Kuorma-autot

Ikkuna digitaaliseen maailmaan

Digitalisaatio muokkaa yhteiskuntaa nopeaan tahtiin, eikä kuljetusala ole mikään poikkeus. Volvo Trucksin palveluista vastaava päällikkö Carina Holm kertoo, miten asiakkaiden elämää on helpotettu tiedot ja palvelut yhteen keräävän Volvo Connect ‑liittymän lanseerauksen myötä.
Carina Holm
Volvo Trucksin palveluista vastaava päällikkö Carina Holm uskoo, että Volvo Connect auttaa asiakkaita parantamaan liiketoiminnan kannattavuutta ja tehokkuutta.

Miten digitalisaatio vaikuttaa kuljetusalaan?
"Asioiden digitalisoituessa avautuu uusia mahdollisuuksia, ja asiakaskäyttäytyminen muuttuu. Ohjelmistopohjaista tietoa on paljon – esimerkiksi big data, analytiikka ja tekoäly. Ohjelmistoalustat, kuten Uber ja Airbnb, muuntavat liiketoimintamalleja ja haastavat vakiintuneita normeja.

Kuljetusalalla hukataan resursseja nykyään aika lailla. Esimerkiksi kuorma-autoja ei yleensä käytetä niiden koko elinkaaren ajan. Digitalisaation ja datan avulla voidaan luoda palveluja, jotka vähentävät kuljetusjärjestelmistä aiheutuvan jätteen määrää."

Mitä erityisiä mahdollisuuksia näet?
"Tärkeintä on helpottaa asiakkaidemme elämää toimittamalle heille oleellisia tietoja aina tarpeen mukaan. Esimerkiksi yhteysominaisuuksilla ajoneuvoja voidaan seurata reaaliajassa, parantaa käyttöastetta ja tehdä ennakoivia huoltotoimia. Muut digitaaliset palvelut auttavat vähentämään hallintatoimia ja varmistamaan säädösten noudattamisen.

Saatavilla on lukuisia etuja. Tästä syystä yhteistyö asiakkaiden kanssa on erityisen tärkeää, jotta voimme laatia optimaalisen ratkaisun yhdessä. Vain he tietävät, mikä tuo eniten lisäarvoa heidän liiketoiminnalleen."

Mikä on Volvo Connect?
"Volvo Connect ‑liittymä kokoaa kaiken yhteen: tiedot, uutiset ja toiminnot ja palvelut. Tämä sisältää digitaaliset Volvo Trucks ‑palvelut ja kolmansien osapuolten palvelut. Lyhyesti sanottuna Volvo Connect on ikkuna koko digitaaliseen maailmaan. Näin voimme tukea asiakkaitamme kannattavuuden ja tehokkuuden parantamisessa ja sitä kautta kustannusten pienentämisessä, tuottojen lisäämisessä ja lakivaatimusten noudattamisessa."

Mihin tarpeisiin Volvo Connect erityisesti vastaa?
"Eräs tämän hetken ongelmista on se, että asiakkaat tarvitsevat useita liittymiä kaikkien tietojen ja palvelujen käyttöön. Kaiken yhteen liittymään yhdistävä Volvo Connect parantaa käyttömukavuutta suunnattomasti. Tällä hetkellä liittymään sisältyy Dynafleet, huoltosuunnitelma ja joitakin muita digitaalisia Volvo Trucks ‑palveluja sekä kolme lisätoimintoa: Ajoneuvon tila, Turvallisuusraportti ja Data Access. Laajennamme käytettävissä olevaa sisältöä vähitellen, ja jatkossa asiakkaat voivat valita laajasta valikoimasta palveluja ja työkaluja, jotka voivat olla niin Volvo Trucksin kuin valikoitujen kumppaneidenkin tuottamia. Tällä tavalla asiakkaat voivat mukauttaa Volvo Connectia tarpeidensa mukaisesti ja valita liiketoiminnalleen arvokkaimmat palvelut."

Tietoja Volvo Connectista

  • Yhteen digitaaliseen Volvo Connect ‑liittymään yhdistetään kaikki sellaiset tiedot, toiminnot ja palvelut, jotka ovat ehdottoman tärkeitä toiminnan kannalta.
  • Volvo Connect julkistetaan syyskuussa 2018, ja sitä päivitetään ja laajennetaan säännöllisesti tulevina vuosina.