Akut – kuinka ympäristöystävällisiä ne todella ovat?

Sähköajoneuvot ovat hiljaisempia, energiataloudellisempia ja puhtaampia kuin fossiilisilla polttoaineilla toimivat. Akkuihin liittyy kuitenkin vielä monenlaisia kysymyksiä. Kuinka ympäristöystävällisiä ja kuinka kestävällä pohjalla litiumioniakut todella ovat, kun kokonaiskuva huomioidaan? Volvo Trucksin ympäristö- ja innovaatiojohtaja Lars Mårtensson keskustelee hyödyistä ja haitoista.
Lars Mårtensson, Volvo Trucks

Lars Mårtensson, Volvo Trucksin ympäristö- ja innovaatiojohtaja

Koboltti on eräs tärkeä litiumioniakkujen raaka-aine, ja se tulee pääosin Kongosta. Amnesty on raportoinut lapsityövoima- ja ihmisoikeusrikkomuksista Kongossa. Kuinka varmistatte, että käyttämienne akkujen raaka-aineet louhitaan vastuullisesti?

– Emme hyväksy tuotteisiimme materiaaleja, jotka on louhittu tai valmistettu kestämättömällä tavalla. Tämä on myös ilmoitettu selkeästi toimintaperiaatteissamme. Teemme yhteistyötä toimittajiemme kanssa raaka-aineiden alkuperän kartoittamiseksi. Tämän kehityksen edistämiseksi Volvo Group on perustanut yhdessä muiden autonvalmistajien kanssa Drive Sustainability -järjestön, joka pyrkii tutkimaan ja parantamaan työskentelyolosuhteita raaka-aineiden toimitusketjuissa sekä niiden ympäristövaikutuksia. Ratkaistavaa on vielä paljon, mutta olemme ottaneet tärkeitä askelia oikeaan suuntaan. 

Kuinka hyviä akut ovat ilmastovaikutusten kannalta? Voiko akunvalmistuksen korkea energiankulutus syödä ympäristöhyödyt, joita sähkömoottorin käyttämisestä koituu?

– Akkujen valmistus kuluttaa eittämättä paljon energiaa, mutta koko elinkaaren näkökulmasta raskaat sähkötoimiset hyötyajoneuvot ovat kiistatta erittäin energia- ja ilmastoystävällisiä. Tärkein syy tähän on se, että sähkömoottori hyödyntää energian huomattavasti tehokkaammin kuin polttomoottori. Mitä enemmän kilometrejä kertyy, sitä suurempi ero on sähkökuorma-auton eduksi. 

Onko sähköajoneuvojen käyttö perusteltua, jos akkujen valmistukseen ja lataamiseen käytettävä energia on peräisin uusiutumattomista energianlähteistä – esimerkiksi kivihiilestä?

– Paras vaihtoehto on tietenkin, että uusiutuvaa energiaa käytettäisiin joka vaiheessa. Jos sähkö on tuotettu fossiilisilla polttoaineilla, ympäristöhyödyt jäävät pienemmiksi. Sähkömoottorin erinomaisen energiatehokkuuden ansiosta sähkö on tästäkin huolimatta fossiilista dieselpolttoainetta parempi vaihtoehto. Jos taas verrataan esimerkiksi biokaasulla toimivaa kuorma-autoa sähkökuorma-autoon, jonka käyttämä sähkö on tuotettu hiilivoimalassa, tulos ei kuitenkin ole yhtä selvä.

Mitä teette akuille, kun ne tulevat käyttöikänsä päähän? Voidaanko niitä kierrättää hyödyllisellä tavalla, vai tuleeko niistä kokonaan uusi ympäristöongelma?

– Suhtaudumme erittäin vakavasti valmistajan vastuuseen. Olemme mukana useissa projekteissa, joissa selvitetään, kuinka raskaiden sähkötoimisten hyötyajoneuvojen akut voisivat saada uuden käyttötarkoituksen esimerkiksi aurinkoenergian varastoinnissa. Ja kun kuorma-autoissamme käytetyt akut tulevat käyttöikänsä päähän, huolehdimme siitä, että ne käsitellään asiaankuuluvalla tavalla. 

Asiaan liittyviä artikkeleja