Kuorma-autot

Satoi tai paistoi, valinta on Volvo

Ruotsalainen perheyritys Sanfridssons on ajanut Volvon kuorma-autoilla siitä saakka, kun yhtiö perustettiin 1961. Siitä tuli yksi ensimmäisistä Volvo FH:n ostaneista kuljetusyrityksistä 25 vuotta sitten.
Vuosien varrella Sanfridssons on kasvanut pienestä maaseudun kuljetusyrityksestä moderniksi, kansallisesti toimivaksi palveluyritykseksi.

Kello on 5.45 aamulla ja Göran Sanfridsson ahertaa jo töissä. Vaikka hän on perheyrityksen toimitusjohtaja, hän osallistuu mielellään käytännön töihin, eikä epäröi tulla avuksi lastaamiseen, purkamiseen ja mekaaniseen työhön.

"Kasvoimme veljieni kanssa maaseudulla kuorma-autojen ja kuljettajien ympäröimänä. Lapsena unelmani oli päästä ajamaan kuorma-autoa. Jankutin aina isälleni ja pyysin häntä ottamaan minut mukaansa, kun hän jakoi maitoa kylällä. Olin aamuvirkku jo silloin", Göran muistelee hymyillen.

Veljesten isä, Alf Sanfridsson, oli maalaispoika, jonka piti keksiä elinkeino itselleen, kun hänen veljensä otti perheen maatilan hoitaakseen. Sattumoisin Gäsene Dairy avasi uuden jakelulinjan ja tarvitsi jonkun ajamaan aamuisia maitokuljetuksia. Alf päätti ryhtyä maitomieheksi ja osti ensimmäisen Volvon kuorma-autonsa. Pian hän sai tehtäväkseen kuskata soraa iltapäivisin, ja ajan kuluessa asiakkaiden määrä vain lisääntyi. Volvoonsa tyytyväinen Alf tilasi lisää ajoneuvoja ja palkkasi uusia kuljettajia. Vuosien varrella yritys kasvoi ja sai merkittäviä asiakkaita, kuten Herrljunga Ciderin, tunnetun ruotsalaisen siiderinvalmistajan. Yritys kasvoi pienestä maaseudun kuljetusyrityksestä moderniksi, kansallisesti toimivaksi palveluyritykseksi.

Alfin kolme poikaa tutustuivat yrityksen toimintaan jo varhain. Oli ihan selvää, että jonain päivänä he perisivät sen isältään. Kun hän jäi eläkkeelle 2006, pojat olivat työskennelleet yritykselle jo useita vuosia. He jakoivat sen keskenäisten ristiriitojen välttämiseksi. Vanhin poika Göran on toimitusjohtaja, Mats johtaa perheen Ljungs foder ‑rehuyritystä ja nuorin veli Torbjörn toimii kuljetuspäällikkönä. Isä Alf on onnellisesti eläkkeellä, mutta yhä valmis antamaan hyviä neuvoja.

"Isä on ollut hyvä kehittämään yritystä yhdessä asiakkaidensa kanssa ja hoitamaan suhteita heihin. Sama pätee meidän ja työntekijöidemme sekä Volvo Trucksin suhteeseen. Isä järkeili aina, että hyvin kohdellut asiakkaat eivät lähde mihinkään. Se on yksi tärkeimmistä opetuksista, jonka minä ja veljeni olemme häneltä oppineet", kertoo Göran.

Taitavan henkilöstön houkuttelu ja pitäminen on ollut keskeistä Sanfridssonsin menestykselle. Luotettavat ajoneuvot ja vahva painotus liikenneturvallisuuteen ovat olleet tärkeitä palasia sekä henkilökunnan että asiakkaiden säilyttämisen palapelissä.

"Jotkut uskovat, että perheemme kuuluu varsinaisiin Volvo-lojalisteihin, mutta meille oleellisinta on se, että autot toimivat ilman ylimääräisiä huoltoja. Volvon kuorma-autot ovat työkalujamme. Kilometrejä onkin kertynyt vuosien varrella – ja lisäksi kuljettajamme ovat olleet sangen tyytyväisiä. Meillä ei ole siis koskaan ollut mitään syytä vaihtaa toimittajaa", selittää Göran.

Koska kuljettajat on otettu hyvin huomioon, ja monet työntekijät ovat pysyneet yrityksessä suuren osan työvuosistaan. Pisimmän työuran – 34 vuotta – on tehnyt Svante Alexandersson. Hän on myös juuri se kuski, joka ajoi yrityksen ensimmäistä Volvo FH ‑mallia, kun se lanseerattiin 1993. Hän muistaa yhä, mitä mieltä asiasta oltiin aikoinaan.

Lapsena unelmani oli päästä ajamaan kuorma-autoa. Jankutin aina isälleni ja pyysin häntä ottamaan minut mukaansa.

"Alf Sanfridsson oli kertonut minulle, että saisin uuden kuorma-auton." Kun Volvo FH tuotiin, se oli jotain aivan uutta. Koska olimme aluksi lähes ainoat, joilla sellainen oli, saimme paljon huomiota: kaikkien päät kääntyivät, kun ajoimme sillä! Se kuorma-auto oli minulla kaksitoista vuotta, ennen kuin se lopulta jatkoi elämäänsä muualla", hän kertoo.

 

Sen jälkeen Svante on ajanut kahta muuta Volvo FH ‑mallin sukupolvea, joten hän on saanut seurata kehityksen kulkua läheisesti. Hän uskoo, että ilmajousitus ja I-Shift ‑vaihteisto ovat pitäneet hänet terveenä, ja elektroninen ohjaus on ollut suurena apuna perävaunujen kuljetuksessa sekä peruutuksessa ja kuorman purkamisessa toimitusten yhteydessä. Uusin Volvo FH16 550 on erityisesti hänen mieleensä.

"Volvo FH:n kehitys on ollut huikeaa. Viimeisimmän kuorma-auton ohjauspyörässä on aivan uudenlaiset säätömahdollisuudet – kuten myös penkeissä. Lämmitysjärjestelmä toimii moitteettomasti, kattoluukusta tulee hyvin valoa ja pidentynyt etäisyys tuulilasiin tuo enemmän ilmaa ohjaamoon, joten tunnen oloni paremmaksi ajon aikana. Vuode puolestaan on Volvo FH ‑ohjaamoiden paras", hän sanoo ja lisää:

"Täällä Sanfridssonsilla pidetään hyvää huolta työntekijöistä. On aina ollut selvää, että meidän kuljettajien pitäisi saada parhaat mahdolliset varusteet, kuten järkevät, ajomukavuutta parantavat ohjaamopaketit. Työntekijänä arvostaa tällaisia asioita."

Sekä Svante että Göran ovat tyytyväisiä myös Volvon moottoreihin. Heillä ovat käyttäneet synteettistä dieseliä, HVO:ta, nyt kaksi ja puoli vuotta. Tämän uusiutuvan polttoaineen avulla Sanfridssons on pystynyt vähentämään ympäristövaikutuksiaan. Göran seuraa tarkasti uusien, kestävien voimansiirtolinjojen kehitystä tulevia kuljetuksia varten. Ympäristöasiat ovat aina olleet tärkeitä Sanfridssonin perheelle, joka on varttunut maaseudulla peltojen ja metsien keskellä. Heille on aina ollut luonnollista ja päivänselvää, että resursseista on pidettävä huolta ja kuljettajia on koulutettava polttoainetaloudellisessa ajamisessa.

Myös yhtiön kuorma-autoista pidetään hyvää huolta, ja niillä ajetaan usein jopa 1,2 miljoonaa kilometriä ennen niiden myymistä. Jotkin niistä saattavat matkata myynnin jälkeen jopa Afrikkaan asti. Muutama vuosi sitten Alf tapasi sattumalta yhden vanhoista Volvo FH ‑autoistaan matkallaan Sambiassa. Sillä oli silloin ajettu kokonaisuudessa 3,4 miljoonaa kilometriä, ja afrikkalainen kuljettaja ja hänen kaksi lastausapuriaan olivat erittäin ylpeitä kuorma-autostaan, jossa komeili yhä Herrljunga Ciderin logo.

Volvo FH:n kehitys on ollut huikeaa.

"He kertoivat, että auto toimii täydellisesti, eikä se ollut saapumisensa jälkeen tarvinnut mitään muuta kuin normaalit huollot." Meistä on uskomatonta, että vanhat Volvo FH ‑automme ovat olleet niin pitkään käytössä eri puolilla maailmaa", toteaa Göran Sanfridsson.

Sanfridssons

Perustamisvuosi: 1961
Omistajat: Göran, Mats ja Torbjörn Sanfridsson.
Kuorma-autojen määrä: 37, joista 32 on Volvoja. 
Henkilökunta: 58, joista 50 on kuljettajia.
Pääasialliset kuormat: Juomat, muoviputket, betoni, puutavara, kivet, mausteet.
Kuorma-autojen käyttöaika: 8–10 vuotta.
Suuret asiakkaat: Mm. Herrljunga Cider, Pipelife, Kryddhuset.
Ensimmäinen Volvo FH: Ostettu 1993. Myyty 2006.
Liikenneturvallisuuden sertifikaatti: Vuodesta 2015.