Connected Safety ‑teknologia varoittaa kuljettajia edessä olevista vaaratilanteista

Connected Safety ‑teknologia varoittaa kuljettajia edessä olevista vaaratilanteista. Järjestelmä vastaanottaa varoituksia muilta ajoneuvoilta, joten kuljettajat voivat reagoida ennakoivasti myös vaaratilanteisiin, joita he eivät vielä näe.
Pilvipalveluiden välinen cloud-to-cloud-viestintä

Connected Safety on Volvo Trucksin ja Volvo Carsin välisen ainutlaatuisen yhteistyön tulos. Sen avulla molempien valmistajien ajoneuvot voivat viestiä keskenään.

Onnettomuuksien välttämiseksi on erittäin tärkeää, että vaaratilanteisiin voidaan reagoida ajoissa. Connected Safety on uusi ajoneuvojen tiedonsiirron yhdistävä teknologia joka otetaan käyttöön Volvon kuorma-autoissa. Se antaa kuljettajalle varoituksen jo varhaisessa vaiheessa, joten hänelle jää noin 30 sekuntia aikaa varautua vaaratilanteeseen. Varoituksen ansiosta kuljettaja ehtii hidastaa ja välttää vaaratilanteen.

Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuuspäällikkö Carl-Johan Almqvist pitää tätä teknologiaa virstanpylväänä.

– Pilvipalveluiden välinen cloud-to-cloud-viestintä on seuraava jättiharppaus turvallisuuden saralla. Koska Connected Safety ‑järjestelmä varoittaa kuljettajia vaaratilanteesta varhaisessa vaiheessa, riskit voivat pienentyä monenlaisissa hengenvaarallisissa tilanteissa – kuten tilanteessa, jossa ajoneuvo on pysäytettävä yllättäen vilkkaalla tiellä rengasrikon, hirvikolarin tai vaikka ketjukolarin vuoksi.

Volvo Trucksin ja Volvo Carsin välillä tehdään ainutlaatuista yhteistyötä. Siksi Volvo Trucks voi nyt ottaa käyttöön Volvo Carsin alun perin kehittämän ja testaaman Connected Safety ‑teknologian. Lanseerauksen jälkeen on luvassa laajempi käyttöönotto eri markkina-alueilla.

– Tämä on vasta alkua, kertoo Emanuele Piga, joka toimii asiakasratkaisujen ja uusien palveluiden kehitysjohtajana Volvo Trucksilla.

– Kun teknologia yleistyy ajoneuvoissa ja kehittyy edelleen, sillä voidaan varoittaa kuljettajia todella monenlaisista potentiaalisista vaaratilanteista.

Lähtevä viesti
Ajoneuvon kuljettajan on pysähdyttävä yllättäen, ja hän painaa vaaratilannevaroituspainiketta. Connected Safety ‑järjestelmä merkkaa sijainnin GPS-paikannuksen avulla. Pilvipalvelun välityksellä lähialueelle lähetetään anonyymi signaali, jonka kantama on noin 500 metriä.

Saapuva viesti
Ajoneuvo tarkkailee ympäristöä ja poimii tulevan vaaranpaikan sijaintitiedot. Kuljettaja saa ilmoituksen vaaratilanteesta 300–500 metrin päässä (ajoneuvon nopeudesta riippuen). Varoitus näkyy ponnahdusikkunassa ajoneuvon SID (Secondary Information Display) ‑näytössä. Ilmoitus tallennetaan. Se näkyy SID-näytössä, kunnes vaaranpaikka on takana. 

Järjestelmä
Ajoneuvojen tiedonsiirron yhdistävässä Connected Safety ‑teknologiassa hyödynnetään langatonta pilvipalveluiden välistä cloud-to-cloud-viestintää, jonka avulla ajoneuvoja voidaan varoittaa edessä olevista vaaratilanteista. Volvo Cars otti teknologian ensimmäisenä käyttöön, ja nyt vuorossa on Volvo Trucks.

Järjestelmä tulee saataville Ruotsissa ja Norjassa vuoden 2018 aikana. Connected Safety ‑järjestelmä on saatavana kuorma-auton erittelystä ja palveluista riippuen Volvo FH-, Volvo FH16-, Volvo FM- ja Volvo FMX ‑malleihin, jotka on varustettu Volvo Trucksin integroidulla tieto- ja viihdekeskuksella.

Jotta vaaratilannevaroituksia voidaan näyttää, teknologia soveltuu vain ajoneuvoihin, jotka on varustettu multimediapaketilla ja SID (Secondary Information Display) ‑näytöllä. Käyttöönotto muilla markkina-alueilla on luvassa myöhemmin.

Iso edistysaskel turvallisuudelle
Kolmipisteturvavyön tavoin Connected Safety ‑teknologia tuodaan myös muiden valmistajien saataville, jotta kaikkien tienkäyttäjien liikenneturvallisuutta voidaan parantaa. Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuuspäällikkö Carl Johan Almqvistin mukaan kaikki voittavat, kun kuorma-autonkuljettajat pääsevät osaksi järjestelmää.

– Ammattikuljettajilla on useammin tietoa vaaratilanteista, ja nyt he voivat varoittaa niistä myös muita. Tiet ovat näin turvallisempia kaikille.

Related News

Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmän hyödyt kuljettajille

Vakaus on täydellinen suurilla nopeuksilla, hallittavuus on huippuluokkaa pienillä nopeuksilla, ja lihas- sekä nivelrasitus vähenee huomattavasti. Vuonna 2013 julkistettu Volvo Dynamic Steering (VDS) -ohjausjärjestelmä on muuttanut monen kuljettajan ...

Hätäjarru – ihmishenkiä pelastava järjestelmä

Hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin on Volvo Trucksin aktiivisten turvallisuusjärjestelmien uraauurtavan kehittämistyön hedelmiä. Tässä perehdytään tarkemmin hätäjarrun perustana olevaan teknologiaan ja siihen, kuinka järjestelmä parantaa ...

Automaation peruskomponentit

Automaatio raivaa nyt vauhdilla tietä uusille erittäin kehittyneille kuljetusratkaisuille, jotka vielä hiljattain tuntuivat mahdottomilta. Teknologia, jolla nämä ideat voidaan toteuttaa, on kuitenkin pääosin saatavilla jo nyt....

Suodata artikkeleita

5 true 5