Kuorma-autot

Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmän hyödyt kuljettajille

Vakaus on täydellinen suurilla nopeuksilla, hallittavuus on huippuluokkaa pienillä nopeuksilla, ja lihas- sekä nivelrasitus vähenee huomattavasti. Vuonna 2013 julkistettu Volvo Dynamic Steering (VDS) -ohjausjärjestelmä on muuttanut monen kuljettajan ajotottumuksia perustavanlaatuisesti.
VDS kuorma-auton sisäpuolella.
Volvo Dynamic Steering (VDS) -ohjausjärjestelmän helpompi ohjaus vähentää lihasrasitusta 20–30 prosenttia.

1. Yhdystanko
Yhdystankoon on tehty uuden ratkaisun edellyttämiä muutoksia.

2. Ohjausyksikkö
Ohjausyksikkö kerää ja käsittelee tietoja kuorma-auton liikkeistä, kuten sen nopeudesta. Se lähettää signaalit sähkömoottoriin, joka tekee tarvittavat ohjausta keventävät korjaukset.

3. Hydraulinen ohjausvaihde
Sähkömoottori kääntää hydraulisen ohjausvaihteen ohjaustankoa. Mitä enemmän ohjauspyörää käännetään, sitä enemmän hydraulisen tehostuksen hydrauliventtiiliä avataan.

4. Sähkömoottori
Ohjausakseliin yläpäähän on kiinnitetty elektronisesti ohjattu sähkömoottori, ja ne toimivat yhdessä. Moottorin toimintaa säädellään 2 000 kertaa sekunnissa ohjausvoiman optimoimiseksi. Moottori tuottaa jopa 25 Nm:n vääntömomentin.

5. Sisäinen anturi
Sähkömoottorin sisällä oleva sisäinen anturi mittaa ohjaustangon kulmaa ja vääntömomenttia. Tietojen perusteella järjestelmä laskee ja toteuttaa parhaan mahdollisen ohjausvasteen.

6. Ulkoiset anturit
Kuorma-auton toiminta perustuu kuorma-auton eri puolille asennettujen anturien lähettämiin tietoihin. Näin saadaan tarkka kokonaiskuva kulloinkin vallitsevasta tilanteesta.

Tuloksia ja etuja

Vähemmän tiestä johtuvia häiriötekijöitä
VDS kompensoi automaattisesti tienpinnan epätasaisuudet ja vaimentaa tärinän sekä tahattomat ohjauspyörän liikkeet.

Ohjaus kevenee
Pienillä nopeuksilla ajettaessa ohjaus on noin 75 prosenttia kevyempi. Kuljettajalta sujuu tiukat kaarteet, kiertoliittymät ja muut vaativat ohjausliikkeet huomattavasti turvallisemmin ja rennommin.

Entistä parempi suuntavakavuus
Suuremmilla nopeuksilla kuorma-auton suuntavakavuus säilyy myös epätasaisilla tienpinnoilla, ja ajosuunnassa tapahtuvien poikkeamien hallinta helpottuu. Tämä on tärkeä turvallisuusnäkökohta maantieajossa.

Peruuttaminen helpottuu
Kun kuorma-auto on liikkeessä ja kuljettaja keventää otetta ohjauspyörästä, se palautuu automaattisesti keskiasentoon. Tämä toimii yhtä hyvin myös peruutettaessa, joka näin helpottuu huomattavasti.

Lihasrasitus vähenee
VDS-ohjausjärjestelmä vähentää lihasrasitusta 20–30 prosenttia – määrätyissä ohjausliikkeissä jopa 70 prosenttia.* Kuljettajat voivat välttyä toistuvan rasituksen aiheuttamilta vammoilta ja jatkaa pidempään työelämässä.

Turvallisempaa ajamista
Koska järjestelmä kompensoi teiden pienet töyssyt, kuljettaja ajaa rennommin ja myös jaksaa pidempään. Samalla liikenneturvallisuus paranee.

* Luvut perustuvat tutkimukseen, jonka on tehnyt Ruotsin tie- ja liikennetutkimuslaitos VTI.