Kuorma-autot

Tarvitaanko huomispäivän kaupungeissa kuorma-autoja?

Kaupungistuminen ei osoita hiipumisen merkkejä, kaupunkien koko suurenee kaikkialla maailmassa, ja kuljetusten tarve kasvaa jatkuvasti. Samalla ilmansaasteet ja liikenneruuhkat ovat valtavia ongelmia. Tarvitsemme ehdottomasti entistä puhtaampia ja tehokkaampia kuljetusjärjestelmiä. Kysymys kuuluu: sopivatko kuorma-autot huomispäivän kaupunkeihin?
Volvo Trucks kaupungeissa

Maailman väestönkasvu ei osoita laantumisen merkkejä. Yhdistyneiden kansakuntien raporttien mukaan maapallon väestömäärä kasvaa vuoden 2014 seitsemästä miljardista noin yhdeksään miljardiin vuoteen 2050 mennessä. Nykyään hieman yli puolet maailman väestöstä asuu kaupungeissa, mutta YK:n arvion mukaan luku kasvaa kahteen kolmannekseen vuoteen 2050 mennessä. Kaupungistumisen lisäksi myös uudenlaiset kuluttajatottumukset ja verkkokaupan ja kotiinkuljetusten kasvu vaikuttavat siihen, että yhteiskunnassa tarvitaan tehokkaita kuljetusratkaisuja. 

– Meidän on oltava fiksuja, jos haluamme selättää ilmanlaatua heikentäviä liikenneongelmia, kuten ruuhkia ja päästöjä. Meidän on pohdittava kuljetusten tarvitsemaa tilaa kaupunkien kaduilla ja sitä, millaisia voimanlähteitä käytämme, kertoo Volvo Trucksin ympäristö- ja innovaatiojohtaja Lars Mårtensson.

Jotkut ovat sitä mieltä, että pienemmät pakettiautot ovat ratkaisu tulevaisuuden kaupunkien jakelukuljetuksiin, mutta asia ei ole aivan näin yksinkertainen, Mårtensson väittää. 

– Joillakin alueilla tämä voi pitää paikkansa. Yleensä täyteen lastattu kuorma-auto on kuitenkin tilankäytöllisesti tehokas tapa kuljettaa tavaraa. Kuorma-auton kapasiteetti on jopa yli kymmenkertainen pieneen pakettiautoon verrattuna.  

Sähkökuorma-autoilla kuljetusten tehokkuutta voidaan parantaa entisestään. Alhaisen melutason ansiosta monenlaisia kuljetustehtäviä voidaan ajaa ruuhka-aikojen ulkopuolella, esimerkiksi aamuvarhaisella, iltamyöhään tai jopa yöllä. Tämä vähentää teiden kuormitusta ruuhka-aikoina. Täysin päästötöntä sähkökuorma-autoa voidaan käyttää sisäterminaaleissa ja ympäristövyöhykkeillä. 

– Jos siirrämme jakelukuljetuksia ruuhka-aikojen ulkopuolelle, teillä on vähemmän ajoneuvoja ja vähemmän ruuhkia päiväsaikaan – jolloin tienkäyttäjiä on enemmän. Tämä on myös turvallisuuden kannalta hyvä asia. Huomispäivän kaupunkien on hyödynnettävä energiaa, tilaa, aikaa ja muita resursseja tehokkaammin kuin nykyään – ja sähkökuorma-autot voivat edistää tätä kehitystä merkittävästi, Mårtensson päättää.