Hyvä näkyvyys

Kaupungit voivat olla haastavia ympäristöjä kuorma-autonkuljettajille. Tästä syystä juuri uudistettu Volvo FE ‑matalalattiamalli on suunniteltu parantamaan näkyvyyttä, turvallisuutta, ergonomiaa ja tuottavuutta.
Volvo FE LEC ‑matalalattiamalli kaupungin kaduilla

Volvo FE LEC ‑matalalattiamallin madallettu ajoasento tuo kuljettajan lähelle muita tien käyttäjiä ja parantaa näkyvyyttä huomattavasti joka suuntaan.

Anders Edenholm

Anders Edenholm, Volvo Trucksin jakelusegmentin johtaja.

Vilkas liikenne, jalankulkijoita, pyöräilijöitä, kapeita katuja ja ahtaita tiloja – tässä on vain osa kaupunkialueiden asettamista haasteista. Volvo FE ‑matalalattiamallissa näkyvyyttä, ergonomiaa ja kuljettajan mukavuutta on kuitenkin parannettu madalletulla ohjaamolla.

"Kaupungin kaduilla kuljettajan täytyy jatkuvasti tarkkailla ympäristöään ja hakea katsekontaktia suojaamattomiin tienkäyttäjiin, kuten jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin", sanoo Anders Edenholm, joka toimii jakelusegmentin johtajana Volvo Trucksilla. "Alentamalla kuljettajan ajoasentoa ja vähentämällä kuolleita kulmia voimme parantaa näkyvyyttä joka suuntaan ja tuoda kuljettajan lähelle muita tien käyttäjiä."

Matalalattiamallissa on myös matala askelma, joten kuljettaja pääsee siirtymään nopeasti ja helposti ohjaamoon ja ulos. Päivitetyssä Volvo FE LEC ‑matalalattiamallissa on myös niiaustoiminto, joka alentaa askelmaa yhdeksän senttiä, joten ohjaamoon voi astua kuin paikallisbussiin.

"Esimerkiksi kaupunkijakelussa toimivat kuljettajat joutuvat kiipeämään ohjaamoon ja ulos jopa 50 kertaa päivässä, mikä rasittaa polvia, nilkkoja ja selkää", kertoo Johan Jarlengrip, Volvo Trucksin kuljettajan työympäristöstä vastaava erikoisasiantuntija. "Matalampi askelma ei pelkästään helpota tällaista rasitusta, vaan koska tämä on yleinen syy ammatin lopettamiseen, se myös auttaa houkuttelemaan ja pitämään hyviä kuljettajia."

Johan Jarlengrip

Johan Jarlengrip, Volvo Trucksin kuljettajan työympäristöstä vastaava erikoisasiantuntija.

Ensimmäinen Volvo FE LEC ‑matalalattiamalli tuli myyntiin 2009. Se oli lontoolaisille jäteautoille mukautettu malli. Auto oli kuitenkin niin suosittu, että siitä tuli pian osa vakiotarjontaa. Tässä uudistetussa versiossa on lisäominaisuuksia, jotka parantavat sen hyötyjä entisestään.

Niihin lukeutuvat lisäikkuna apukuljettajan puolella ja 90 astetta aukeavat ovet. Autossa on edelleen keskitetty kojelauta, joka parantaa ergonomiaa pitämällä usein käytetyt hallintalaitteet kätevästi kuljettajan ulottuvilla. Sille on myös saatavilla monia eri vaihtoehtoja ja omia mukautuksia, joilla voi parantaa turvallisuutta, käyttöastetta, tuottavuutta ja ympäristövaikutuksia entisestään.

Kuljettajan työympäristö
Ohjaamon sisätilat on suunniteltu ergonomisesti niin, että usein käytetyt hallintalaitteet ovat kätevästi kuljettajan ulottuvilla. Matala askelma, 90 astetta aukeava ovi ja niiaustoiminto vähentävät merkittävästi kuljettajan polviin, selkään ja käsiin kohdistuvaa rasitetta, kun ohjaamoon voi astua kiipeämisen sijaan. 

Tuottavuus
Volvo FE LEC ‑matalalattiamalliin mahtuu jopa neljä henkilöä ja matala askelma säästää kuljettajan aikaa. 350 hv:n moottori tekee Volvo FE LEC ‑matalalattiamallista joustavan ja ketterän. Se mahdollistaa myös lyhyet noutosyklit. Siitä on saatavilla myös I-Shift ‑malli, jota on muokattu erityisesti jakeluun ja maansiirtoon sopivaksi.

Näkyvyys
Madallettu ajoasento tuo kuljettajan lähelle lähiympäristöä, joten näkyvyys on parempi lähelle ja muutenkin joka suuntaan. Lisäksi apukuljettajan ovessa ja B-pilarin takana olevat lisäikkunat parantavat näkyvyyttä muutoin kuolleisiin kulmiin.

Kestävä kehitys
Volvo FE LEC CNG ‑matalalattiamalli saa tehonsa paineistetusta maakaasusta. Sen hiilidioksidipäästöt voivat olla biokaasua käytettäessä jopa 70 prosenttia pienemmät. Volvolla on myös vaihtoehtoisia voimansiirtolinjoja alueille, joilla dieselkäyttöisten ajoneuvojen käyttöä on rajoitettu.

Turvallisuus
Parannetun näkyvyyden lisäksi Volvo FE LEC ‑matalalattiamallissa on myös aktiivisia turvallisuusominaisuuksia, kuten hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin. Tämä voi vähentää entisestään onnettomuusriskiä suojaamattomien tienkäyttäjien ja muiden ajoneuvojen kanssa. Lisäksi ohjaamossa on kuljettajaa suojaavia erikoisvahvikkeita sekä etualleajosuoja (FUP) vakiovarusteena.

Käyttöaste
Volvo FE LEC ‑matalalattiamalliin on saatavilla erilaisilla telematiikka- ja yhteyspalveluita, jotka voivat avustaa niin auton valvonnan ja seurannan kuin ennakoivan ja tavallisen huollonkin kanssa. Parannettu näkyvyys myös vähentää törmäysten todennäköisyyttä ahtaissa tiloissa.

Volvo FE -matalalattiamallin ominaisuudet

  • Entistä matalampi ja leveämpi askelma.
  • Matala ajoasento kuljettajalle.
  • Entistä paremman näkyvyyden antavat lisäikkunat.
  • Vaihtoehtoina joko helppokulkuinen ohjaamo, jossa on tasainen lattia ja istuimet jopa neljälle hengelle, tai vakiomallinen ohjaamo, joka on optimoitu kuljettajalle ja yhdelle apukuljettajalle.
  • Optimoitu I-Shift ‑vaihteisto ja sen ohjelmisto.
  • Saatavilla myös vaihtoehtoiset voimansiirtoratkaisut.

Erittelyvinkkejä

  • Hallittavuutta parantava 350 hv:n moottori.
  • Joko kaupunkijakeluun tai maansiirtoon optimoitu I-Shift.
  • Jopa kolme lisäistuinta apukuljettajille.
  • Lisäikkunat B-pilarin takana ja matkustajanpuoleisessa ovessa.
  • Ilmanvastuksen minimoiva ja polttoaineenkulutusta vähentävä säädettävä kattospoileri.

Related News

Lisämukavuutta kahden virtajärjestelmän akkuratkaisulla

Volvo Trucksin uusi kahden virtajärjestelmän akkuratkaisu turvaa kaikkien ohjaamon sisätilan toimintojen virransaannin sekä moottorin käynnistymisen seuraavana aamuna....

Valmistele kuorma-autosi uutta omistajaa varten

Jälleenmyyntiarvo vaikuttaa merkittävästi kuorma-auton omistamisen kokonaiskustannuksiin, joten se kannattaa huomioida alusta saakka. Pienet yksityiskohdat ratkaisevat usein, käykö kuorma-auto kaupaksi nopeasti vai hitaasti....

Paranna kannattavuutta kuljettajakoulutuksella

Volvo Trucksin koulutuksissa kuljettaja saa käytännön taitoja, joilla ajoneuvon tuottavuus voidaan maksimoida....