Kuorma-autot

Aerodynamiikan parantaminen vaatii tasapainottelua

Volvo FH:n aerodynaamisten parannusten ansiosta asiakkaat ovat pystyneet parantamaan tuottavuuttaan entisestään.
Joakim Sällberg
Volvo Trucksin pääsuunnittelija Joakim Sällbergin mielestä on tärkeää tarkastella kuorma-autoa kokonaisuutena eikä keskittyä liiaksi yksittäisiin osa-alueisiin.

Volvo FH:n uusin malliversio julkistettiin vuonna 2013. Tämä uusi ja edeltäjäänsäkin suurempi, turvallisempi ja ergonomisempi kuorma-auto asetti kaukokuljetuksille korkeat standardit. Myös kuorma-auton aerodynamiikkaan tehtiin muutoksia. Koska Volvo FH on suunniteltu erityisesti kaukokuljetusajoon ja sitä ajetaan siksi useimmiten vähintään 70 km/h:n nopeudella, tällaisista aerodynaamisista parannuksista on paljon hyötyä.

Jo erittäin viimeistellyn aiemman malliversion hiominen entistä paremmaksi oli haastava tehtävä Joakim Sällbergille ja tämän kollegoille Volvo Trucksin tiloissa Göteborgissa.

– Onnistuimme parantamaan uuden mallin aerodynamiikkaa, vaikka ohjaamo on neliömetrin suurempi kuin aiemmin. Kuorma-auton suunnittelussa tasapaino on kaikkein tärkeintä. Kun teemme muutoksia, meidän on tarkasteltava kuorma-autoa kokonaisuutena sen sijaan, että keskitymme liikaa yksittäiseen osa-alueeseen tai komponenttiin. Lopputulos riippuu aina useasta tekijästä.

Volvo FH ‑kuorma-auton uusimpaan malliversioon on tehty useita muutoksia, mutta radikaaleimman ja eniten parannuksia sisältävän osa-alueen muodostavat kuorma-auton keulan etuosien korostetut kaaret. Niiden avulla voidaan parantaa polttoainetaloutta, sillä ne pienentävät ajoneuvon ilmanvastusta merkittävästi. Tällaiset aerodynaamiset täsmämuutokset voivat olla avainasemassa alalla, jossa kuljetettujen tonnien määrä kilometriä kohden on tärkeä kannattavuuden mittari.

Myös ilmanohjainten, pyöräkotelon, puskurin spoilerin ja lokasuojien muutokset parantavat Volvo FH:n suorituskykyä ajon aikana. Tiimi onnistui myös kasvattamaan kuorma-auton sisätilavuutta yhdellä kuutiometrillä kuorma-auton aerodynamiikasta tinkimättä. Joakim Sällbergin mukaan kaikenlaisten muutosten tekeminen kuorma-autoon vaatii tasapainottelua. 

– Olipa kyseessä sitten kuorma-auton keula, pohja, perävaunu tai takaosa, aerodynamiikassa kaikki osat vaikuttavat toisiinsa. Selvitämme suunnitteluvaiheessa pintojen välisen yhteensopivuuden ja kohdistuksen käyttämällä tasaisuuden ja välien (gap and flush) mittausta. Kun esimerkiksi kehitimme viimeisimmän Volvo FH:n korostettuja kaaria, meidän oli otettava huomioon se, kuinka muutokset muotoilussa vaikuttivat lian levittymiseen kuorma-auton pinnalle. Ratkaisun löytämiseksi meidän oli tarkasteltava kuorma-autoa kokonaisuutena.

Vaikka kuorma-auton suunnitteluprosessi on nykyään kehittynyt ja monimutkainen, Joakim Sällberg luonnehtii itseään kynää ja paperia suosivaksi suunnittelijaksi, jolla on ympärillään noin 15–20 ihmisen vaihtuva kokoonpano projektien eri vaiheissa.

Olipa kyseessä sitten kuorma-auton keula, pohja, perävaunu tai takaosa, aerodynamiikassa kaikki osat vaikuttavat toisiinsa.

– Kun teemme aerodynaamisia parannuksia, asetamme asiakkaan tarpeet aina etusijalle. Noudatamme kaikessa työssämme samaa periaatetta.

– Meille on tärkeää, että muotoiluun tehdyt parannukset tuovat kasvua asiakkaille ja kuorma-autot kestävät pitkään tien päällä. Muotoilun jokainen yksityiskohta on aina Volvon perusarvojen mukainen. Nämä arvot ovat kaiken toimintamme ydin.

Joakim Sällberg

Tehtävä: Pääsuunnittelija
Ikä: 40
Työvuosia Volvolla: 10