Aidot värit

Volvo Trucksin maalaamossa värisuunnittelijoiden tiimi ja täysautomaattiset robotit huolehtivat siitä, että jokaisen maalaamosta lähtevän ohjaamon maalipinta on tasainen ja laadukas ja väri moitteeton.
Ruiskumaalattu ohjaamo

Volvo Trucksin maalaamossa Uumajassa maalataan päivittäin jopa 350 ohjaamoa, ja jokainen niistä saa tarkkaan määritetyn värisävyn.

Andreas Bask

Andreas Bask, maalilaboratorion esimies, Volvo Trucksin ohjaamo- ja ajoneuvokokoonpanolinjasto, Uumaja, Ruotsi

Volvo Trucksin ohjaamotehtaalla Uumajassa Pohjois-Ruotsissa maalaamo ja maalilaboratorio vastaavat kaikkien raskaskuorma-autojen ohjaamojen maalauksesta, ennen kuin ne toimitetaan pääkokoonpanolinjoille. Laadukas ja moitteeton maalipinta on pitkän ja huipputarkan prosessin tulos. Maalia käytetään kaikkiaan yli yhdeksän kiloa, ja työ kestää koko päivän. – Asiakkaat haluavat tarkalleen tilaamansa värin. Jos se poikkeaisi hiukankin sovitusta, he olisivat erittäin tyytymättömiä, kertoo Andreas Bask, Uumajan ohjaamo- ja ajoneuvokokoonpanolinjaston maalilaboratorion esimies.

Koko prosessi lähtee liikkeelle asiakkaasta, joka voi valita haluamansa värin Volvo Trucksin yli 800 värin väripankista. Vaikka valikoima on erittäin runsas, ylivoimaisesti suosituin väri on silti valkoinen – tarkkaan ottaen Winter White. Lähes puolet Uumajassa maalattavista ohjaamoista saa värikseen tämän. Valkoisen eri sävyt muodostavat myös suuren osan muista värivalinnoista.

Kaikki maalit Winter White -väriä lukuun ottamatta sekoitetaan maalaamon tiloissa. Maalia sekoitetaan kaikkiaan noin 4 000 litraa viikossa. Jos asiakkaalla on toiveita, joita ei voida toteuttaa väripankin väreillä, maalilaboratorion asiantuntijat kehittävät värin yleensä erikseen asiakkaan toiveen mukaan. – Olemme saaneet malliksi esimerkiksi kankaanpalasen, matkapuhelimen kuoret ja kynsilakkaa, Bask täydentää. – Yleensä pystymme tarjoamaan asiakkaalle värejä, jotka vastaavat hyvin heidän toiveitaan, tai sitten kehitämme täysin uuden värin. Joskus hyvin harvoin joudumme antamaan kieltävän vastauksen. Tällöin värin ominaisuudet eivät ole täyttäneet tarvittavia vaatimuksia.

Vuodesta 2000 alkaen kaikki maalaustyö on tehty roboteilla, ja nykyään prosessi tapahtuu kokonaisuudessaan automaattisesti. Varsinaisen maalaamoalueen alla on varastohuone, jossa on lukematon määrä eri maalivärejä sisältäviä säiliöitä. Jokainen niistä on merkitty viivakoodilla ja liitetty putkella yläpuolella toimiviin maalausrobotteihin. Maalia täällä riittää kahden tai kolmen tuotantopäivän tarpeisiin.

 

Yvonne Määttä tutkii ohjaamoa

Vaikka järjestelmä on pitkälle automatisoitu ja tietokoneohjattu, ihmisen näkemys ja kosketus ovat silti tärkeitä. Yvonne Määttä ja muut laadunvalvojat käyvät läpi jokaisen ohjaamon värivirheiden ja epätasaisuuksien varalta.

Asiakkaat haluavat tarkalleen tilaamansa värin. Jos se poikkeaisi hiukankin sovitusta, he olisivat erittäin tyytymättömiä.

Andreas Bask, maalilaboratorion esimies, Uumajan ohjaamo- ja ajoneuvokokoonpanolinjasto

Automaattinen maalausjärjestelmä.

Kehittynyt täysautomaattinen järjestelmä pumppaa maalia valitusta säiliöstä kuin mehua pillistä ja huolehtii siitä, että maalia käytetään juuri oikea määrä.

Kehittynyt täysautomaattinen järjestelmä pumppaa maalia valitusta säiliöstä kuin mehua pillistä ja huolehtii siitä, että maalia käytetään juuri oikea määrä ja maalihukka jää vähäiseksi. Tämän jälkeen putket puhdistetaan liuotinaineella, jotta eri maalivärit eivät sekoitu.

Viime vuosina maalaamo on panostanut merkittävästi ympäristövaikutuksiin. Tämä on tapahtunut pääasiassa vähentämällä käytettävien liuottimien määrää. Viidestä tuotantolinjasta kolmella käytetään vesipohjaista maalia, ja kehittyneellä puhdistusjärjestelmällä huolehditaan siitä, että puhdistusaineita tarvitaan mahdollisimman vähän.

Maalia kuluu ohjaamoa kohden kaikkine kerroksineen ja levityskertoineen noin yhdeksän kilogrammaa. Kaksi ensimmäistä kerrosta ovat ruostesuojakerroksia. Niiden päälle tulee pohjamaali, jolla varmistetaan maalauksen pito ja kestävyys sekä oikea pohjaväri. Seuraava kerros on pohjustus ja kirkasmaali, tai värillinen pintamaali maalataan suoraan pohjamaalin päälle. Nämä viimeiset kerrokset muodostavat lopullisen värin ja asiakkaan toivomat mekaaniset ominaisuudet. 

Väripankki

Volvo Trucksin väripankissa on valtava määrä värejä, joista asiakkaat voivat valita haluamansa. Jos oikeaa väriä ei löydy, maalilaboratorio sekoittaa sen erikseen.

Ohjaamon lisäksi maalataan myös pieni metallilevy, joka on laadunvalvonnan kannalta välttämätön. Kun maalaustyö on valmis, levy viedään maalilaboratorioon, jossa sitä verrataan spektrofotometrillä päätietokannan perusväriin. Koska monet värit ja sävyt ovat erittäin lähellä toisiaan, pieni ero jää helposti ihmissilmältä huomaamatta. Jos spektrofotometri havaitsee poikkeavuuden, ohjaamo palautetaan linjastolle ja maalataan uudelleen.

Ihminen tekee lopullisen tarkistuksen kirkkaassa loistevalaistussa tilassa maalaamattomien kohtien ja muiden poikkeavuuksien varalta. Laadunvalvojat myös käyvät pinnan läpi kosketustuntumalla, jotta siihen ei jää kuhmuja, naarmuja tai muita epätasaisuuksia. 

Ohjaamo on valmis pääkokoonpanolinjalle vasta, kun se on läpäissyt kaikki nämä testit.

Maalia sekoitetaan

Uumajan tiloissa sekoitetaan joka viikko noin 4 000 litraa maalia.

Volvo Trucksin valikoimaan kuuluu tällä hetkellä 800 väriä.
Uumajassa maalataan päivittäin 250–350 ohjaamoa.
Vuonna 2016 ohjaamoja maalattiin kaikkiaan 64 000.
Maalia kului ohjaamokohtaisesti noin 9 kg.

Aiheeseen liittyvä sisältö

Näin Volvo kuorma-auton ohjaamo kootaan

Tuvessa Göteborgissa sijaitsevan Volvo Trucks -tehtaan ohjaamon kokoonpanolinjalla valmis Volvo kuorma-auton ohjaamo kootaan noin yhdeksästäsadasta osasta – kuudessa tunnissa....

Täydellisen äänen kehittäminen kuorma-autolle

Kuorma-auton melua pidetään usein itsestäänselvyytenä. Se ikään kuin kuuluu asiaan. Volvo on kuitenkin koonnut tiimin, jonka tehtävänä on parantaa turvallisuutta ja mukavuutta optimoimalla kuorma-autojen sisätiloissa ja ulkopuolella syntyvät äänet. ...

Moottorien syntypaikka

Liity seuraan Volvon moottoritehtaalle Ruotsin Skövdeen, Volvon kaikkien moottorien syntypaikkaan, ja tutustu Euro 6 -tekniikan kehittäneisiin insinööreihin....

Suodata artikkeleita

5 true 5