Kuorma-autot

Vaivaton siirtyminen sähköajoneuvoihin

Sähkökuorma-autoissa on kyse muustakin kuin akuista ja latausasemista – ne voivat nimittäin parantaa kuljettajien työskentelyolosuhteita ja kasvattaa kuljetusyritysten voittoja. Kolme Volvo Trucks ‑asiantuntijaa tekee selkoa sähköisestä tulevaisuudesta.
Volvo FE Electric.
Volvo FL ja FE Electric ovat Volvo Trucksin ensimmäiset sähkökäyttöiset ajoneuvot, ja ne täyttävät valtaosan kaupunkikuljetuksiin liittyvistä tarpeista.

Markkina-alueilla on reagoitu nopeasti sen jälkeen, kun Volvo Trucks ilmoitti ensimmäisten sähkökäyttöisten Volvo FL- ja FE‑kuorma-autojen olevan valmiita liikenteeseen.

– Asiakkaat soittivat ja sanoivat: ”Vihdoinkin! Tätä on odotettu!” kertoo Anna Thordén, sähköajoneuvojen tuotepäällikkö Volvo Trucksilla. – Toimintaympäristöä säätelevien määräysten tiukentuminen on usein syynä, kun asiakkaat ottavat yhteyttä. Toiset taas ovat tehneet hankintoja kasvuyrityksiltä ja huomanneet sittemmin, että tukea ei saakaan riittävästi. Heti kun kuorma-autolle tapahtuu jotain, he ovat omillaan, hän kertoo.

Toimintaympäristöä säätelevien määräysten tiukentuminen on usein syynä, kun asiakkaat ottavat yhteyttä.

Volvo Trucks sitä vastoin panostaa sähköajoneuvojen kokonaisratkaisuihin ja siihen, että asiakkaasta huolehditaan.

Toistaiseksi Volvo Trucks tarjoaa sähköisiä ratkaisuja kokeilukäyttöön vain valikoiduille viiteasiakkaille, mutta tavoitteena on kiihdyttää tuotantoa lähivuosien aikana. Volvo Trucksin strategisesta suunnittelusta vastaavan Santosh Harakamanin mukaan tärkeimmät tekijät, jotka sysäävät sähköajoneuvot valtavirtaan, ovat jo hyvää vauhtia loksahtamassa paikalleen ja siirtyminen sähköisiin ajoneuvoihin tapahtuu lopulta nopeammin kuin useimmat analyytikot uskovatkaan.

– Teknologiamuutosten toteutuminen määräytyy yleensä kolmen tekijän mukaan: teknologian on oltava liiketoiminnan kannalta toteuttamiskelpoinen, sen on saatava asiakkaiden hyväksyntä, ja sen on oltava teknisesti riittävän edistynyt. 

Yksi tärkeä virstanpylväs on jo saavutettu. Uusiutuvan energian LCOE-menetelmällä laskettu vertailuhinta on jo monin paikoin samalla tasolla kivihiilen kanssa. Tämä lisää varmasti investointeja uusiutuvaan energiaan. Arvioiden mukaan 70 prosenttia maailman energiainvestoinneista vuoteen 2040 mennessä kohdistuu uusiutuvaan energiaan. Akkujen hinnat puolestaan ovat laskeneet analyytikkojen ennusteita selvästi nopeammin.


Kehitystä vauhdittaa myös se, että Bloomberg New Energy Finance korjasi huomattavasti akkujen hintoja koskevia ennusteitaan, mikä vaikuttaa merkittävästi siihen, milloin sähköautosta tulee kustannuksiltaan tasavertainen fossiilisilla polttoaineilla kulkevan auton kanssa. Kuorma-autojen omistajien kannalta akkujen hinnan nopea kehitys huolehtii siitä, että sähkökuorma-autojen kannattavuusraja omistamisen kokonaiskustannusten kannalta saavutetaan arvioitua nopeammin. Akkujen energiatiheys puolestaan kasvaa jatkossa merkittävästi, jolloin ajoneuvojen toimintasäde pitenee.

Monet valtiot ovat myös jo sitoutuneet noudattamaan määräyksiä, jotka nopeuttavat siirtymistä sähköajoneuvoihin, ja muun muassa yli kymmenen maata on valmis kieltämään fossiiliset polttoaineet vuoteen 2030 mennessä. – Tiukentuneet päästö- ja taloudellisuusmääräykset ovat jo aiheuttaneet alalla kovia paineita siirtyä pois dieselmoottoreista. Suurten autonvalmistajien viimeaikaiset ilmoitukset sähköautoihin liittyvistä investoinneista ja tuotelanseerauksista ovat myös selvä merkki siitä, että muutos on jo meneillään, Santosh Harakamani kertoo.

Teknologian on oltava liiketoiminnan kannalta toteuttamiskelpoinen, sen on saatava asiakkaiden hyväksyntä, ja sen on oltava teknisesti riittävän edistynyt.

Kun kaikki nämä tekijät huomioidaan, vuoteen 2030 mennessä yli 30 prosenttia koko henkilöautokannasta on sähköautoja ja yli 50 prosenttia kaikista myytävistä uusista autoista voi olla sähköautoja. Vaikka hyötyajoneuvojen sähköistyminen on vielä varhaisessa vaiheessa henkilöautosegmenttiin verrattuna, Santosh Harakamani odottaa kuljetussektorin sähköistymisen kiihtyvän nopeasti.

Sähköistyminen voi myös osaltaan pienentää kuljetusten hiilijalanjälkeä merkittävästi. Neljän megawatin tuulivoimalalla voitaisiin tällä hetkellä tuottaa riittävästi energiaa kahdensadan Volvo FE ‑sähkökuorma-auton käyttövoimaksi, mikä puolestaan voisi vähentää kasvihuonepäästöjä 10 000 hiilidioksiditonnia vuodessa.

Koska näin monet tekijät ennustavat sähköistä tulevaisuutta, Volvo Trucks on sitoutunut kehittämään sähköajoneuvoratkaisuja, jotka julkistetaan segmentti- ja markkina-aluekohtaisesti dieselmallistoa täydentäviksi vaihtoehdoiksi. Sähkökuorma-autojen kehitystyössä Volvo Trucks on hyödyntänyt sisaryhtiönsä kokemuksia. Volvo Buses on valmistanut suurjänniteteknologiaan perustuvia hybridejä jo vuodesta 2010 ja täysin sähkötoimisia pikaladattavia linja-autoja vuodesta 2015. Volvo Trucks voi näin ollen käyttää osia, joita on testattu liikenteessä jo vuosia. Asiakkaat voivat siis olla varmoja siitä, että ratkaisut ovat turvallisia ja toimivat optimaalisesti. 

Kuorma-autojen omistajien kannalta siirtyminen sähköisiin ajoneuvoihin ei tarkoita pelkästään sitä, että he ostavat parhaita mahdollisia teknisiä ratkaisuja ja palveluita. He oppivat samalla, kuinka sähkökuorma-autot muuttavat heidän liiketoimintaansa, ja sen, että jälleenmyyjän kanssa käytävien keskusteluiden luonne muuttuu erilaiseksi.

– Sähkökuorma-autojen myötä vanhat tutut asiakastarpeet, kuten hevosvoimat tai moottorin koko, menettävät merkityksensä. Sen sijaan parhaiden ratkaisujen tarjoaminen edellyttää, että ymmärrämme asiakkaan ajamat reitit, kuorma-auton käyttötarkoituksen, hyötykuorman, sääolosuhteet, joissa kuorma-autoa käytetään, ja tarjolla olevat latausvaihtoehdot. Tämän jälkeen voimme opastaa heitä sellaisen tarkoin eritellyn ajoneuvon valinnassa, joka on sekä toimintasäteen että akkujärjestelmän puolesta optimaalinen, Anna Thordén kertoo. 

Hän on havainnut, että toimintasäde ja latausasemien käytettävyys ovat asiakkaiden suurimpia huolenaiheita sähkökuorma-autoissa, vaikka nämä seikat otetaan huomioon jo erittelyvaiheessa. Jotta toimintasäteestä saadaan mahdollisimman luotettava, Volvo Trucks kehittää parhaillaan hienostuneita ennakointijärjestelmiä, jotka huomioivat kaikki tärkeä tekijät ja pitävät kuljettajan aina ajan tasalla siitä, kuinka pitkälle kuorma-autolla voi ajaa ennen seuraavaa latausta. 

Vaikutuksia kuljettajien kannalta on vaikea liioitella. Kaikki sähkökuorma-autojamme ajaneet ovat olleet jälkeenpäin hymyssä suin.

Anna Thordén painottaa, että sähkökuorma-autoista on omistajille monenlaista hyötyä. Ne muun muassa pienentävät polttoainekustannuksia ja kohentavat imagoa. Ne ovat myös erinomainen tapa pysytellä alati tiukentuvien määräysten edellä. Jos kuljetuksia voidaan ajaa nykyistä enemmän yöllä hiljaisempien ajoneuvojen ansiosta, myös tehokkuusedut voivat olla erittäin suuria. 

Volvo Trucksin jälkimarkkinointiosaston Carolina Grönstedt, joka toimii Aidot Varaosat ‑liiketoiminnan kehittämispäällikkönä, odottaa myös, että sähköajoneuvot helpottavat kuljettajien värväämistä ja vähentävät vaihtuvuutta. Tästä olisi valtavasti etua alalle, joka kärsii laajamittaisesta kuljettajapulasta.

– Esimerkiksi omat testini osoittavat, että Volvo FL Electric ‑kuorma-auto on 10 dB hiljaisempi kuin tavallinen dieselauto. Tämä tarkoittaa, että melutaso noin puolittuu, hän toteaa. – Sähkökuorma-autoissa myös tärinä on vähäisempää, eikä kuljettajien tarvitse altistua pakokaasuille tehdessään töitä ajoneuvon ulkopuolella. 

Kuljettajien kannalta haasteita ovat totuttautuminen akkukäyttöiseen kuorma-autoon. Se voi aiheuttaa huolta toimintasäteen riittävyydestä tai kuorma-auton lataamisesta. Tästä muutoksesta huolimatta testikuljettajien palaute on ollut ylivoimaisen positiivista.

”Vaikutuksia kuljettajien kannalta on vaikea liioitella. Kaikki sähkökuorma-autojamme ajaneet ovat olleet jälkeenpäin hymyssä suin. Monelle se on ollut silmät avaava kokemus ja joillekin melkeinpä uskonnollinen, Carolina Grönstedt kertoo ja hymyilee.



Tärkeitä lukuja Volvon sähkökuorma-autoista

  • Toimintasäde: Volvo FL Electric – jopa 300 km; Volvo FE Electric – jopa 200 km.
  • 4 MW:n tuulivoimala tuottaa riittävästi energiaa kahdensadan FE-sähkökuorma-auton käyttövoimaksi.
  • Tuulivoimalan lavan jokainen pyörähdys liikuttaa kuorma-autoa 1,5 kilometriä.
  • Polttoainetta säästyy 2 500 kuutiota vuodessa.
  • Kasvihuonekaasujen määrä vähenee 10 000 hiilidioksiditonnia vuodessa (edellyttäen, että akut ladataan tuulivoimalla).
  • Huomautus: Sähkökuorma-autot ovat 3–5 kertaa energiatehokkaampia kuin vastaavat dieselkuorma-autot.