Kuorma-autot

Iso toimitus

Yksi maailman suurimmista paperipakkauskoneista on parhaillaan rakenteilla Ruotsissa. Itävaltalaisella kuorma-autonkuljettajalla Roland Lehbrunnerilla oli edessään pitkä matka Grumsin rakennustyömaalle kahden 22-metrisen siilon kanssa.
Siilojen kuljetus sillan yli
Kaksi Pranglin Volvo FH16:ta kuljettamassa kahta 22-metristä siiloa Ruotsin maaseudulla.

Aamupäivä Kielin satamassa. Roland Lehbrunner on juuri herännyt kuorma-autojen pysäköintialueella. Pari edellistä yötä hän ja kuljettajakaverinsa Janos Szilagyi ovat kuljettaneet kahta 22-metristä siiloa Sighartingista Itävallan rajalta Saksan läpi. Nyt he ovat nousemassa lauttaan, joka vie heidät Göteborgiin ja 11-päiväisen matkan seuraavalle etapille. 

"Tämä on ensimmäinen kerta, kun olen lautalla kuorma-auton kanssa. Taas yksi uusi kokemus. Tämä kuorma-autoilussa on erityisen mukavaa", Roland Lehbrunner tuumaa. "Useimmissa työpaikoissa tottuu tiettyyn rutiiniin, mutta minun työni on jotain täysin muuta. Saatan kuljettaa rakennusmateriaalia Salzburgiin tai valtavia koneiden osien Pohjois-Saksaan. Tiet ja kuormat ovat aina erilaisia."

Tämä on ensimmäinen kerta, kun olen lautalla kuorma-auton kanssa. Taas yksi uusi kokemus. Tämä kuorma-autoilussa on erityisen mukavaa.

Vaihtelevat ja haastavat erikoiskuljetukset saivat hänet alan pariin noin kymmenen vuotta sitten. Hän oli silloin töissä puuseppänä itävaltaisessa yrityksessä, joka kuljetti tuotteitaan eri puolille maata kuorma-autoilla. Eräänä päivänä yritys sai ison ja tärkeän tilauksen, mutta kukaan ei voinut toimittaa kuormaa. "No, voihan sitä kokeilla, miksipä ei", kuuluivat Rolandin ajatukset ennen hänen elämänsä ensimmäistä kuorma-autokuljetusta. Nyt hän on työskennellyt ammattikuljettajana itävaltalaisessa Prangl-yrityksessä jo seitsemän vuotta. Hän on kuljettanut melko hurjia kuormia tänä aikana. Hyvistä esimerkeistä käyvät Itävallasta Unkariin kuljetettu 160 tonnia painanut paperinkäsittelykone sekä kuusi metriä leveä kuorma kapeilla vuoristoteillä, jotka todella koettelivat hänen kärsivällisyyttään ja keskittymiskykyään.

Vaikka sekä Roland että hänen työnantajansa ovat erikoistuneet ylisuuriin kuormiin, tämä tehtävä on taas jotain uutta – matka Itävallasta Ruotsiin on aikamoinen, kuten kuormakin. Roland kertoo olevansa aina valmiina kaikkeen epätavalliseen ja tietävänsä, että jokainen tehtävä on erilainen. 

"Kaikki voi vaihdella: tavara, koko, pano, pituus, ajomatka, sää ja mitä hyvänsä matkan varrella voikaan sattua. Vaikka sitä luulee valmistautuneensa kaikkeen, aina voi tapahtua jotakin odottamatonta. Pitää vain pysyä rauhallisena", hän sanoo.

Ensimmäinen etappi Itävallan Sighartingin ja Saksan Magdeburgin välillä tarjosi rankkasadetta, minkä jälkeen Rolandin ja Janosin matka viivästyi, kun Saksassa oli teitä poikki. He pääsivät vihdoin matkaan odoteltuaan kaksi päivää pysäköintialueella. Molemmat ovat hyvin tyytyväisiä päästyään Kieliin ja siitä taas eteenpäin Ruotsiin.

Lautan henkilökunta ohjaa kaksi kuorma-autoa varovaisesti lauttaan, jotta ne saadaan pysäköityä paikalleen naarmutta. Kuorman koon vuoksi kuormat-autot tarvitsevat neljä kertaa tavallista enemmän tilaa. Roland on hyvin kiitollinen saamastaan avusta. Aikaisen illallisen jälkeen hän päättää mennä nukkumaan, jotta hän olisi virkeänä valmis seuraavaan päivään. Volvo FH16 olisi kuljetettava 220 kilometriä Göteborgista määränpäähän Grumsiin.

"Pidän enemmän päivällä ajamisesta, sillä silloin voin ihailla maisemia – etenkin vuoristoja. En ole koskaan ollut Ruotsissa, joten olen erittäin innoissani!" Roland jatkaa ajaessaan kuorma-auton ulos lautalta Göteborgissa. Hän tutkii kuorma-autonsa pysäköintialueella ja tarkistaa hydrauliikan, sähköt, kuorman ja kiinnikkeet ennen matkan jatkamista.

"Kaikki, mihin kuljettaja voi itse vaikuttaa, on ehdottomasti tarkistettava. Muutoin ajamisen saa unohtaa kokonaan", hän sanoo. 

Roland ja Janos johtavan ruotsalaisen liikennöitsijän saattueessa Grumsin reitillään. Saattueen matka alkaa 9:n maissa aamulla rankkasateessa ja tuulisissa olosuhteissa. Etenkin tuuli aiheuttaa hieman häikkää, koska matkan varrella on useita korkeita siltoja. Tuuli, sade, raskas kuorma ja mäkinen maasto pakottavat saattueen ajamaan erittäin hitaasti.

"Näissä olosuhteissa on mukavaa, kun voi luottaa kuorma-auton ohjausjärjestelmään ja automaattiseen vaihteistoon. Ne tuovat mielenrauhaa. Voin keskittyä matkantekoon turhia murehtimatta", Roland sanoo.

Vaikka sääolosuhteet ovat haastavat, hän on hyvin tyytyväinen Ruotsin teiden kuntoon ja pitää niitä yksinä parhaimmista teistä, joilla hän on ajanut. Saattueen matka sujuu ilman kommelluksia. Kolmen aikaan iltapäivällä horisontissa siintääkin jo määränpää – BillerudKorsnäsin suuri tehdas Gruvönissä. 

Siirryin kuljetusalalle, koska halusin uusia haasteita. Nyt niitä riittääkin joka päivälle.

Vuonna 2019 tästä tulee maailman suurimman kestävän kehityksen periaatteiden mukaisen paperipakkauskoneen koti. Tehdas on kuitenkin vielä keskeneräinen. Rolandin suuri kuorma toimitetaan tähän ja nostetaan tehtaaseen liikkuvalla nosturilla.

"Siilojen kuormaus perävaunuihin Sighartingissa kesti kuusi tuntia. Tarvitsimme trukkia ja liikkuvaa nosturia. Toivottavasti kaikki sujuu nopeammin tässä päässä, koska haluaisin jo kotiin perheeni luo", Roland sanoo.

Hän on kaiken kaikkiaan tyytyväinen tehtävään ja uskoo, ettei se unohdu ihan heti jo pelkästään matkan pituuden vuoksi. Hän on parhaillaan noin 2 200 kilometrin päässä kotoaan, pienestä itävaltalaisesta Haagin kaupungista. Palatessaan hän on ollut tien päällä 11 päivää. Reitillä on ollut haastavia vaiheita, mutta Roland sanoo, ettei hän vaihtaisi tätä mihinkään.

"Siirryin kuljetusalalle, koska halusin uusia haasteita. Nyt nautin niistä joka päivä", hän toteaa hymyillen.

Billerudkorsnäs lyhyesti

BillerudKorsnäs on maailman johtava uusiutuvien pakkausmateriaalien ja ‑ratkaisujen toimittaja, jolla on yli 150 vuoden kokemus alalta.

Sen uusi kartonkikone on yrityksen historian suurin investointi – ja eräs maailman suurimmista kartonkikoneista. 350-metrinen kone otetaan käyttöön 400 metriä pitkässä ja 60 metriä leveässä tehtaassa, jota rakennetaan parhaillaan.

Tehtävänanto

Pranglin kaksi kuorma-autoa: 1 Volvo FH16, 6 x 4, valmistettu 2017, 550 hv:n Volvo D16 ‑moottori, Volvo I-Shift ryömintävaihteilla ja Volvo Dynamic Steering ‑ohjausjärjestelmä.
1 Volvo FH16, 6 x 4, valmistettu 2013, 750 hv:n Volvo D16 ‑moottori ja Volvo I-Shift.
Perävaunut: Kolmiakseliset jatkettavat Faymonville-matalaperävaunut hydrauliakseleilla ja erillisellä manuaalisella ohjauksella. Tässä tehtävässä käytetyn matalaperävaunun pituus: 22,9 metriä. 
Kuorma: Suuria astioita, mitat: 22 m (pituus) x 3,8 m (leveys) x 3,8 m (korkeus), paino: noin 5 000 kg / kpl.
Kuljetuksen mitat yhteensä: 35 m (pituus) x 3,8 m (leveys) x 4,15 m (korkeus), paino: 38 000 kg.

Prangl GmbH

Perustettu: 1965.
Omistaja: Mag. Christian Prangl.
Kaikki laitteistot: 3 400 (liikkuvia nostureita, kuorma-autoja ja perävaunuja, nostoalustoja, teleskooppinostimia jne.).
Kuorma-autojen ja perävaunujen määrä: 330, joista Volvoja: 90.
Työntekijöiden määrä: 650.
Pääasialliset kuormat: Ylisuuret ja raskaat kuljetukset, voimalaitos- ja tuulienergiakuormat, koneiden osat, ylisuuret betoni- ja teräsrakenteet, koneet, rautatiekiskot, puutavara, teollisuuskuljetukset.