääseviä pelejä.

Voimansiirto on lujaa laatua.

Moilaspoikien lähes kaikissa autoissa on Volvon Dynafleet-järjestelmä, jolla seurataan ajotapoja ja polttoaineenkulutusta.

– Dynafleet on hyvä työkalu. Siitä kuljettajat näkevät oman ajosuorituksensa. Välillä on hyvä muistuttaa, että kaasujalkaa voi höllentää aikaisemmin, kun tulee risteyksiin, Hannu Moilanen sanoo.

– Polttoaine on suuri menoerä. Jos jokainen auto pudottaa kulutusta litran sadalla kilometrillä, se on iso säästö vuodessa.

Kuljetusliike Moilaspojat Oy

Kotipaikka: Utajärvi
Yhtiömuoto: perheyritys
Avainhenkilöt: veljekset Hannu ja Juha Moilanen
Henkilökunta: 25
Liiketoiminta: puutavaran kuljetukset
Asiakkaat: mm. Stora Enso ja Metsä Group
Kalusto: 11 puuautoa, joista 10 Volvoja