Kuorma-autot

Kaasu on investointi tulevaisuuteen

Yli 25 prosenttia Transnugonin kuorma-autoista on kaasukäyttöisiä. Toimitusjohtaja Pablo Bordils Monteron mukaan niistä on monenlaista hyötyä – niin polttoainekustannusten kuin asiakashankinnankin kannalta. – Tavoitteenamme on kokonaan kaasukäyttöinen kuorma-autokalusto, ja uuden Volvo FH LNG:n ansiosta se on nyt mahdollista.
Volvo FH LNG ‑kuorma-autolla ajetaan Valencian halki.
Transnugon testasi Volvo FH LNG ‑kuorma-autoja muutaman viikon ajan. – Se on merkittävä edistysaskel kaasukuorma-autojen kehityksessä. Markkinoilla on nyt ensimmäistä kertaa kaasukuorma-auto, joka on dieselkuorma-auton veroinen, Pablo Bordils Montero kertoo.

Transnugon sijaitsee vaatimattoman näköisellä teollisuusalueella Valencian lähettyvillä Espanjan itärannikolla. Vierailijoita tervehtii aitaan sijoitettu hillitty kyltti, ja aamuvarhaisella kuorma-autoja on pysäköitynä harvakseltaan suurella asfalttipihalla. Toimistotilat sijaitsevat muutamassa parakkimaisessa rakennuksessa, ja lähistöllä on kuorma-autopesula ja pieni korjaamo.

Juuri mikään ympäristössä ei kieli siitä, että Transnugon on kunnianhimoinen ja nopeasti kasvava kuljetusyritys. Kahdessa ja puolessa vuodessa yhtiö on kirinyt pienestä muutaman asiakkaan ja 50 ajoneuvon perheyrityksestä tilanteeseen, jossa sillä on nykyaikainen 250 kuorma-auton kalusto. Ja autojen määrä kasvaa päivä päivältä.

– Syy nopeaan kasvuun on siinä, että olemme uskaltaneet ottaa riskejä ja toimimme aina joustavasti. Emme koskaan vastaa asiakkaille kieltävästi. Jos he vaativat uutta kuorma-autoa, ostamme sen tulevaisuutta sen enempää murehtimatta. Suuren kapasiteettimme ansiosta onnistumme aina täyttämään asiakkaiden toiveet. Jos asiakas sattuu haluamaan 25 kuormallista Madridiin huomiseksi, teemme työtä käskettyä, kertoo Pablo Bordils Montero, toimitusjohtaja ja yksi kolmesta omistajasta.

Yhtiön asiakkaista useimmat toimivat elintarvikesektorilla. Transnugon kuljettaa pakasteruokia, tuoreita elintarvikkeita ja kuivamuonaa kauppoihin ja supermarketteihin – pääasiassa Valenciaa ympäröivällä alueella mutta myös muualla Espanjassa.
– Ajamme samoilla reiteillä melkein päivittäin ja palvelemme asiakkaita vuorokauden ympäri viikon ja vuoden jokaisena päivänä. Elintarvikekuljetusten kannalta on aivan erityisen tärkeää, että ajoneuvot ovat hyvässä toimintakunnossa ja kuljetukset saapuvat ajallaan perille, Bordils Montero kertoo.

Ennen kuin Bordils Montero kolme vuotta sitten siirtyi Transnugonin palvelukseen, hän kuului yhtiön asiakaskuntaan. Hänen vaimonsa suvulla on yritys, joka toimittaa kivennäisvettä Espanjan suurimpiin kuuluvalle elintarvikeketjulle, ja yhtiö käytti Transnugon kuljetuspalveluita. Kun Transnugonilla oli vaikeuksia kasvaa riittävän nopeasti, omistajat kääntyivät Bordils Monteron puoleen ja tarjosivat hänelle toimitusjohtajan paikkaa. – Minulla oli hyvät suhteet Transnugoniin, mutten juuri tuntenut logistiikka-alaa. Päädyin lopulta ostamaan kolmanneksen yhtiöstä ja tulin mukaan osakkeenomistajana.

Nykyisin Pablo Bordils Montero omistaa yhtiön yhdessä veljesparin Jorge Núñez González ja José Maria Núñez González kanssa. Veljesten isä José Maria Núñez Romero perusti Transnugonin 1990-luvun loppupuolella. – Emme ole samaa sukua, mutta tunne sukulaisuudesta on vahva. Tunnemme hyvin tehtävämme, teemme töitä yrityksessä ja myös tienaamme kaikki saman verran. Hyvä yhteistyö on ollut ehdoton edellytys sille, että olemme päässeet nykytilanteeseen.

Muutos lähti toden teolla liikkeelle, kun Bordils Montero tuli mukaan. Hän vaihtoi kaikki vanhat kuorma-autot uusiin hyvin lyhyessä ajassa. – Modernien kuorma-autojen ansiosta voimme tarjota asiakkaille parempaa palvelua. Niiden myötä olemme myös saaneet enemmän töitä ja valmiudet ostaa lisää kuorma-autoja.

Kokeilen hanakasti uusia asioita ja pyrin jatkuvasti kehittymään.

Transnugon testasi myös ensimmäisiä kaasukuorma-autoja samaan aikaan, kun vanhaa kalustoa vaihdettiin uuteen. Testit sujuivat hyvin ja johtivat erääseen yhtiön tärkeimmistä investoinneista – kolmenkymmenen kaasukuorma-auton ja oman tankkausaseman hankintaan.

– Kokeilen hanakasti uusia asioita ja pyrin jatkuvasti kehittymään. Ikävystyn myös helposti, joten haluan jatkuvasti uudistaa suunnitelmia ja viedä yhtiötä eteenpäin. Tankkausasema on hyvä esimerkki tästä. Löysin sen eräänä iltana, kun selailin internetiä. – Pitää olla utelias ja kokeilla uutta, Bordils Montero kertoo.

 

Kaasukuorma-autoihin investoitiin puhtaasti taloudellisista syistä. Dieselin hinta oli tuolloin korkealla, ja kaasu oli selvästi edullisempaa. Oma tankkausasema osoittautui kannattavaksi investoinniksi. Vaikka dieselin hinta onkin pudonnut, kaasu on Transnugonille edelleen 35 prosenttia edullisempaa. Ostamalla suuria määriä he myös saavat kaasua huomattavasti parempaan hintaan kuin tankkaamalla autot muualla. Myös aikaa säästyy paljon.

Transnugonin kalustossa on tällä hetkellä 58 kaasukuorma-autoa, mikä on yli neljännes yhtiön koko kalustosta. Vaikka myös taloudellisilla kannustimilla oli merkitystä kaasukuorma-autoja hankittaessa, ympäristöystävällisemmästä kuljetusvaihtoehdosta on Bordils Monteron mukaan paljon muutakin hyötyä.
– Kaasukuorma-autot ovat saaneet tunnustusta asiakkailta, ja ne tuovatkin heille lisäarvoa, jota he voivat hyödyntää edelleen omassa viestinnässään. Kaupunkien saastumisongelmat johtavat tulevaisuudessa ankarampiin rajoituksiin, ja yhä useampi yritys haluaa ajattaa kuljetuksensa kaasukuorma-autoilla, Bordils Montero toteaa.

Volvo FH LNG on ensimmäinen kaasukuorma-auto, joka on suorituskyvyltään ja ajettavuudeltaan dieselkuorma-auton veroinen.

Bordils Monteron tavoitteena on kalusto, joka koostuu pelkästään kaasukuorma-autoista. Muutaman testiviikon jälkeen osoittautui, että vision toteutuminen on Volvo FH LNG:n ansiosta aidosti mahdollista. – Volvo FH LNG on ensimmäinen kaasukuorma-auto, joka on suorituskyvyltään ja ajettavuudeltaan dieselkuorma-auton veroinen. Sillä voi ajaa yhtä hyvin edestakaisia matkoja Madridiin kuin lyhyempiäkin kuljetusajoja.

Transnugon suunnitteleekin nyt kalustonsa täydentämistä usealla Volvo FH LNG ‑kuorma-autolla. Kuorma-autot sopivat kaikentyyppisiin kuljetuksiin, mutta myös pieni polttoaineenkulutus on merkittävä hyöty. Espanjassa kuljetusyritysten marginaalit ovat pieniä, ja Bordils Monteron johtamalle yritykselle jokainen prosentti on tärkeä.

– Volvo FH LNG kuluttaa polttoainetta 7–8 prosenttia vähemmän kuin muut kaasukuorma-autot. Vastaaviin dieselkuorma-autoihin verrattuna ero on 15 prosenttia, hän kertoo. Kaasukuorma-autojen ansiosta Transnugon erottuu nyt edukseen kilpailijoista, ja Bordils Montero on vakuuttunut siitä, että yhtiön kasvu voi jatkua myös tulevaisuudessa. 

– Alussa meillä oli mielessä sadan kuorma-auton kalusto, ja nyt niitä on jo 250. Tämänhetkisen tilanteen ja kaikkien mahdollisuuksien valossa olen sitä mieltä, että meillä on taivas rajana. Jos onnistumme värväämään osaavaa henkilökuntaa ja saamaan uusia kumppaneita, meistä voi kasvaa vaikka Espanjan suurin kuljetusyhtiö.

Transnugon lyhyesti

Perustamisvuosi: 1998
Toimiala: Pääasiassa elintarvikeyritysten aluekuljetukset
Toimitusjohtaja: Pablo Bordils Montero
Omistajat: Pablo Bordils Montero, Jorge Núñez González ja José Maria Núñez ­González
Vuoden 2016 liikevaihto: 12 miljoonaa euroa
Arvio vuoden 2017 liikevaihdosta: 22 miljoonaa euroa
Henkilökuntaa: n. 288
Kalusto: n. 250 kuorma-autoa, joista 34 Volvo kuorma-autoja ja 58 kaasukuorma-autoja
Kuorma-autojen käyttöaika (ennen myyntiä): 3–5 vuotta