Volvo FH – 25 innovaation vuotta

Volvo FH on ollut valtaisa menestys. Ja kuljettajien ja omistajien työtä helpottaneet sekä turvallisuutta ja liiketoimintaa edistäneet innovaatiot mullistavat alaa edelleen. – On pyrittävä edistämään sellaista kulttuuria, joka kannustaa ihmisiä pohtimaan uusia ideoita. Ja sellaisia rakenteita, jotka mahdollistavat asiakkaille lisäarvoa tuottavien ideoiden toteuttamisen, kertoo Group Trucks Technologyn Volvo FH ‑malliston tuotepäällikkö Staffan Rödjedal.
Volvo FH – innovaatioiden aikajana

Innovaatioita ja uusia ominaisuuksia – Volvo FH kehittyy jatkuvasti.

Vuonna 1993 Volvo Trucks esitteli maailmalle siihen saakka kehittyneimmän kuorma-auton: Volvo FH:n.

Sen tekniset ominaisuudet, muun muassa D12A-moottori ja VEB-moottorijarru, tekivät melkoisen vaikutuksen. Monen mielestä parasta oli kuitenkin ehkä se, että painopiste oli vahvasti kuljettajassa. Volvo FH oli kuljettajan unelma jo tuolloin – ja on sitä vielä tänäkin päivänä.

Uudessa ohjaamossa otettiin huomioon kuljettajan todelliset olosuhteet. Kuorma-auto on työpaikka paitsi ajossa myös lepo- ja yöpymistaukojen aikana. Volvo Trucks kehitti täysin uuden ohjaamon, jonka myötä syntyi kokonaan uudenlainen kuljettajakokemus. Kehitystyö perustui laajamittaisiin testeihin, joihin osallistui yli 1 500 kuljettajaa ja kuorma-autojen käyttäjää.

– Teimme työtä kuljettajan ehdoilla. Ja se pitää edelleen paikkansa, kertoo Mats Karlsson Lindh, joka toimii Group Trucks Technologyn tuotesuunnittelujohtajana.

Volvo FH kehittää kuljettajakokemusta jatkuvasti edelleen. Esimerkiksi ainutlaatuinen Volvo Dynamic Steering ‑ohjausjärjestelmä parantaa ohjausta ja hallittavuutta entisestään ja vähentää kuljettajien rasitusperäisiä vammoja.

Volvo FH:n tarina alkoi 1980-luvun puolivälissä. Volvo Trucksilla oli laaja mallisto kuorma-autoja eri markkina-alueilla, mutta prosessia haluttiin parantaa ja yhteinen tuoteohjelma-alusta kehittää. Volvo FH ‑malli toimi tulevien innovaatioiden perustana. Uusi alusta oli kehitystyössä eräs keskeisistä läpimurroista. Dynaamisen alustarakenteen ansiosta suunnittelijoilla oli yhteinen lähtökohta, josta he saattoivat jatkaa kehitystyötä ja luoda ominaisuuksia, jotka voidaan räätälöidä kaikkiin tarpeisiin.

Volvo FH ‑pienoismalli, jolla testataan aerodynamiikkaa

Volvo FH:n eteen tehtiin ennennäkemätön määrä aerodynamiikkaan liittyvää tutkimustyötä.

– Olen kutsunut tätä teollisen prosessin kehitystä Volvo Trucksilla sekä sydämen- että aivojensiirroksi. Se on muuttanut työskentelytapamme kokonaan, kertoo Jan Johnsson, joka toimi tuolloin projektipäällikkönä.

Volvo FH on ennen kaikkea kuljettajan kuorma-auto, mutta Volvolla ymmärretään myös, että yritys tarvitsee asiakkaita. Tämä oli julkistushetkellä yhtä tärkeää kuin tänäkin päivänä.
– Aerodynamiikkaan liittyvää tutkimustyötä tehtiin valtavasti. Sen ansiosta onnistuimme pienentämään polttoaineenkulutusta, kertoo Mats Karlsson Lindh.

Myös alustan suunnittelussa painopiste oli selkeästi kuljetusyrityksen kannattavuudessa, sillä tavoitteena oli kehittää joustavia ratkaisuja erilaisia hyötykuormia varten. Nykyisin Volvo Trucks ei jätä kiveäkään kääntämättä etsiessään polttoaineenkulutusta edelleen vähentäviä ratkaisuja asiakkaita varten. Päivitetty I-Shift ‑vaihteiston ohjelmisto, teliakselin nosto, I-Park Cool -pysäköintijäähdytin, taloudellisen ajon koulutus kuljettajille sekä ennakoiva I-See ‑vakionopeudensäädin ovat vain muutamia esimerkkejä innovaatioista, jotka ovat liiketoiminnan kannalta hyödyllisiä.

Kuljettaja Volvo FH:n ohjauspyörän takana

Uusien ominaisuuksien kehitystyössä Volvo Trucks ottaa usein lähtökohdaksi asian, jonka asiakas kokee ongelmaksi.

Edistyksen kulku ei pysähdy. Ja Volvo FH sen kuin kehittyy. Volvo Trucksilla työ jatkuu.

– Otamme usein lähtökohdaksi jonkin asian, jonka asiakas kokee ongelmaksi. Esimerkiksi Volvo Dynamic Steering ‑ohjausjärjestelmän kehitystyö lähti siitä, että halusimme löytää ratkaisun, joka vähentäisi ohjausvoiman tarvetta kiertoliittymissä. Tutkimustyötä tehdessämme löysimme niin valtavasti uusia mahdollisuuksia, että lopputuloksesta kehkeytyi jotain huomattavasti edistyneempää: VDS-järjestelmä sellaisena kuin sen tänään tunnemme, kertoo Staffan Rödjedal.

Luovuus ja hyvien ideoiden edistäminen ovat erittäin tärkeitä prosessissa, joka tuottaa onnistuneita innovaatioita. Myös sinnikäs työ on ehdoton edellytys.

– Pitkäkestoista ja periksiantamatonta työtä ei myöskään pidä unohtaa. Jokaista ominaisuutta on testattu vuosia, jotta kaikki varmasti toimii juuri niin kuin me haluamme – ja niin hyvin kuin asiakkaat ovat tottuneet meiltä odottamaan.

Asiaan liittyviä artikkeleja

Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmän hyödyt kuljettajille

Vakaus on täydellinen suurilla nopeuksilla, hallittavuus on huippuluokkaa pienillä nopeuksilla, ja lihas- sekä nivelrasitus vähenee huomattavasti. Vuonna 2013 julkistettu Volvo Dynamic Steering (VDS) -ohjausjärjestelmä on muuttanut monen kuljettajan ...

Näin I-Shift DC -kaksoiskytkin pienentää italialaisen Sartori-kuljetusyhtiön polttoainekustannuksia vaativilla vuoristoreiteillä

Italian vuoristoisissa pohjoisosissa toimiva Sartori Trasporti -kuljetusyritys tarvitsee ajoneuvoja, joissa yhdistyvät huippuluokan suorituskyky ja pieni polttoaineenkulutus. I-Shift DC -kaksoiskytkimellä varustettu Volvo FH saattaa olla ...

Ryömintävaihteilla lumisissa metsissä

Jäiset, kapeat, mäkiset metsätiet. 76 tonnin kokonaismassa. Puunkuljetukset Suomen metsissä vaativat paljon kuljettajilta ja kalustolta. Volvo I-Shift -ryömintävaihteiston avulla Saku Simpanen kuljettajineen pärjää mäkisissä maastoissa ja huonoissa ...