Suunniteltu turvallisuuteen

Uusi, päivitetty Volvo Dynamic Steering ‑ohjausjärjestelmä lisää turvallisuutta ja kuljettajan mukavuutta entisestään. Samalla se parantaa ajoneuvon hallintaa ja vakautta ja vähentää työperäisiä vammoja. Tämä on Volvo Dynamic Steering 2.0.
VDS-kuvitus

Volvo Dynamic Steering ‑ohjausjärjestelmä tuo ohjaamiseen äärimmäistä tarkkuutta ja vähentää siihen liittyvää rasitusta.

Volvo Dynamic Steering

Volvo Dynamic Steering ‑ohjausjärjestelmä tuo ohjaamiseen äärimmäistä tarkkuutta ja vähentää siihen liittyvää rasitusta. Volvo Dynamic Steering ‑yksikössä yhdistyvät perinteinen hydraulinen ohjaustehostin ja ohjausvaihteeseen asennettu sähkömoottori.

Kamera
Kamera tarkkailee noin 5–50 metriä ajoneuvon edessä olevia kaistamerkintöjä. Kun kaistavahti on päällä ja kuorma-auto ajautuu liian lähelle kaistamerkintöjä, auto ohjautuu takaisin kaistalle.

Ohjausyksikkö
Ohjausyksikkö käsittelee tietoja kuorma-auton liikkeistä, kuten nopeudesta ja kaistamerkintöjen sijainnista, jotta se voi lähettää pyyntöjä Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmälle.

Henkilökohtaisten asetusten säätimet
Kuljettaja voi säätää ohjausasetuksia ohjauspyörän säätimien ja infotainment-järjestelmän kautta.

ESC ja kiertonopeustunnistin
Kiertonopeustunnistin mittaa kuorma-auton kiertonopeutta ja havaitsee, jos ajoneuvo alkaa luistaa. Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmä kerää tiedon vastaohjausliikettä varten. ESC-ajonvakautusjärjestelmä käynnistyy ja hidastaa ajoneuvoa.

Ulkoiset anturit
Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmän toiminta perustuu kuorma-auton eri puolille asennettujen anturien lähettämiin tietoihin.

Kaistavahti

Kamera tarkkailee suunnilleen 5–50 metriä ajoneuvon edellä olevia tien kaistamerkintöjä. Jos kuorma-auto on ajautumassa pois omalta kaistaltaan, kaistavahti auttaa kuljettajaa lyhyellä korjaavalla ohjausliikkeellä, joka ohjaa ajoneuvoa takaisin kaistalleen.

KAISTAVAHTI
Kaistavahtia tukeva Volvo Dynamic Steering on suunniteltu estämään kuorma-auton ajautuminen pois kaistalta. Se joko korjaa ohjausta pehmeästi tai lähettää ohjauspyörään pulssin varoittamaan kuljettajaa, että auto on ajautunut kaistamerkinnän yli. 

Väsymys ja tarkkaamattomuus voivat johtaa ajoneuvon ajautumiseen väärälle kaistalle, mistä voi seurata kuorma-auton kaatuminen tai vakavia törmäyksiä.

Uusi kaistavahdilla varustettu Volvo Dynamic Steering tekee nyt myös korjaavia ohjausliikkeitä. Jos kuorma-auto on ajautumassa pois omalta kaistaltaan, järjestelmä auttaa kuljettajaa lyhyellä korjaavalla ohjausliikkeellä, joka ohjaa ajoneuvoa takaisin kaistalleen. Korjaus on pehmeä ja kuljettaja voi ohittaa sen helposti väistämällä estettä tai tekemällä muun ohjausliikkeen. Kun korjaustoimet ovat käynnissä, yhdistelmämittaristoon syttyy kuvake. 

Kun kuorma-auton nopeus on 55 km/h ja kaistavahti pystyy seuraamaan sijaintia tiellä, järjestelmä kytkeytyy päälle ja kojelaudassa näkyy valkoinen kuvake. 

Jos kuorma-auto alkaa ajautua pois omalta kaistaltaan, järjestelmä auttaa kuljettajaa lyhyellä korjaavalla ohjausliikkeellä, joka ohjaa ajoneuvoa takaisin kaistalleen. Vihreä kuvake kojelaudassa kertoo, että korjaustoimet ovat käynnissä.

"Uskomme, että tämä järjestelmä voi pelastaa ihmishenkiä. Kaistalta ajautuminen voi tapahtua hetkessä."

Carl Johan Almqvist,

Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuuspäällikkö

Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuuspäällikkö Carl-Johan Almqvist pitää tätä teknologiaa läpimurtona. 

"Uskomme, että tämä järjestelmä voi pelastaa ihmishenkiä. Kaistalta ajautuminen voi tapahtua hetkessä. Hetkenkin tarkkaamattomuus voi johtaa kuorma-auton ajautumiseen toiselle kaistalle tai vastaantulevaan liikenteeseen. Kaistallapitoavustin on suunniteltu intuitiiviseksi ja huomaamattomaksi mutta samalla todella tarpeelliseksi."

Volvo Trucks on käyttänyt kaistavahtia jo vuodesta 2007. Se seuraa kuorma-auton sijaintia tiellä ja hälyttää, jos auto ajautuu liian lähelle kaistan reunaa. Kaistallapitoavustimessa kaistalta ajautumisen hälytysääni on korvattu hienovaraisella ohjauspyörän tärinällä ja yhdistelmämittaristossa näytettävällä kuvakkeella. Nämä varoittavat kuljettajaa kaistan reunalle ajautumisesta.

Ajonvakautustoiminto

Ajonvakautuksella varustettu Volvo Dynamic Steering ‑ohjausjärjestelmä minimoi heittelehtimisen riskin liukkailla teillä. Se voi ehkäistä hengenvaarallisia onnettomuuksia.

AJONVAKAUTUSTOIMINTO
Ajonvakautuksella varustettu Volvo Dynamic Steering ‑ohjausjärjestelmä minimoi heittelehtimisen riskin liukkailla teillä. Se voi ehkäistä hengenvaarallisia onnettomuuksia.

Jokainen kuljettaja haluaa välttää ajoneuvon hallinnan menettämisen liukkaalla tiellä. Kun kuorma-auto alkaa luistaa, on tärkeää pitää hallinta tekemällä nopea ja pehmeä vastaohjausliike oikeaan suuntaan. Hankalat tieolosuhteet saattavat kuitenkin yllättää kokeneenkin kuljettajan. Tiellä saattaa olla jäätä, vettä, märkiä lehtiä, hiekkaa tai muita pitoa heikentäviä tekijöitä. 

Kuormaamaton auto

Auto saattaa heittelehtiä helpommin myös silloin, kun sillä ajaa ilman kuormaa.

Ajonvakautuksella varustettu Volvo Dynamic Steering ‑ohjausjärjestelmä auttaa kuljettajaa pitämään ajoneuvon hallinnassa säätelemällä ohjauksen vääntöä, kun auto alkaa luistaa. Se myös auttaa ESC-ajonvakautusjärjestelmää toimimaan nopeasti.

Kun järjestelmä havaitsee, että kuorma-auto alkaa luistaa, ajonvakautusta edistävä toiminto ryhtyy tekemään vastaohjausliikettä välittömästi – samaan tapaan kuin ammattikuljettaja korjaisi alkanutta heittelehtimistä. Järjestelmä on erityisen hyödyllinen kaarteissa ja ylämäissä teillä, joilla on heikko pito.

Kuorma-auto kaarteessa

Ajonvakautustoiminnolla varustettu Volvo Dynamic Steering ‑ohjausjärjestelmä on erityisen hyödyllinen kaarteissa ja ylämäissä teillä, joilla on heikko pito.

"Heittelehtiminen on jotain, mitä kuorma-auton kuskina ei koskaan halua kohdata. Tämä järjestelmä reagoi salamannopeasti vastaohjausliikkeillä."

Gustav Neander,

Volvo Trucksin Volvo Dynamic Steering ‑projektipäällikkö

VDS-järjestelmä tien päällä

Volvo Trucksin oletusasetukset perustuvat kuorma-autonkuljettajien kentällä yleisimmin käyttämiin asetuksiin, mutta kuljettaja voi myös mukauttaa ne mieleisikseen.

Volvo Trucksin Volvo Dynamic Steering ‑projektipäällikkö Gustav Neander on sitä mieltä, että ajonvakautustoiminnolla on suuri vaikutus ajoon liukkaissa olosuhteissa. 

"Heittelehtiminen on jotain, mitä kuorma-auton kuskina ei koskaan halua kohdata. Ajoin juuri äskettäin kuorma-autoa takaisin Pohjois-Ruotsista Volvo Trucksin pääkonttorille Göteborgiin läpi lumen, jään ja sateen. Näimme matkan varrella useita kuorma-autoja, jotka olivat luisuneet pois tieltä. Tämä järjestelmä reagoi salamannopeasti vastaohjausliikkeillä ja ehkäisee heittelemisestä johtuvia onnettomuuksia. Se helpottaa huomattavasti lumisissa, märissä tai soraisissa olosuhteissa ajamista", Gustav Neander toteaa.

VDS-asetukset

Uudella Henkilökohtaiset asetukset ‑toiminnolla kuljettajat voivat valita jonkin esiasetuksen tai mukauttaa ohjausvasteen ihanteelliseksi ohjausasetusten neljällä muuttujalla (suora, kaarre, vaimennus ja palautus).

HENKILÖKOHTAISET ASETUKSET
Uudella Henkilökohtaiset asetukset ‑toiminnolla kuljettajat voivat mukauttaa ohjauksen Volvon kuorma-autossa, jossa on Volvo Dynamic Steering ‑ohjausjärjestelmä. Järjestelmä antaa kuljettajan valita jonkin esiasetuksen tai mukauttaa ohjausvasteen ihanteelliseksi ohjausasetusten neljällä muuttujalla (suora, kaarre, vaimennus ja palautus).

Oletus
Tasapainoinen ohjaustuntuma. Volvo Trucksin oletusasetukset perustuvat kuorma-autonkuljettajien kentällä yleisimmin käyttämiin asetuksiin.

Kevyt
Kevyt ja herkkä ohjaus.

Reagoiva
Jäykempi, urheilullisen tuntuinen ohjaus. 

Vakaa
Vankka ohjaus, jossa on hyvä vaste. 

Mukautettu
Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmän Mukautettu-valikosta kuljettaja voi itse säätää ohjauksen ihanteelliseksi. SUORA-asetuksella voi muuttaa ohjausta kevyemmäksi tai jäykemmäksi. KAARRE-muuttujalla voi keventää tai jäykentää ohjausta kaarteissa ja käännöksissä. VAIMENNUS hallitsee ohjauksen sulavuutta. PALAUTUS muuttaa ohjauspyörän palautuvuuden nopeutta hitaassa ajossa. 

Lisäasetuksella voidaan helpottaa suoraan ajamista. Se kalibroi suoraan ajamisen kulman. Tästä on hyötyä pitkillä taipaleilla kovassa tuulessa tai viettävillä teillä.

Related News

Ryömintävaihteilla varustettu I-Shift – lyömättömän tehokas vaativissa tehtävissä

Haluatko lähteä pysähdyksistä liikkeelle valtaisalla 325 tonnin kuormalla? Volvo Trucksin ainutlaatuisen ryömintävaihteilla varustetun I–Shift ‑vaihteiston ansiosta se on mahdollista....

Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmän hyödyt kuljettajille

Vakaus on täydellinen suurilla nopeuksilla, hallittavuus on huippuluokkaa pienillä nopeuksilla, ja lihas- sekä nivelrasitus vähenee huomattavasti. Vuonna 2013 julkistettu Volvo Dynamic Steering (VDS) -ohjausjärjestelmä on muuttanut monen kuljettajan ...

Lisämukavuutta kahden virtajärjestelmän akkuratkaisulla

Volvo Trucksin uusi kahden virtajärjestelmän akkuratkaisu turvaa kaikkien ohjaamon sisätilan toimintojen virransaannin sekä moottorin käynnistymisen seuraavana aamuna....