25 Volvo FH ‑innovaatiota

Volvo FH on alusta saakka muovannut tulevaisuutta. Volvo FH oli virstanpylväs vuonna 1993, ja tämän jälkeen malli on ollut edelläkävijä mukavuudessa, turvallisuudessa, suorituskyvyssä ja mukautettavuudessa. Tässä 25 innovaatiota, jotka ovat vieneet Volvo FH:n huipulle.
Volvo FH LNG ‑kuorma-auto

25: Kaasukäyttöinen Volvo FH LNG (2017)
Volvo Trucks etsii aina uusia tapoja parantaa tehokkuutta ja löytää kestäviä ratkaisuja. Volvo FH LNG tuli markkinoille vuonna 2017. Se on raskas kuorma-auto, joka toimii nesteytetyllä maakaasulla tai biokaasulla. Kuorma-auto voi pienentää CO2-päästöjä 20–100 prosenttia. Raskaiden alue- ja kaukokuljetusten ilmastovaikutuksia voidaan näin vähentää entisestään.

Tutustu tarkemmin
 

Volvo FH testaa raskasta kuormaa


24: Ryömintävaihteilla varustettu I-Shift (2016)

Uusien pienten vaihteiden ansiosta liikkeellelähtö Volvo FH:lla onnistuu entistäkin raskaammilla kuormilla ja erittäin vaativilla alustoilla. Kuljetusten tehokkuus paranee näin huomattavasti. Ja jos kuorma-auto on paluumatkalla tyhjillään, polttoaineenkulutuksen kannalta optimaalinen vaihde löytyy aina.

Lue siitä lisää

Volvo FH akseli nostettuna


23: Teliakselin nosto (2015)

Vetoakselit lisäävät pitoa ja vierintävastusta – mikä puolestaan lisää polttoaineenkulutusta. Kun kytket akselin pois päältä ja nostat sen, voit vähentää paluumatkan polttoaineenkulutusta jopa 4 prosenttia. Tämä on erinomainen ratkaisu kuljettajille, jotka ajavat raskaasti kuormattuna yhteen suuntaan ja tyhjänä toiseen.

Lue lisää

Volvo FH ja DC-kaksoiskytkin


22: I-Shift DC ‑kaksoiskytkin (2014)

I-Shift DC ‑kaksoiskytkin tuo Volvo FH:n vaihteistoon urheiluautoista tuttua tekniikkaa. Matkanteko on siksi entistäkin tasaisempaa – erityisesti kaltevilla pinnoilla.

Tutustu tarkemmin

Kuljettaja Volvo FH:n ohjauspyörän takana


21: Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä (2013)
Volvo Dynamic Steering on täysin uudenlainen kokemus kuljettajalle. Järjestelmä tekee ennakoivia laskelmia 2 000 kertaa sekunnissa ja säätelee ohjausta maaston ja tuulen mukaan, joten ohjaaminen helpottuu huomattavasti ja kuljettajan selkään ja niskaan kohdistuva rasitus vähenee. Suurilla nopeuksilla ajettaessa Volvo Dynamic Steering pitää kuorma-auton vakaana ja suunnassa. Hitaassa ja tarkkuutta vaativassa ajossa se puolestaan tehostaa kuljettajan ohjausvoimaa huomattavasti kaikenkokoisilla kuormilla.

Lue siitä lisää

4. sukupolven Volvo FH


20: 4. sukupolvi (2012)

Uusi Volvo FH näki päivänvalon vuonna 2012. Tällä kertaa mukana oli entistäkin enemmän kuljettajaa tukevia ominaisuuksia. Ohjaamotilaa tuli yksi kuutiometri lisää, ja ikkunoista tehtiin entistäkin isompia näkyvyyden parantamiseksi. Alustaa paranneltiin entisestään, mikä paransi ajotuntumaa.

Volvo FH:n sisätilat


19: I-Park Cool -pysäköintijäähdytin (2012)

Volvo FH on kokonaisvaltainen työympäristö. Ja oleskelutila. Hyvät yöunet ovat liikenneturvallisuuden kannalta ehdottoman tärkeät, ja integroidun I-Park Cool ‑ilmastointiratkaisun ansiosta lämpötila Volvo kuorma-autossa on aina juuri sopiva – myös yöllä.

Lue lisää

Volvo FH vuoristossa


18:  I-See - ennakoiva vakionopeudensäädin (2012)
I-See:n avulla tiedot ajetuista teistä ovat Volvo FH:n käytettävissä. Tietojen perusteella se maksimoi polttoainesäästöt käyttämällä jokaisessa nousussa ja laskussa älykästä vakionopeudensäädintä.

Lue lisää

Törmäysvaroitinta esittelevä Volvo FH


17: Hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin (2012)

Volvo FH on huolehtinut kuljettajien turvallisuudesta jo vuodesta 1993. Vuonna 2012 Volvo Trucks julkisti hätäjarrulla varustetun törmäysvaroittimen. Se on aktiivinen turvallisuusominaisuus, jossa tutka ja kamera tunnistavat kuorma-auton edellä kulkevat ajoneuvot.

Tutustu kuljettajaa auttaviin järjestelmiin

3. sukupolven Volvo FH


16: 3. sukupolven Volvo FH (2008)

Volvo FH -malli sai perinpohjaisen uudistuksen vuonna 2008. Ohjaamon sisustusta uudistettiin tavalla, joka nosti kuljettajan mukavuuden kokonaan uudelle tasolle. Uudella säleiköllä, aurinkolipalla ja ajovaloilla varustettu keula sai myös uuden, tunnusomaisen ilmeen.

Kojelauta, jossa näkyy vireystilatietoja


15: Kuljettajan vireystilan valvonta (2008)

Volvo Trucks pitää tiet turvallisina. Kuljettajan vireystilan valvonta julkistettiin vuonna 2008. Järjestelmä tarkkailee äkillisiä, poikkeavia liikkeitä tien päällä. Jos kuljettaja osoittaa merkkejä väsymisestä, järjestelmä antaa äänimerkin ja näkyvän merkin.

Tutustu kuljettajaa auttaviin järjestelmiin

Kaistavahti-painike


14: Kaistavahti (2007)

Kaistavahti huolehtii kuljettajan turvallisuudesta seuraamalla tien merkintöjä kameralla ja antaa varoituksen, jos kuljettaja ajaa epähuomiossa kaistamerkintöjen yli.

Tutustu kuljettajaa auttaviin järjestelmiin

Volvo FH vuoristossa


13: VEB+ ‑moottorijarru (2006)

Kun Volvo FH julkistettiin vuonna 1993, VEB-moottorijarru oli erittäin mielenkiintoinen ominaisuus. Vuonna 2006 järjestelmää paranneltiin ja jarrutustehoa saatiin kaikkiaan 25 prosenttia lisää. Tämä helpottaa ajoa alamäessä ja vähentää pyörien jarruihin kohdistuvaa kuormitusta.

2. sukupolven Volvo FH


12: 2. sukupolven Volvo FH (2001)

Toisen sukupolven Volvo FH oli jälleen uusi virstanpylväs. Menestynyt kuorma-auto sai vielä lisää ominaisuuksia, jotka paransivat kuljettajan työoloja ja olivat entistäkin tuottoisampia yrityksille. Uusitun ohjaamon aerodynamiikka oli vielä aiempaakin parempi. 

Kuva Volvo FH:n ESP-järjestelmästä


11: ESP-ajonvakautusjärjestelmä (2001)

Vuonna 2001 Volvo Trucks otti ensimmäisenä kuorma-autonvalmistajana käyttöön vakausjärjestelmän, joka huolehtii sekä kuorma- että vetoautoyhdistelmien vakauttamisesta. Riskitilanteissa ESP-järjestelmä ryhtyy toimeen ja alentaa moottorin tehoa sekä jarruttaa kuorma-auton ja perävaunun jokaista pyörää erikseen.

Tutustu kuljettajaa auttaviin järjestelmiin

Volvo FH:n turvallisuustestejä


10: Törmäysenergiaa vaimentava ohjaamo (2001)
Volvo Trucks pyrkii aina löytämään uusia tapoja parantaa turvallisuutta. Törmäystilanteessa törmäysenergiaa vaimentava ohjaamo siirtää energiaa taaksepäin, jotta ohjaamossa olevat henkilöt eivät jää puristuksiin.

Lue lisää turvallisuudesta

Volvo I-Shift


9: I-Shift (2001)

Vuonna 2001 Volvo FH varustettiin I-Shift -vaihteistolla. Se oli mullistava uudistus. Tämä vaihteisto oli suunniteltu yksinomaan automaattista vaihtamista varten, mikä oli kuorma-autoissa ennenkuulumatonta. Tämä antoi Volvo FH:lle etulyöntiaseman, sillä kuljettaja saattoi keskittyä liikenteeseen ja hyödyntää optimaalista suorituskykyä kaukokuljetuksissa.

Tutustu vaihteison ominaisuuksiin tänä päivänä

 

Levyjarru


8: Elektronisesti ohjatulla jarrujärjestelmällä varustettu levyjarru (1999)

Huippuluokan suorituskyky on tärkeä asia kaikissa kuorma-auton osissa. Vuonna 1999 Volvo FH:n ominaisuuksia täydennettiin EBS-levyjarruilla, joiden jarruvaste oli erinomainen. Samalla luotiin perusta monille tuleville ominaisuuksille.

Volvo turvallisuustestejä


7: Etualleajosuoja (1996)
Turvallisuus on tärkeää myös muille kuin kuorma-auton miehistölle. Nokkakolarissa henkilöauton kanssa Volvon FH vaimentaa osan törmäysvoimasta ponnahtamalla taaksepäin. Volvo otti tämän ominaisuuden käyttöön jo kauan ennen sen tuloa pakolliseksi.

Turvatyynyn turvallisuustestit


6: Turvatyyny (1995)

Volvo esitteli kuljettajan turvatyynyn vuonna 1995 maailman ensimmäisenä raskaiden kuorma-autojen valmistajana.

D12-moottori


5: D12A-moottori (1993)

D12A-moottori antoi Volvo FH:lle etulyöntiaseman. Uuden moottorin suorituskyky oli huippuluokkaa. Siinä oli yksi yksikkösumutin sylinteriä kohden, yläpuolinen nokka-akseli ja neljä venttiiliä sylinteriä kohden. Kun kuljettajat pääsivät testaamaan kuorma-autoa, etenkin moottori oli heidän mielestään ylitse muiden.

Volvo FH alamäessä metsän siimeksessä


4: VEB‑moottorijarru (1993)

VEB-moottorijarru antoi Volvo FH:lle alusta saakka erinomaisen jarrutehon. Pyörien jarrujen kuormitus väheni ja mäkisellä tiellä voitiin ajaa suuremmalla keskinopeudella entistä turvallisemmin.

Volvo FH ‑pienoismalli, jolla testataan aerodynamiikkaa


3: Aerodynamiikka (1993)

Volvo FH ‑mallille tehtiin ennennäkemättömän laajamittaiset tuulitunnelitestit, jotta aerodynamiikka olisi varmasti optimaalinen. Tämä paransi suorituskykyä ja vähensi polttoaineenkulutusta.

Volvo FH:n sisätilat


2: Ohjaamo (1993)

Kun Volvo FH julkistettiin, kuljettajakeskeisyys oli ehdottomasti sen merkittävimpiä ominaisuuksia. Ohjaamoa suunniteltaessa tehtiin lukemattomia testejä, joihin osallistui ammattikuljettajia. Kaikki päätökset tehtiin heidän tarpeidensa ehdoilla. Tuloksena oli ohjaamo, joka teki markkinoille tultuaan todellisen vaikutuksen. Volvo FH ei ollut pelkästään kuljettajan työympäristö. Se oli myös elinympäristö.

Kaksi Volvo FH ‑kuorma-autoa


1: Alusta (1993)

Kun Volvo FH kehitettiin, se oli osa Volvo Trucksin laajempaa suunnitelmaa. Uusi alusta oli eräs niistä ominaisuuksista, jotka tekivät Volvo FH ‑mallista heti alusta lähtien niin erinomaisen. Se oli suunniteltu lähtökohdaksi, jonka pohjalle kaikki muut suunnittelijat voisivat kehittää toimivia ratkaisuja. Tämä edisti vakautta ja luovuutta – ja loi perustan tulevaisuuden menestyville kuorma-automallistoille.

Asiaan liittyviä artikkeleja

Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmän hyödyt kuljettajille

Vakaus on täydellinen suurilla nopeuksilla, hallittavuus on huippuluokkaa pienillä nopeuksilla, ja lihas- sekä nivelrasitus vähenee huomattavasti. Vuonna 2013 julkistettu Volvo Dynamic Steering (VDS) -ohjausjärjestelmä on muuttanut monen kuljettajan ...

Näin I-Shift DC -kaksoiskytkin pienentää italialaisen Sartori-kuljetusyhtiön polttoainekustannuksia vaativilla vuoristoreiteillä

Italian vuoristoisissa pohjoisosissa toimiva Sartori Trasporti -kuljetusyritys tarvitsee ajoneuvoja, joissa yhdistyvät huippuluokan suorituskyky ja pieni polttoaineenkulutus. I-Shift DC -kaksoiskytkimellä varustettu Volvo FH saattaa olla ...

Ryömintävaihteilla lumisissa metsissä

Jäiset, kapeat, mäkiset metsätiet. 76 tonnin kokonaismassa. Puunkuljetukset Suomen metsissä vaativat paljon kuljettajilta ja kalustolta. Volvo I-Shift -ryömintävaihteiston avulla Saku Simpanen kuljettajineen pärjää mäkisissä maastoissa ja huonoissa ...