Kuorma-autot

Säleikön voimaa

Volvon FH- ja FH16-mallien legendaariset etusäleiköt tunnistaa jo kaukaa. Ne ovat myös erittäin käytännölliset. Mitä on niiden suunnittelun taustalla?
Ismail Ovacik ja kuorma-automallit
"Uusien säleikköjen ansiosta jäähdytysilma jakautuu optimoidusti, mikä on oleellista moottorin suorituskyvyn ja päästöjen vähentämisen kannalta", sanoo Ismail Ovacik, Volvo Trucksin ohjaamoiden pääsuunnittelija.

Kun uudistetut Volvo FH- ja FH16 -kuorma-autot tulivat markkinoille 2012, lippulaivamallien uudesta alusta oli jo havaittavissa joitakin merkkejä. Lähestyvien Euro 6 ‑määräysten takia kuorma-autoihin oli tehtävä useita muutoksia, jotta ne läpäisisivät markkinoiden vaatimukset. Yksi ensimmäisistä Göteborgin suunnittelutiimin harkitsemista suurista muutoksista oli moottorin jäähdytysilmaa parantava muotoilu.

Suunnittelutyön tulos oli molempien kuorma-autojen säleikölle optimoitu muotoilu, joka parantaa jäähdytystehoa ja ilmanvaihtoa moottorin ympärillä. "Uusien säleikköjen ansiosta jäähdytysilma jakautuu optimoidusti, mikä on oleellista moottorin suorituskyvyn ja päästöjen vähentämisen kannalta", sanoo Ismail Ovacik, Volvo Trucksin ohjaamoiden pääsuunnittelija. Säleikköjen muotoilussa käytetyt käsityötaidot ovat päivänselvät, tarkastelipa kumpaa kuorma-autoa tahansa. Jokainen yksittäinen kuusikulmaisen hunajakennoverkon solu on rakennettu toimimaan mahdollisimman tehokkaasti, ja itse kuviot ovat saaneet innoituksensa luonnon toistuvista rakenteista. "Keulakuvan suunnittelussa on kiinnitettävä erityistä huomiota oman merkkimme yksityiskohtiin", Ismail Ovacik jatkaa. "Säleikköjen suunnittelussa tarvittiin siis paljon luovaa työtä. Säleikköjen koko teki niiden valmistaminen varsin haastavaa."

Samankaltaisuuksistaan huolimatta säleiköissä on joitakin selviä eroja. Volvo FH ‑mallissa on yksi kuusikulmaisesti muotoiltu säleikkö, kun taas FH16-mallissa on luotu 3D-vaikutelma sijoittamalla metallia mustaa taustaa vasten. "Asiakkaat ovat pitäneet molemmista säleiköistä, mutta FH16-mallin säleikkö on ollut erityisen suosittu", sanoo Ismail.

Tätä tehdään rakkaudesta lajiin. Meille se on suoranaista Volvo-taidetta.

Volvo FH- ja FH16-mallien säleiköt olivat ensimmäiset uuden sukupolven edustajat, kun uudistetut kuorma-autot lanseerattiin 2012. Niiden muotoilu toimi esimerkkinä muille sen jälkeen uudistetuille Volvon kuorma-autojen malleille.

Ismailin mukaan FH-mallin säleikkö on yksi suurimpia yksittäisiä muovityökaluja kuorma-autoalalla. "Tätä tehdään rakkaudesta lajiin. Meille se on suoranaista Volvo-taidetta."

Ismail Ovacik

Tehtävä: Volvo Group Truck Technologyn ohjaamoiden pääsuunnittelija.
Ikä: 37
Työvuosia Volvolla: yhdeksän
Työpaikka: European Design Studio, Volvo Group Trucks Technology, Göteborg, Ruotsi