Volvo kuorma-autot

Suomi

×

Suunnittelutavoitteena hyvä näkyvyys

Volvo FH:n uusi taustapeili antaa paitsi erinomaisen näkyvyyden myös ilmettä kuorma-autolle.
Ismail Ovacik luonnostelemassa.
– Geometria on erittäin tärkeässä osassa. Tarkoitus oli integroida neljä erillistä peiliä, joten pyrimme tekemään kokonaisuudesta yhtenäisen, Ismail Ovacik kertoo.

Kuinka paljon yksityiskohtia kuorma-auton muotoilussa on? Ja mitä muotoilun yksityiskohdilla voidaan viestiä? Kun Volvo Trucks kehitti uuden taustapeilin, joka parantaa kuljettajien

näkyvyyttä entisestään, tärkein lähtökohta oli tietenkin turvallisuus. Erittäin tärkeää oli kuitenkin myös ilmaista nämä parannukset täysin uudenlaisella muotokielellä.

Uudistunut Volvo FH julkistettiin vuonna 2012, ja malliin tehtiin tuolloin useita merkittäviä teknisiä parannuksia. Samalla maailman menestyneimpiin kuuluvan kuorma-automallin muotoilu

uudistettiin. Uutta FH-ohjaamoa luonnehdittiin muun muassa toimivaksi ja ergonomiseksi, ja monien entistä parempien turvallisuusominaisuuksien ansiosta se sai erinomaisen vastaanoton markkinoilla.

Tehtävään nimetty tiimi Volvolla aloitti uusien taustapeilien suunnittelutyön jo vuonna 2006. Ismail Ovacik on Volvo Group Truck Technologyn ohjaamoiden pääsuunnittelija. Hän painottaa erityisesti taustapeilien uudistamistyössä mukana olleiden Volvon osastojen suunnittelijoiden ja ergonomiaosaajien merkitystä. – Tavoitteena oli tehdä niin merkittäviä

parannuksia kuin suinkin mahdollista. Kuinka voimme viestiä asiakkaille, että Volvon kuorma-autoissa näkyvyys on paras mahdollinen? Koska turvallisuus kuuluu perusarvoihimme, tämän viestin välittyminen oli ehdottoman tärkeää.

Esteetön näkyvyys kuului uuden FH-mallin merkittäviin parannuksiin. Eräs edellisen Volvo FH -sukupolven ongelmakohta koski A-pilareita eli pystysuoria tukivarsia kuorma-auton tuulilasin molemmin puolin.

Haluamme paitsi tarjota kuljettajalle parhaan mahdollisen näkyvyyden myös toteuttaa sen kuorma-auton kokonaisilmeeseen luontevasti kuuluvana elementtinä.

Uudessa versiossa pilarien ja peilien väliä suurennettiin. Tämä paransi kuljettajan esteetöntä näkyvyyttä maahan sivuikkunoista. Myös kapea rakenne vie vähemmän tilaa. Lasit ovat melkeinpä kehyksettömät, ja ne kääntyvät yhden nivelen varassa, jolloin suuri osa kotelosta voitiin jättää pois. Peilien välissä on myös aukko, eli kaikki pienimmätkin tilat on valjastettu näkyvyyden parantamiseen.

Lopputuloksessa näkyy, että suunnittelutyössä jokainen kulma on pyritty saamaan täydelliseksi. Peilin sijoittaminen ohjaamon taaempaan osaan oli myös tarkan harkinnan tulos. Peili on myös kiinnitetty siististi ohjaamon ylä- ja alaosaan. 

 

Ismail Ovacik suunnittelustudiossa.

– Geometria on erittäin tärkeässä osassa, Ismail Ovacik jatkaa. – Tarkoitus oli integroida neljä erillistä peiliä, joten pyrimme tekemään kokonaisuudesta yhtenäisen.

Kun vahvailmeisen kuorma-auton ominaisuuksia kehitetään, tekniikka ja luovuus kulkevat käsi kädessä. Taustapeiliin tehdyt parannukset saivat myönteistä palautetta niin asiakkailta kuin medialtakin, ja sitä on pidetty selvänä parannuksena edeltäjäänsä verrattuna.

Turvallisuuden parantaminen on ollut tavoitteista tärkein, mutta myös omaleimaisen ilmeen kehittäminen on ollut tiimille tärkeää.

– Halusimme kehittää ominaisuuden, joka kuvastaisi Volvon tapaa tehdä asioita, Ismail Ovacik kertoo. – Haluamme paitsi tarjota kuljettajalle parhaan mahdollisen näkyvyyden myös toteuttaa sen kuorma-auton kokonaisilmeeseen luontevasti kuuluvana elementtinä. Kaikki muotoiluratkaisut ovat perusteltuja. Tarkastelemme kuorma-autoa kokonaisuutena ja tavoittelemme holistista muotoilua, joka antaa kuorma-autolle määrätynlaisen ilmeen: Volvo ilmeen.

Ismail Ovacik

TYÖTEHTÄVÄ: ohjaamoiden pääsuunnittelija, Volvo Group Truck Technology
IKÄ:
 36.
TYÖVUODET VOLVOLLA:
 8.
TYÖPAIKKA:
 European Design Studio, Volvo GTT, Göteborg, Ruotsi.