Kuorma-autot

Volvo on kuin luotu HCT-autoksi

Pohjaset Oy aloitti HCT-kokeilun viime kesäkuussa. Volvo on soveltunut erinomaisesti erikoisraskaisiin kuormiin ja koviin ajosuoritteisiin. Hakeauton ajettavuus on niin hyvä, ettei eroa perinteisiin yhdistelmiin huomaa kuin pikkuseikoista. Ennakoivan ajotavan merkitys korostuu suurilla painoilla.
Volvo FH16 750 HCT-yhdistelmä

Valtatie E75. Tuomas Juopperin lastina on haketta, jonka hän on noutanut Kemijärveltä. Kuorma on matkalla Kemin tehtaille. Yhdistelmän kokonaispaino on 90 tonnia.

– Mikäs tässä ajellessa, kyllähän tämä toimii hienosti. Volvo on kuin tehty erikoisraskaisiin kuljetuksiin, sanoo Juopperi.

– Vaihteisto pelaa kuin ajatus. Älykäs I-See-vakionopeudensäädin tuntee niin hyvin tämän välin, ettei kaasuun tarvitse paljon koskea.

Juopperi tuli Pohjasille töihin heinäkuussa vuonna 2016. Ammatikseen hän on ajanut vuodesta 2011, kuorma-auton kyydissä on tullut istuttua pikkupojasta asti.

HCT-auton ajaminen ei Juopperin mielestä paljon poikkea perusyhdistelmästä: risteyksissä tarvitaan enemmän tilaa, kiihdytyksiin ja pysähdyksiin menee hieman enemmän aikaa.

– Ennakoiminen korostuu näillä painoilla. Ajotavalla saa aikaiseksi ison säästön polttoaineenkulutuksessa.

Volvo on aina ollut meillä vahva merkki. Täällä pohjoisessa huoltoverkosto on tosi kattava

Pohjaset-konserni on monipuolinen kuljetus- ja logistiikka-alan yhtiö, jonka palvelut kattavat erilaiset kuljetuspalvelut, räätälöidyt tehdas- ja varastointipalvelut, kierrätysmateriaalien lajittelupalvelut sekä biopolttoaineiden murskaukset ja haketukset.

Janne Pohjanen tuli yhtiöön töihin vuonna 1999, ja hänestä tuli omistaja noin 10 vuotta sitten. Erilaisten vaiheiden kautta hän on noussut konsernin toimitusjohtajaksi. Vetovastuu siirtyi vanhemmalta veljeltä Raimolta Jannelle vuoden 2015 alussa.

– HCT-kokeilu perustuu yhtiön arvoihin: Pohjaset on innovatiivinen konserni, joka haluaa pysyä kehityksessä mukana ja mennä koko ajan eteenpäin.

Pohjaset kuljettaa vuodessa merkittävän määrän sahojen sivutuotteita. Reitti on 230 kilometriä yhteen suuntaan, toiseen suuntaan tullaan tyhjänä.

– Lähdimme proaktiivisesti miettimään, miten voisimme tuottaa lisäarvoa asiakkaalle ja parantaa toimitusketjun kilpailukykyä. Kun avasimme keskustelun, selvisi, että asiakas oli miettinyt samansuuntaisia asioita ja halusi ehdottomasti kokeiluun mukaan.

Koska pelkillä laskelmilla ei voitu tarkasti todeta kannattavuutta, Pohjaset keskusteli HCT-projekteista kokemusta hankkineiden yrittäjien kanssa.

– Sen jälkeen päätimme ottaa riskin ja ryhtyä omaan kokeiluun. Näin saamme faktatietoa, ovatko HCT-kuljetukset taloudellisesti järkeviä ja miten ne soveltuvat meidän ajoihin, Janne Pohjanen kertoo.

HCT-kokeilu alkoi kesäkuun alussa. Syyskuuhun mennessä kilometrejä oli kertynyt Volvon mittariin noin 140 tuhatta. Vuositasolla tämä tarkoittaa noin 400 tuhatta ajokilometriä.

– Kuljettajat eivät edes huomaa ajettavuudessa, että HCT-yhdistelmä on pidempi. Ajettavuus on niin hyvä, että heidän mielestään kaikkien autojen pitäisi olla samanlaisia, Janne Pohjanen kertoo.

HCT-yhdistelmän vetoautona on 5-akselinen Volvo FH16 750 hv, jossa on napaperät ja teliveto. Se on osoittautunut ketteräksi käsitellä.

– Kaikki tekniset ratkaisut alustasta LIPE-päällirakenteisiin onnistuivat aika hyvin. Mielellään olisimme tehneet auton kaapista hieman pidemmän, mutta siihen ei saatu lupaa, Janne Pohjonen sanoo.

Pohjasilla on oltu melko tyytyväisiä HCT-kokeilun tuloksiin. Janne Pohjanen hieman jännittää tulevaa talvea, sillä talvikeleistä ei ole vielä kokemuksia.

– Volvo soveltuu todella hyvin HCT-ajoon. Work Remote -kaukosäädin on erinomainen työkalu kuljettajille, ja se maksaa takuulla itsensä takaisin. Siitä näkee lastatessa, että kuormassa on kylliksi tavaraa. Näin voidaan koko ajan ajaa maksimikuormilla.

Volvon valintaan vaikutti moni seikka. Janne Pohjanen kertoo, että alhainen polttoaineenkulutus ja luotettavuus painoivat vaakakupissa. Myös toimivat jälkimarkkinat olivat yksi erittäin tärkeä tekijä.

– Kun vuodessa ajetaan yli 400 tuhatta kilometriä, on tärkeää, että huoltoverkosto toimii. Wetteri Powerilla on toimipisteet reiteillämme Keminmaalla, Oulussa ja Rovaniemellä, Janne Pohjanen sanoo.

Janne Pohjanen pitää myös uusinta Volvo FH -kuorma-autoa onnistuneena mallina. Kuljettajat ovat kehuneet sen ajettavuutta ja viihtyisyyttä.

– Volvo ja Wetteri Power ovat meille tärkeitä kumppaneita. Hyvät kumppanit pelaavat avoimesti ja yhdessä samaan maaliin. Voimme luottaa, että yhteistyö toimii kaikilla osa-alueilla, mikä on todella tärkeää HCT:n kaltaisissa erikoisprojekteissa.

Pohjaset Oy

Perustettu: v. 1956

Yritysmuoto: Perheyritys

PääkonttoriI: Keminmaa

Omistajat: Janne, Raimo, Risto, Kari Pohjanen ja Seppo Laine (hpj.)

Liiketoiminta-yksiköt: 1) maantiekuljetukset ja logistiikkapalvelut, 2) murskaus- ja kierrätyspalvelut, 3) tehdaspalvelut

Liikevaihto: 12 milj. euroa (Pohjaset-konserni)

Henkilöstö: n. 90

Kuljetuskalusto: 27 kpl, mm. hakeautoja, rahtiautoja, PPV-yhdistelmiä; päämerkki on Volvo