Lisämukavuutta kahden virtajärjestelmän akkuratkaisulla

Volvo Trucksin uusi kahden virtajärjestelmän akkuratkaisu turvaa kaikkien ohjaamon sisätilan toimintojen virransaannin sekä moottorin käynnistymisen seuraavana aamuna.
Sähkönkulutus ohjaamossa

Jääkaapit, lämmittimet, jäähdyttimet, mediajärjestelmät, matkapuhelimet, kannettavat tietokoneet ja tabletit – tässä vain muutama esimerkki nykypäivän ohjaamossa käytettävistä laitteista, jotka voivat tyhjentää akun nopeasti ja estää matkanteon.

Hans Westerlind

Hans Westerlind, sähkökomponenteista vastaava vanhempi teknologia-asiantuntija, Volvo Trucks

Kuorma-auton akun tärkein tehtävä on moottorin käynnistäminen, mutta myös muu energiantarve kasvaa jatkuvasti. Jääkaapit, lämmittimet, jäähdyttimet, mediajärjestelmät ja viime vuosina erityisesti matkapuhelimet, kannettavat tietokoneet ja tabletit ovat välttämättömiä nykypäivän kaukokuljetusauton kuljettajalle. Ne kuitenkin myös kuluttavat paljon energiaa, mikä voi tyhjentää akun nopeasti ja estää matkanteon. 

Volvo Trucksin uusi kahden virtajärjestelmän akkuratkaisu on kehitetty nimenomaan tähän tarpeeseen. Se sisältää kaksi erillistä akkusarjaa: yksi pelkästään käynnistysmoottoria ja toinen ohjaamon kaikkia muita sähkölaitteita varten. Näin varmistetaan, että virtaa on aina riittävästi moottorin käynnistämistä varten, vaikka virtaa kuluisi kuorma-autossa muuten runsaasti.

Samuel Nerdal

Samuel Nerdal, sähkö- ja elektroniikkajärjestelmien tuotepäällikkö, Volvo Trucks

Ohjaamotilojen käyttöön tarkoitetut akut perustuvat geeliakkuteknologiaan, joka kestää huomattavasti suuremman määrän lataussyklejä kuin perinteiset lyijyakut.

– Kun tavallinen akku syväpurkautuu nollan prosentin varaukseen, noin viisi prosenttia sen kapasiteetista menetetään, Hans Westerlind kertoo.

– Geeliakku on kuitenkin suunniteltu purkautumaan. Se toimii 95-prosenttisella kapasiteetilla jopa 200 syväpurkaussyklin jälkeen.

Kahden virtajärjestelmän akkuratkaisu sopii parhaiten kaukokuljetuksiin, joissa virrantarve on yleensä suurempi. Siitä voi kuitenkin olla hyötyä myös kaupunkijakelussa.

– Jos matkat ovat lyhyitä ja pysähdyksiä on paljon, tavallinen akku ei välttämättä ehdi latautua täyteen joka päivä, Samuel Nerdal kertoo.

– Koska geeliakut latautuvat huomattavasti nopeammin, niiden varaustaso on parempi myös tällaisissa ajo-olosuhteissa.

Enemmän lataussyklejä
Tavalliset akut kärsivät vaurioita, kun niiden varaustaso laskee alle 50 prosentin, ja syväpurkautuessaan (varaustaso 0 prosenttia) ne voivat menettää kapasiteetistaan noin viisi prosenttia. Jos tämä tapahtuu useita kertoja, akku on pian vaihdettava. Geeliakut on kuitenkin suunniteltu niin, että ne kestävät syväpurkautumisia ja niiden kapasiteetti kestää 10–15 kertaa suuremman syklimäärän tavallisiin akkuihin verrattuna.

Ohjaamon mukavuustaso paranee
Kahden virtajärjestelmän akkuratkaisun ansiosta kuljettaja voi käyttää sähkölaitteita ohjaamossa työntekoon ja viihtymiseen kuorma-auton käynnistysvarmuutta heikentämättä. Hän voi esimerkiksi nauttia hyvistä yöunista ja käyttää pysäköintilämmitintä heräämättä keskellä yötä käynnistämään moottoria akkujen lataamista varten.

Polttoainetta säästyy ja ympäristö kiittää
Moni kuljettaja lataa akkuja jättämällä moottorin päälle yön ajaksi. Polttoainetta kuluu tällöin noin kolme litraa tunnissa. Kun tyypillisen yöpysähdyksen kesto ja matkojen kokonaismäärä huomioidaan, polttoainetta kuluu huomattavan paljon ja ohjaamon lämmittäminen tulee kalliiksi – tarpeettomista hiilidioksidipäästöistä puhumattakaan.

Suunnittelemattomat pysähdykset vähenevät
Kun tavallinen akku tyhjenee, ensimmäinen seuraus on se, että moottori ei käynnisty. Kahden virtajärjestelmän akkuratkaisua käytettäessä moottorille riittää käynnistysvirtaa viimeiseen saakka. Kaikki apulaitteet sammutetaan ensin yksi kerrallaan. Ja koska kuljettaja saa ilmoituksia ja varoituksia akkuvirran ehtymisestä, niitä tulee riittävästi ennen käynnistettävyyden menettämistä. Tämä vähentää tyhjentyneiden akkujen aiheuttamien ajon keskeytymisten riskiä huomattavasti.

Turvaa käynnistettävyyden kylmällä kelillä
Kylmä keli heikentää akun kapasiteettia merkittävästi, ja täysin tyhjentynyt akku jäätyy –5 celsiusasteessa (täyteen ladattu akku sen sijaan kestää jopa –70 celsiusasteen lämpötiloja). Erillisillä käynnistysakuilla varustettu kahden virtajärjestelmän akkuratkaisu turvaa moottorin käynnistettävyyden jopa äärimmäisen kylmissä olosuhteissa.

Lyhyempi latausaika
Geeliakut paitsi kestävät enemmän lataussyklejä myös latautuvat jopa 50 prosenttia perinteisiä akkuja nopeammin. Tämä on erittäin hyödyllistä, jos pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä on paljon eivätkä akut ehdi kunnolla latautua ajon aikana. 

Related News

Valmistele kuorma-autosi uutta omistajaa varten

Jälleenmyyntiarvo vaikuttaa merkittävästi kuorma-auton omistamisen kokonaiskustannuksiin, joten se kannattaa huomioida alusta saakka. Pienet yksityiskohdat ratkaisevat usein, käykö kuorma-auto kaupaksi nopeasti vai hitaasti....

Paranna kannattavuutta kuljettajakoulutuksella

Volvo Trucksin koulutuksissa kuljettaja saa käytännön taitoja, joilla ajoneuvon tuottavuus voidaan maksimoida....

Kuusi vinkkiä kaupunkijakeluauton valintaan

Kaupunkijakelussa vaihtoehtojen määrä voi tuntua valtavalta, mutta helpommallakin selviää. Volvo Trucksin tuotepäällikkö Tobias Bergman erittelee kuusi tekijää, jotka kannattaa ottaa huomioon....

Suodata artikkeleita

5 true 5