Yritystoimintaa ympäristöä kunnioittaen

Syrjäisessä Cuneon maakunnassa italialainen lemmikkiruokien tuottaja Monge & C Spa harjoittaa ympäristöystävällistä liiketoimintaa. Kuorma-autoilla on siinä tärkeä rooli, sillä niillä tehdään toimituksia 8 000 italialaiselle asiakkaalle.

Monge & C Spa vie lemmikkiruokatuotteita 82 maahan tukikohdastaan Italian maaseudulta.

Iltapäivä on aurinkoinen Monge Groupin tuotantotiloissa, jotka sijaitsevat pienen Monasterolo di Saviglianon kylän laitamilla. Maisemaa hallitsevat suuret tehtaat, jotka ovat koko Euroopan suurimpia ja kehittyneimpiä lemmikkiruoan tuotantolaitoksia ja integroidun tuotantoketjun ansiosta vieläpä kokonaan omavaraisia. Yhtiö tekee kaiken itse tuoreiden raaka-aineiden kuljetuksista ja omien lemmikkiruokien ja purkkien tuotannosta aina kotimaan pakkaus- ja jakelutehtäviin saakka. Kaikkien tuotantotilojen katolle sijoitetut aurinkopaneelit ovat yksi merkki siitä, että tämä yritys pyrkii olemaan niin ympäristöystävällinen kuin suinkin mahdollista.

 

Mongen perhe

Domenico Monge (kuvassa vasemmalla) yhdessä isänsä Baldassarren ja tyttärensä Christianan kanssa. – Isä perusti tämän yrityksen, ja olen työskennellyt yhtiön palveluksessa koko ikäni. En osaa tehdä eroa yrityksen ja perheen välillä.

Purkituslinja

Yhtiö valmistaa 1 500 000 purkkia lemmikkiruokaa päivässä, ja töitä tehdään kolmessa vuorossa seitsemänä päivänä viikossa.

– Huoli ympäristöstä on liiketoimintamme luonteen vuoksi erottamaton osa yhtiötä, sillä kierrätämme teurastamoiden sivutuotteita ja valmistamme niistä uusia tuotteita, kertoo perheyrityksen toimitusjohtaja Domenico Monge.

Monge Groupin tarina alkoi näistä samoista maisemista jo vuonna 1963, kun Domenicon isä Baldassarre Monge perusti siipikarjatilan. Perheellä oli syömishäiriöistä kärsivä koira, jolle eläinlääkäri neuvoi syöttämään kanaa. 

– Olin vasta pieni lapsi, mutta muistan, kuinka isä käytti painekattilaa äidin keittiössä ja aloitti lemmikkiruokien valmistuksen ja purkituksen. Jossakin vaiheessa hänelle valkeni, että tuotteille saattaisi olla kysyntää, ja vähän kerrallaan laajensimme liiketoimintaa, Domenico Monge muistelee.

Koiria aterialla

Domenico Mongella ja tämän perheellä on kaksi koiraa. Yhtiö tuottaa paitsi lemmikkien perusruokaa myös erikoisravintoa eri sairauksista kärsiville eläimille ja palvelueläimille, kuten poliisikoirille.

Siipikarjatuotanto oli monta vuotta yhtiön ydinliiketoimintaa, mutta kun Domenico ja sisaret varttuivat, he päättivät kehittää lemmikkiruokatuotantoa. Strategia osoittautui onnistuneeksi. Liiketoiminta on kukoistanut jo monta vuotta, ja esimerkiksi liikevaihto on saattanut toisinaan jopa tuplaantua vuoden aikana. Nykyään Monge Group on Italian kolmanneksi suurin lemmikkiruokien tuottaja, ja heidän tuotteitaan viedään 82 maahan. Vaikka yhtiön palveluksessa on 270 henkeä, kyseessä on edelleen perheyritys, jonka toiminta pohjautuu vahvasti perustajan alkuperäisiin ideoihin.

– Isä on kasvattanut meidät, lapsenlapset ja kaikki työntekijät alusta saakka kunnioittamaan samoja arvoja. Ympäristön kunnioittaminen on hänelle eettinen kysymys, ja pyrimmekin jatkuvasti pienentämään energiankulutustamme. Käyttämällä aurinkopaneeleja, vähentämällä vedenkulutusta, ohentamalla purkkeja ja hyödyntämällä muita energiaa säästäviä menetelmiä olemme onnistuneet pienentämään energiankulutusta jopa 50 prosenttia, Domenico Monge kertoo ja täydentää:

– Integroitu tuotantoketju on ehdoton vahvuutemme. Logistiikkamme on integroitu tiiviisti tuotantoaikatauluun, ja tämä parantaa tehokkuuttamme, pienentää kustannuksia ja edistää asiakkaiden saaman palvelun laatua. Tämä on meille ensiarvoisen tärkeää, sillä toimitilamme sijaitsevat kaukana varsinaisilta markkinoilta.

Huoli ympäristöstä on liiketoimintamme luonteen vuoksi erottamaton osa yhtiötä.

Domenico Monge

toimitusjohtaja, Monge & C Spa

Monge & C Spa yhtiön tehtaan katto.

Käyttämällä aurinkopaneeleja, vähentämällä vedenkulutusta ja ohentamalla purkkeja Monge & C Spa on onnistunut pienentämään energiankulutusta jopa 50 prosenttia.

Baldassarre Monge.

Baldassarre Monge perusti siipikarjatilan vuonna 1963. Kun perheen koiralle kehittyi syömishäiriö, hän päätyi lopulta valmistamaan lemmikkiruokaa.

Yhtiö sijaitsee paikassa, jota kutsutaan huonojen teiden ja heikkojen liikenneyhteyksien vuoksi usein ”Cuneon saareksi”, joten omat logistiikkatoiminnot ovat olleet Mongelle alusta saakka välttämättömiä. Yhtiö omistaa Monge Logistica ‑nimisen yrityksen. Sen kalustoon kuuluu 48 ajoneuvoa, joista 40 on Volvoja. Näillä ajoneuvoilla tuoreita raaka-aineita noudetaan ja toimitetaan tehtaille päivittäin, mutta niillä kuljetetaan myös tavaraa asiakkaiden kuljetusreittien solmukohtiin ja Italian markkinoiden kuljetuskeskuksiin. Tämä muodostaa kaikkiaan 30 prosenttia yhtiön kokonaismyynnistä. Erittäin suorituskykyiset ja polttoainetehokkaat ajoneuvot ovat välttämättömiä kapeilla teillä ja vuoristoisilla reiteillä, jotka tekevät ajo-olosuhteista Cuneossa erityisen hankalat.

– Hankimme ensimmäiset Volvo kuorma-automme 1980-luvun alkupuolella – kaksi Volvo F720 ‑kuorma-autoa, joita ajoin itse. Valitsimme Volvon, koska ne ovat huippulaadukkaita, ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä kuorma-autojen suorituskykyyn. Volvosta on tullut osa perinteitämme, Domenico Monge kertoo.

Domenico Monge.

Kun Baldassarren poika Domenico astui yrityksen johtoon, hän päätti ryhtyä kehittämään ja laajentamaan lemmikkiruokatuotantoa. Siipikarjatuotanto jäi nopeasti taka-alalle, ja lemmikkiruokatuotannosta tuli yhtiön ydinliiketoimintaa.

Vaikka Monge Group on ollut tyytyväinen kuorma-autoihin, he etsivät aina uusia keinoja ympäristötehokkuutensa parantamiseen. Domenico Monge suunnitteleekin nyt kaasukäyttöisten LNG-kuorma-autojen ostamista Volvolta ja kertoo, että halu perehtyä uudenlaisiin ratkaisuihin on perheyrityksellä verissä:

– Tutkimus- ja kehitystyö on aina ollut keskeinen osa menestystämme. Kaasukäyttöiset ajoneuvot eivät pelkästään auta ympäristöä. Niistä on hyötyä myös yrityksellemme, kun suorat ja epäsuorat kustannukset pienenevät, sillä polttoainekustannuksia pyritään varmasti pienentämään eri keinoin. Samalla se tekisi lopun hankalaksi käyneistä dieselvarkauksista, sillä LNG:tä ei voi siirtää, hän kertoo.

Monge Group tutkii myös keinoja ajoneuvojen aerodynamiikan parantamiseen eri ratkaisuilla ja opettaa kuljettajiaan pienentämään polttoaineenkulutusta. Yhtiö on laatinut omat yhteiskuntavastuuohjeet, jossa ympäristöstä huolehtiminen ja rehelliset toimintaperiaatteet ovat keskeisellä sijalla. Kun yhtiö värvää uusia työntekijöitä, heidät perehdytetään aina yhteiskuntavastuuohjeisiin. Kahdesti vuodessa Monge Group järjestää koulutusta, jotta hyvän käytöksen periaatteet välittyvät varmasti työntekijöille, asiakkaille ja toimittajille. 

Kaasukäyttöiset ajoneuvot eivät pelkästään auta ympäristöä. Niistä on hyötyä myös yritykselle, kun suorat ja epäsuorat kustannukset pienenevät.

Domenico Monge

toimitusjohtaja, Monge & C Spa

Domenico Monge erään kuorma-autonkuljettajan kanssa.

– Panostamme merkittävästi kuljettajien käyttäytymiseen, sillä he edustavat meitä asiakkaiden joukossa ja ovat tärkeitä imagollemme, Domenico Monge kertoo.

– Yhteiskuntavastuuohjeissa on perustukset, joille yrityksemme on rakennettu. Panostamme merkittävästi kuljettajien käyttäytymiseen, sillä he edustavat meitä asiakkaiden joukossa ja ovat tärkeitä imagollemme. Koska he huolehtivat tuotetoimituksista, he ovat myös läheisesti tekemisissä vähittäismyyjien kanssa, Domenico Monge kertoo.

Hän on sitä mieltä, että kotiseutuhenki, halu oppia uusia taitoja ja kehittyä alalla ovat osaltaan vauhdittaneet yrityksen dynaamista kasvua. Tuotanto toimii nyt lähes täydellä kapasiteetilla, ja lemmikkiruokaa tuotetaan 70 000 tonnia vuodessa. Vuonna 2018 Monge Group kuitenkin avaa uudet tuotantotilat, ja tavoitteena on 150 000 tonnin vuosituotantovauhti. 

– Yrityksen tarina on ollut huikea, ja olemme tuloksiin erittäin tyytyväisiä. Toivottavasti kehitys myös jatkuu samanlaisena, hän toteaa. 

 

Ajomatka Cuneon halki.

Erittäin suorituskykyiset ja polttoainetehokkaat ajoneuvot ovat Monge & C Spa ‑yhtiölle välttämättömiä kapeilla teillä ja vuoristoreiteillä, jotka tekevät ajo-olosuhteista Cuneossa erityisen hankalat.

Kuljetusympäristö:

Monge & C Spa

Perustamisvuosi: 1963.
Pääjohtaja: Baldassarre Monge.
Toimitusjohtaja: Domenico Monge.
Markkinaosuus Italiassa: 9,1 %.
Vienti: Mongen tuotteita viedään 82 maahan.
Liikevaihto: 157 miljoonaa euroa (2016).
Henkilökuntaa: 270.
Lemmikkiruokapurkkien päivätuotantovauhti: 1 500 000 kpl.
Lemmikkiruokapurkkien vuosituotantokapasiteetti: 127 000 tonnia vuonna 2017, kasvamassa 200 000 tonniin vuonna 2018.
Ajoneuvokalusto: 48 kuorma-autoa, joista 40 Volvo kuorma-autoja.
Kuorma-autojen käyttöaika (ennen myyntiä): Kuusi vuotta.
CO₂-säästöjä aurinkopaneeleilla: 1 059 tonnia CO₂:ta / vuosi.
Sähköä tehokkaasta yhteistuotannosta (kW/vuosi): 3 500 000 kW.

Lue lisää kaasukäyttöisistä kuorma-autoistamme:

Volvo FH LNG

Volvo FM LNG

Volvo FE CNG

Aiheeseen liittyvä sisältö

Related News

Kevyemmät kuorma-autot, enemmän hyötykuormaa

Arclid Transport -yhtiön markkinaympäristössä kilpailu on kovaa, joten heidän oli maksimoitava hyötykuorma ja parannettava tuottavuutta. Investoimalla harkittuihin kuljetusratkaisuihin ja hyödyntämällä kuljettajakoulutusta kuljetuspäällikkö Peter ...

IT-toimintamalli

Reaaliaikainen, tarkka tieto siitä, missä kuorma-autot ovat ja mitä niillä kuljetetaan, on ratkaisevan tärkeä. Frigolanda-yhtiön Ben van Leeuwen saa nämä tiedot vaivattomasti....

Kylmäkuljetukset

Kun Mark Clare osti maitoreitin ja perusti yrityksensä kaksikymmentä vuotta sitten, hän aloitti yhdellä kuorma-autolla. Tätä nykyä hänen yrityksensä on Irlannin suurimpiin kuuluva pakastekuljetusten ja lämpösäädeltyjen kuljetuspalveluiden toimittaja....

Suodata artikkeleita

5 true 5