Laatu on asiakastyytyväisyyttä

Vuoropuhelu ja asiakkaiden kuuntelu on tärkeä osa Volvo Trucksin laadun kehittämistä.
Sven Wallström, Torbjörn S. Holmström ja Mats Karlsson Lindh

Volvo Trucks -konsernin Sven Wallström, Torbjörn S. Holmström ja Mats Karlsson Lindh vierailivat Suomessa tammikuussa ja saivat ensi käden tietoa täkäläisten kuljetusliikkeiden tarpeista.

Sven Wallström, Senior Vice President, Quality and Customer Satisfaction: Miten eri maiden vaihtelevat olosuhteet huomioidaan laatuprosessissa?

On tärkeää tutkia tuotteen toimivuutta äärioloissa. Esimerkiksi Suomessa ajetaan erittäin kylmissä ja rankoissa olosuhteissa. Siksi työskentelemme tiiviisti Suomen markkinoiden kanssa. Laatu on viime kädessä asiakastyytyväisyyttä. Jos tuote tai palvelu täyttää asiakkaan odotukset, silloin meillä on hyvä laatutaso.

Asiakastyytyväisyystutkimukset ovat meille tärkein laatumittari, ja seuraamme tarkasti asiakaspalautetta. Saamme asiakkaiden erityistarpeista paljon hyödyllistä tietoa paikallisilta Volvo-organisaatioilta. Luonnollisesti valvomme laatua organisaatiomme sisällä ja kaikissa omissa toimissamme.

Torbjörn S. Holmström, Senior Adviser to CEO, Research & Technology: Miten Volvon tuotekehitys pystyy jatkuvasti tuottamaan uusia innovaatioita?

Meillä on koko konsernissa noin 100 000 työntekijää, ja he ovat kaikki innovaattoreita. Jokainen teknologinen kehitysaskel synnyttää uusia ideoita. Uudet ajatukset on systemaattisesti kerättävä, järjestettävä ja valittava ne, jotka tuottavat arvoa asiakkaalle.

Käymme jatkuvaa dialogia kaikkien Volvo kanssa, jotta saamme tietoa näiden tarpeista. Siksi olemme nyt käymässä Suomessa. Markkinoiden lisäksi seuraamme tarkasti teknologian kehitystä. Tuotekehityksessä yhdistämme asiakkaidemme tarpeet tekniikan tarjoamiin mahdollisuukmahdollisuuksiin. Meillä fiksut ihmiset suunnittelevat, mitä kannattaa tehdä, millä aikataululla ja missä mittakaavassa.

Kun päätökset on tehty, innovaatiot toteutetaan teollisessa mittakaavassa. Kun uudet tuotteet ovat markkinoilla, paikallinen Volvo-verkosto palvelee asiakkaita ja pitää heistä huolta. Sieltä saadaan asiakkaiden tarpeista tietoa, jota hyödynnetään tuotekehityksessä. Tämä on jatkuvaa kehittämistä.

Mats Karlsson Lindh, Director, Product Planning: Millaisilla kuorma-autoilla ajetaan tulevaisuudessa?

Diesel-moottori on vielä pitkään kuorma- autojen tärkein voimanlähde. Sähköajoneuvoja voidaan hyödyntää tietyissä kuljetussegmenteissä, varsinkin jakeluliikenteessä. Niin akkuteknologia kuin latausinfrastruktuuri kehittyvät valtavaa vauhtia.

Myös automaatio lisääntyy, vaikka täysin automatisoitujen kuorma-autojen yleistyminen vie aikaa. Esineiden internet eli Internet of Things tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa kuorma-autot kommunikoivat ympäristön ja muiden ajoneuvojen kanssa yhä enemmän. Täysin automatisoitu sähkökuorma-auto on meidän tavoitteemme.

Kun kehitämme uusia ominaisuuksia tai parannamme vanhoja, kysymme aina, mitä hyötyä siitä on asiakkaille. Asiakkaidemme tuottavuuden parantaminen on johtotähtemme. Esimerkiksi Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä ja I-Shift -vaihteisto ovat maailmanluokan innovaatioita, jotka auttavat kuljettajaa tekemään työnsä tehokkaammin.

Lue lisää Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmästä

Lue lisää I-Shift -vaihteistosta

FAKTALAATIKKO

Laatu on Volvon kaiken toiminnan perusta.

LAADUKKAAT TUOTTEET:
Volvo suunnittelee, testaa, mittaa ja valmistaa jokaisen osan ja komponentin äärimmäisen tarkasti. Laadunhallinta on kiinteä osa prosessia alusta loppuun.

LAADUKAS HUOLTO:
Maailmanlaajuinen tukiverkosto on kattava ja tehokas. Osaavat ja ammattitaitoiset Volvo mekaanikot ovat käytettävissä sijainnista riippumatta.

LAADUKKAAT PALVELUT:
Volvon palvelut parantavat niin polttoainetaloutta ja turvallisuutta kuin kuljettajien tuottavuutta ja turvallisuuden tunnetta.

Suodata artikkeleita

5 true 5