Kuorma-autot

Suoria ratkaisuja kuljettajapulaan

Kuorma-autoalalla vallitsee huolestuttava kuljettajapula. Australiassa ongelma on erityisen akuutti, ja Volvo Group Australian toimitusjohtaja Peter Voorhoeve kollegoineen onkin ryhtynyt hakemaan ongelmaan ennakoivaa ratkaisua.
Peter Voorhoeve.
– Haluamme tavoittaa ihmisiä ja motivoida sellaisia kuljettajia, jotka aidosti haluavat työskennellä alalla, kertoo Peter Voorhoeve.

Milloin Volvo Group Australia havaitsi kuljettajapulan aiheuttavan ongelmia?
– Tämä ongelma on häämöttänyt horisontissa jo vuosien ajan. Kaksi vuotta sitten puhuin Victorian kuljetusliiton puheenjohtajan päivällisellä siitä, miten kuljettajista täytyisi pitää parempaa huolta ja miten uusi FH on suunniteltu kuljettajan ehdoilla. Sain spontaanit aplodit yleisöltä. He olivat positiivisesti kuullessaan tämän viestin kuorma-auton valmistajalta, koska heille on tärkeää kyetä houkuttelemaan uusia kuljettajia. Silloin meille valkeni, miten vakava ongelma oikein olikaan.

Miten reagoitte tähän havaintoon?
– Aloitimme haastattelemalla asiakkaitamme. Saamamme palaute osoitti, että ammattikuljettajien ammattikunta oli ikääntymässä, aloittavia nuoria kuljettajia oli erittäin vähän ja alalla ei ollut todellista laajakirjoisuutta. Järjestimme tämän jälkeen laajemman kyselyn, johon osallistui lähes 600 yritystä ja 35 000 kuorma-autonkuljettajaa. Pidämme asiakkaitamme käytännössä liikekumppaneina, joten kaikki ongelman eteen tekemämme työ on hyödyksi heille. Olemme Australian johtava raskaiden kuorma-autojen toimittaja, joten haluamme antaa jotakin takaisin alalle ja yhteiskunnalle.

Minkä takia luulet nuorten hyljeksivän kuorma-autonkuljettajan uraa?
– Sitä ei pidetä kovin ”kivana” työnä. Julkinen kuva kuorma-autonkuljettajista ja kuljetusalasta yleensä on yhä heikko. Alan koulutusrakenteiden ja kansallisten pätevyysvaatimusten puute ovat myös ongelmia. Todellisuudessa nykyisiltä kuljettajilta edellytetään ammattimaisuutta. He ovat yritysten lähettiläitä, ja haluamme edistää heidän asemaansa parantamalla viestintää. Australian kuorma-autoalan mediasta on ollut suuri apu viestimme perille viemisessä, mutta johtavana valmistajana haluamme hyödyntää asemaamme viestin saamisessa myös suuren yleisön tietoisuuteen.

Mihin toimiin tarkalleen olette ryhtyneet?
– Vuonna 2017 Volvo Group Australia perustaa kuljettaja-akatemian, joka antaa raskaan kaluston ajokortin haltijoille ammattikuljettajilta edellytetyn koulutuksen ja kokemuksen. Haluamme tavoittaa ihmisiä ja motivoida sellaisia kuljettajia, jotka aidosti haluavat työskennellä alalla. Tästä tulee alalla yleisesti tunnustettu tutkintotodistus, jota kuljettajat voivat hyödyntää työnhaussa. Tiheän jälleenmyyjäverkostomme ansiosta tavoitamme kaikki tärkeät paikat kaikkialla Australiassa.

Pula naiskuljettajista on myös pitkäaikainen ongelma. Miten aiotte rohkaista lisää naisia ratin taakse?
– Olemme erityisen ylpeitä kumppanuudesta Pilbara Heavy Haulage Girlsin kanssa. Se on ajokoulutusakatemia, joka tarjoaa tukea alalle mieliville naisille. Sponsoroimme akatemialle kaksi kuorma-autoa ja teemme jatkuvaa yhteistyötä heidän kanssaan. Kuorma-autonkuljettajaksi haluavia, kuorma-autokortin omaavia naisia on paljon, mutta heillä ei ole työkokemusta. Tällä ohjelmalla on todella positiivinen vaikutus tähän ongelmaan.

Australian kuljettajapula lukuina

  • 75 prosenttia Australian sisäisestä muun kuin bulkkitavaran kuljetuksista tapahtuu maanteitse. Maantiekuljetusten tarpeen odotetaan kaksinkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä.
  • Jo 46 prosenttia kuljetusyrityksistä kärsii ammattikuljettajien puutteesta.
  • 88 prosenttia uskoo, että mielikuva kuorma-autonkuljettajista on negatiivinen Australiassa.
  • Australialaisen kuorma-autonkuljettajan keski-ikä: 47 vuotta.
  • Vain 15 prosenttia kuljettajista on alle 30-vuotiaita.
  • Volvo Group Australian kyselyyn vastanneissa yrityksissä vain 3 prosenttia kuljettajista on naisia.

Luvut ovat peräisin Volvo Group Australian ammattikuljettajapulaa käsittelevästä raportista toukokuulta 2016