Kuorma-autot

Ryömintävaihteilla varustettu I-Shift – lyömättömän tehokas vaativissa tehtävissä

Haluatko lähteä pysähdyksistä liikkeelle valtaisalla 325 tonnin kuormalla? Volvo Trucksin ainutlaatuisen ryömintävaihteilla varustetun I–Shift ‑vaihteiston ansiosta se on mahdollista.
Erikoisraskaat kuljetukset
Volvo Trucks ryömintävaihteilla varustettu I-Shift sopii erinomaisesti erikoisraskaisiin kuljetuksiin, sillä liikkeelle lähteminen pysähdyksistä onnistuu jopa 325 tonnin massalla, ja sillä voidaan ajaa erittäin pienillä nopeuksilla – jopa 0,5 km/h.

Ryömintävaihteilla varustetun I-Shiftin ominaisuuksia ovat erinomainen teho ja lyömätön liikkeellelähtökyky, jotka ovat erityisen tärkeitä raskaissa ajotehtävissä.

Vaihteisto on niin tehokas, että liikkeellelähtö pysähdyksistä onnistuu tasaisella tiellä jopa 325 tonnin massalla. Välityssuhteen ansiosta kuljettajat voivat myös ajaa erittäin pienillä nopeuksilla – jopa 0,5 km/h, jolloin voidaan puhua todellisesta ryömintänopeudesta. Tästä on valtavasti hyötyä tarkkuutta vaativissa ohjausliikkeissä, etenkin peruutettaessa.

Ryömintävaihteilla varustetun I-Shiftin suuri välityssuhde on tavalliseen I-Shiftiin lisätyn alennusvaihdeyksikön ansiota. Lisäalennusvaihdeyksikön vuoksi vaihteisto on 12 cm pidempi kuin tavallinen I-Shift. Monet uudet osat (kuten hammaspyörät, kytkentärenkaat ja jakovaihteen synkronointirenkaat) on valmistettu erittäin lujista materiaaleista, mikä tekee vaihteistosta kestävän.

Koska Volvo Trucksin ryömintävaihteilla varustettu I–Shift tuottaa paljon tehoa ja mahdollistaa erittäin hitaan etenemisen, se sopii erityisen hyvin esimerkiksi puutavarakuljetuksiin, kippiautoihin ja raskaisiin ajoneuvoyhdistelmiin. Optimaaliseen polttoaineenkulutukseen päästään sekä kuormattuna että ilman kuormaa.

Tämän vaihteiston ansiosta kuorma-auton liikkeellelähtökyky on lyömätön myös raskailla kuormilla. Ryömintävaihteet ja optimoitu taka-akselin välityssuhde säästävät polttoainetta ja parantavat tuottavuutta kaukokuljetuksissa. Ryömintävaihteilla varustetun I-Shiftin kytkinenergia on myös noin 25 prosenttia tavallisen I-Shift -vaihteiston kytkinenergiasta, mikä vähentää voimansiirtolinjan kulumista merkittävästi.

NÄIN SE TOIMII: RYÖMINTÄVAIHTEELLA VARUSTETTU I-SHIFT
Ryömintävaihteilla varustetun I-Shiftin suuri välityssuhde on tavalliseen I-Shiftiin lisätyn hammaspyörästön ansiota. Ryömintävaihteilla varustetun I-Shiftin ominaisuuksia ovat ainutlaatuinen teho, liikkeellelähtökyky ja ajettavuus. Samalla voimansiirtolinjan kuluminen vähenee. Kuinka se sitten toimii?

LISÄHAMMASPYÖRÄSTÖ
Lisähammaspyörästö sijaitsee heti vaihteistokytkennän takana. Siinä on kaksi lisähammaspyörää, joista toinen on voimantulo- ja toinen sivuakselissa. Lisähammaspyörästön ansiosta vaihteiston välityssuhde on lähes kaksinkertainen tavalliseen I-Shiftiin verrattuna.

PIENI VÄLITYSSUHDE
Välityssuhteella tarkoitetaan vaihteiston voimantulo- ja sivuakselien pyörimisnopeuden välistä suhdetta. Suurinta vaihdetta käytettäessä välityssuhde on 1:1, eli akselit pyörivät yhtä nopeasti. Ryömintävaihteilla varustetun I-Shiftin pienimmällä vaihteella sivuakseli pyörii 32 kertaa moottorin kierrosnopeutta hitaammin.