Kuorma-autot

Näin Volvo kuorma-auton ohjaamo kootaan

Tuvessa Göteborgissa sijaitsevan Volvo Trucks -tehtaan ohjaamon kokoonpanolinjalla valmis Volvo kuorma-auton ohjaamo kootaan noin yhdeksästäsadasta osasta – kuudessa tunnissa.
Lopputarkastus kokoonpanolinjalla.
Kokoonpanolinjan loppuvaiheessa valmis ohjaamo valaistaan kirkkailla valoilla, jotta maalipinta ja korin viimeistely voidaan tarkistaa.

Tärkeintä on tarkkaan organisoitu prosessi, jossa viimeinenkin yksityiskohta ja toimenpide on suunniteltu nopeuden, tarkkuuden ja tehokkuuden kannalta optimaalisesti.

– On välttämätöntä, että kokonaisuus toimii yhdessä, kertoo Paulina Lundgren, joka toimii tuotantosuunnittelun ohjaamokokoonpanosta vastaavan tiimin vetäjänä. – Kaiken on toimittava saumattomasti: teknisten ratkaisujen, tuotantosuunnittelun, materiaalitoimitusten ja asentajien työtapojen. Mistään ei tingitä.

Tuotanto käynnistyy paljaasta ohjaamorungosta, joka on valmistettu ja maalattu Volvo Trucksin ohjaamotehtaalla Uumajassa Pohjois-Ruotsissa ja toimitettu junalla Tuven tehtaalle Göteborgiin. Henkilökunta valmistelee ohjaamon pääkokoonpanolinjaa varten irrottamalla kojelautalevyn ja etuluukun. Ohjaamo siirretään pääkokoonpanolinjalle, jossa se etenee metrin minuutissa.

Ohjaamo käy 56 eri työasemalla, joissa henkilökunnalla on keskimäärin 5,5 minuuttia aikaa suorittaa tehtävänsä, ennen kuin ohjaamo siirtyy seuraavalle asemalle. Jokainen työasema on suunniteltu ja järjestetty huolellisesti niin, että työ voi edetä optimaalisen tehokkaasti ja ripeästi ja kaikki tarvittavat työkalut ja osat ovat mahdollisimman kätevästi ulottuvilla. Myös turvallisuus ja ergonomia ovat ehdottoman tärkeitä, ja henkilökunnalla onkin runsain mitoin nostovälineitä ja muita apuvälineitä.

– Kaikki asemat on rakennettu niin, että kuka tahansa voi työskennellä niillä, Paulina Lundgren kertoo.

 

Kokoonpanolinja muistuttaa rakenteeltaan kalanruotoa: keskellä kulkee päälinja, ja sivuilla on pienempiä linjoja suurten moduulien esikokoonpanoa varten. Kojelaudan kokoonpanoa varten jopa esikokoonpanolinjoilla on esikokoonpanolinjoja: yksittäiset osat kootaan pieniksi moduuleiksi, jotka vuorostaan kootaan valmiiksi kojelaudaksi, joka kiinnitetään sellaisenaan paikalleen ohjaamoon pääkokoonpanolinjalla.

Kaiken on toimittava saumattomasti: teknisten ratkaisujen, tuotantosuunnittelun, materiaalitoimitusten ja asentajien työtapojen. Mistään ei tingitä.

Ohjaamoissa on keskimäärin 750–900 osaa. Erilaisia osanumeroita on kuitenkin noin 3 500, ja koska erilaisia erittelyjä on niin paljon, jokainen ohjaamo on käytännössä ainoa laatuaan. Prosessi on tavattoman monimutkainen, ja se on suunniteltu niin, että inhimillisen virheen mahdollisuus jää mahdollisimman pieneksi. Jotta kutakin ohjaamoa varten keräillään varmasti oikeat osat, valoilla toteutettu järjestelmä kertoo seuraavaan ohjaamoon tarvittavat osat. Kun kaikki on keräilty ja siirretty päälinjalle, osien keräilijä kytkee seuraavan merkkivalojen sarjan päälle painiketta painamalla.

Valtaosa osista ja komponenteista asennetaan manuaalisesti. Volvo FH -ohjaamoiden tuulilasien, sivuikkunoiden ja kattoluukkujen asennuksessa käytetään kuitenkin kahta robottia. Ne nostavat lasit imukupein ja käyttävät niiden reunoja liima-annostelijan alla. Ohjaamoa ympäröivillä antureilla varmistetaan, että lasi on tarkalleen oikeassa asennossa robottivarsia varten. Molemmat robotit on ohjelmoitu niin, että ne tietävät tarkkaan, mikä ohjaamomalli on kulloinkin kokoonpanolinjalla. Robotit on kalibroitu asentamaan lasit 0,1 millimetrin tarkkuudella.

Viimeisillä asemilla henkilökunta testaa kaikki hallintalaitteet. Ohjaamo valaistaan kirkkailla valoilla, jotta maalipinta ja korin viimeistely voidaan tarkistaa. Tämän jälkeen ohjaamo siirretään alustalinjalle, jossa se yhdistetään alustaan ja voimansiirtolinjaan.

Ohjaamon kokoonpano – Tuve

  • 3 500 – ohjaamon kokoonpanolinjalla käytettävien osanumeroiden määrä
  • 240 – asentajien määrä ohjaamon kokoonpanolinjalla tuotannon ollessa käynnissä
  • 56 – työasemien määrä ohjaamoiden kokoonpanolinjalla
  • 5,5 minuuttia – kullakin työasemalla käytettävä keskimääräinen aika ohjaamoa kohti
  • 6 – tuntia ohjaamon matka kokoonpanolinjalla
  • 120 – Tuvessa päivittäin valmistuvien ohjaamoiden määrä.