Kevyemmät kuorma-autot, enemmän hyötykuormaa

Arclid Transport -yhtiön markkinaympäristössä kilpailu on kovaa, joten heidän oli maksimoitava hyötykuorma ja parannettava tuottavuutta. Investoimalla harkittuihin kuljetusratkaisuihin ja hyödyntämällä kuljettajakoulutusta kuljetuspäällikkö Peter Conway on onnistunut täyttämään nämä tavoitteet.

Kuljetuspäällikkö Peter Conway on valvonut Arclid Transportin kuljetuskaluston uudistusta.

Hiekkaa purkamassa.

Kuormaa puretaan Bathgate Group -yhtymän hiekkakuopalla.

Yhtälö oli hyvin yksinkertainen: jokainen ajoneuvon painosta karistettu kilo näkyy suoraan lisäkilona hyötykuormassa, ja hyötykuorman jokainen lisäkilo näkyy yrityksen tuloksessa. – Rahaa sen sijaan menee hukkaan aina, kun kuorma-autoa ajetaan tyhjänä tai vajaana, Peter Conway kertoo.

Muutama vuosi sitten yritys, jonka palveluksessa hän työskentelee, päätti tehdä perustavanlaatuisia muutoksia. Arclid-yhtiön lähes koko historian ajan sen ainoa asiakas on ollut emoyhtiö ja perheyritys Bathgate Group, ja toimenkuvana ovat olleet sorakuljetukset Bathgate Group -yhtiön hiekkakuopalta (Bathgate Silica Sand) Luoteis-Englannin Cheshirestä eri puolille Isoa-Britanniaa. Koska asiakkaita oli vain yksi, paluumatkat yhtiön kuorma-autoilla ajettiin toisinaan tyhjänä.

– Asiakkaiden hankkiminen oli kannattavuuden parantamiseksi välttämätöntä, mutta onnistuminen edellytti myös parempaa sopeutumista markkinoiden tarpeisiin sekä brändi-imagon vaalimista, Conway kertoo.

Hän kollegoineen tiesi hyvin, että aikatauluihin sitoutuneille ja tehokkaille kuljetuspalveluille oli yritysten keskuudessa kasvavaa kysyntää. Arclid-yhtiön tärkein tarve oli näin ollen investointi premium-ajoneuvoihin, jotka kuvastaisivat yhtiön premium-imagoa aikatauluista tinkimättömänä ja tehokkaana kuljetusyrityksenä.

Kaikkein tärkeintä on laatia ajoneuvon erittely tarkalleen Arclid Transport -yhtiön mittojen mukaan eikä tyytyä tuotantolinjan vakioalustaan.

Peter Conway

kuljetuspäällikkö, Arclid Transport

Volvo FH -kuorma-auton lanseeraustapahtumassa Göteborgissa vuonna 2012 Peter Conway arveli löytäneensä juuri Arclid-yhtiölle sopivan ajoneuvon. Volvon valikoimaan kuuluva kevyempi alusta oli ostopäätöksen kannalta avainasemassa, mutta myös Volvo ohjaamojen kuljettajien mukavuutta ja turvallisuutta edistävät ominaisuudet, suorituskykyinen moottori ja polttoainetalous olivat tärkeitä.

Arclidin kuorma-auto lastattavana.

Arclidin kaluston uusimmissa tulokkaissa – kolmessa Volvo FH -kuorma-autossa – on onnistuttu karistamaan vielä 280 lisäkiloa erilaisin parannuksin, muun muassa Volvo Trucksin oman kevyen midlift-akselin ansiosta.

 

Sittemmin noin 90 prosenttia yhtiön uusista ajoneuvohankinnoista on ollut Volvoja. Peter Conway laatii ajoneuvojen erittelyn itse, ja hän tekee läheistä yhteistyötä Thomas Hardie -liikkeen, paikallisen Volvo jälleenmyyjän, kanssa. Tavallisesta poiketen Thomas Hardie -korjaamot huoltavat Arclidin kuorma-autot yöaikaan, mikä turvaa erinomaisen käyttöasteen. He pitävät säännöllisesti yhteyttä ja tekevät läheistä yhteistyötä huoltojen aikatauluttamisessa. Huoltojen ajaksi kuljettajat saavat käyttöönsä korvaavan kuorma-auton.

Tuulen nopeuden kertova kyltti.

Peter Conway.

– Kaikkein tärkeintä on laatia ajoneuvon erittely tarkalleen Arclid Transport -yhtiön mittojen mukaan eikä tyytyä tuotantolinjan vakioalustaan, Conway kertoo. – Jokainen ylimääräinen kilo toimii meitä vastaan kaikessa siinä, mitä haluamme yrityksenä saavuttaa. Jos säästämme sata kiloa ajoneuvoa kohden, se tarkoittaa kahtasataa päivittäistä lisäkiloa hyötykuormaan jokaisella ajoneuvolla, sillä useimmilla ajetaan kaksi kuormaa päivässä. Kun kalustoon kuuluu 33 ajoneuvoa, ero muodostuu 12 kuukauden jaksolla todella merkittäväksi.

Nykyään Arclidin kuorma-autoilla ajetaan harvoin tyhjänä. Yhtiö on onnistunut hankkimaan uusia asiakkaita, joille he ajavat kuivatavaraa Bathgate Group -yhtiölle ajettavien kuljetusten ohella.

Volvon nykyisessä mallissa on jo valmiiksi kaikki ne ominaisuudet, joita tarvitsemme.

Peter Conway

kuljetuspäällikkö, Arclid Transport

Arclidin kuorma-auto ajossa.

Investointi premium-ajoneuvoihin on tärkeässä osassa, kun Arclid uudistaa brändiään premium-luokan palveluntarjoajaksi.

Peter Conway on erittäin tyytyväinen muutoksiin yhtiön kalustossa ja liiketoiminnassa. Koska hän aloitti uransa kuljettajana, hänelle on tärkeää päästä toisinaan tien päälle katsomaan, miltä uusimmat mallit ja viimeisin teknologia näyttävät. Investoiminen parhaaseen teknologiaan on kuitenkin vain kolikon toinen puoli. Hän tietää hyvin, että osaavien kuljettajien vaikutus on suuri. Aina kun yhtiölle luovutetaan uusi Volvo kuorma-auto, Thomas Hardie -liikkeen kuljettajakouluttaja tekee käynnin Arclidin tiloihin. Analysoituaan kuljettajien ajotapaa hän antaa heille opastusta siitä, kuinka sekä turvallisuutta että polttoainetaloutta voidaan parantaa.

– Meille on tärkeää, että sekä ajoneuvomme että henkilökuntamme kuvastavat yhtiön premium-mainetta ammattitaitoisena ja laadukkaana asiakaspalvelijana. Emme tavoittele sitä, että olisimme teiden edullisin palvelu – mutta haluamme tarjota parasta mahdollista vastinetta asiakkaiden rahalle. Siksi palveluksessamme on erittäin ammattitaitoisia kuljettajia, ja investoimme säännöllisesti kuljettajakoulutukseen.

Arclid Transport pyrkii jatkuvasti parantamaan kuljetusten hyötykuormaa, ja heidän kalustonsa uusimmista tulokkaista – kolmesta Volvo FH -kuorma-autosta – on onnistuttu erilaisin parannuksin karistamaan vielä 280 lisäkiloa. Eräs huomattava muutos oli Volvon uusi, kevyt midlift-akseli eli nostoteli nousevalla keskiakselilla. (Isossa-Britanniassa yli 40 tonnin kuljetuksissa on oltava kolme akselia.) Pitääkseen vaikutuksen hyötykuormaan mahdollisimman pienenä Arclid Transport varusti Volvonsa aiemmin kolmannen osapuolen toimittamalla kevyellä keskiakselilla. Se oli noin 400 kg vakiomallista pusher-akselia kevyempi.

Volvo Trucksin uusi kevyt midlift-akseli on kuitenkin tätäkin vielä lähes 50 kg kevyempi. Tämä paitsi jättää enemmän tilaa hyötykuormalle myös lyhentää toimitusaikoja, sillä kuorma-auto voidaan toimittaa suoraan Volvo Trucksin tehtaalta ilman kolmansia osapuolia.

– Koska useimmilla ajoneuvoillamme ajetaan kaksi kuormaa päivässä, saamme käytännössä tonnin lisää hyötykuormaa vakiomalliseen pusher-akseliin verrattuna, Peter Conway kertoo ja täydentää: – Volvo Trucksin kevyt midlift-akseliratkaisu sopii meille täydellisesti. Vältämme pitkät toimitusajat, ja Volvo huolehtii niin takuusta, varaosien saatavuudesta kuin kaikesta muustakin. Volvon nykyisessä mallissa on jo valmiiksi kaikki ne ominaisuudet, joita tarvitsemme.

 

Bathgate Groupin hiekkakuoppa.

Bathgate Group -yhtymän hiekkakuoppa sijaitsee Cheshiressä Luoteis-Englannissa. Arclid Transportin kuorma-autot ajavat sieltä hiekkaa kaikkialle Iso-Britanniaan.

Arclid Transport

HISTORIA: Vuonna 1972 perustettu yritys on Bathgate Group -yhtymän itsenäinen tytäryhtiö. Arclid palveli aiemmin yksinomaan yhtymän muita yrityksiä, mutta viime vuosina yritys on ryhtynyt palvelemaan myös ulkoisia asiakkaita. Nykyään noin 50 prosenttia Arclidin toimeksiannoista on emoyhtiön tilaamia.

PALVELUT: Kuivatavarakuljetukset, pääasiassa hiekkaa Bathgate Groupin hiekkakuopalta Ison-Britannian Cheshirestä. Yhtiö kuljettaa myös sementtiä, savimaata, dolomiittia, fosfaattia ja suolaa.

Aiheeseen liittyvä sisältö

Täydellinen yhdistelmä

Australialainen kuljetusyrittäjä Craig Fox näkee menestykselleen kuljetusalalla kaksi syytä: tuottavien kuormien kuljettaminen ja monipuoliset tuotekuljetukset....

175 tonnin maantiejunalla Australian takamailla

Australian takamailla 52-vuotias isoäiti istuu 175 tonnin kuormalle mitoitetun Volvo FH 16 Tri Drive -maantiejunan ohjauspyörän takana. Takana on neljä perävaunua ja edessä kuuma päivä tien päällä. Maxine Taylor, rekkakuskin tytär ja rekkakuskin ...

Tunnelinkaivuuta Kööpenhaminassa

Kööpenhaminaan rakennetaan uutta metrolinjaa. Maansiirtoajo yli miljoonan asukkaan kaupungissa on todellinen haaste kuorma-autonkuljettajille. Eräs kuljettajista on Johnny Olsen. Tämä on hänen tarinansa....

Suodata artikkeleita

5 true 5