Kuorma-autot

Maailman parhaat Volvo-mekaanikot toistamiseen Suomesta

Team Harju Tampereen Volvo Truck Centeristä voitti toisen kerran peräkkäin Volvo VISTA -kilpailun, joka on maailman suurin korjaamohenkilöstölle tarkoitettu kilpailu.
Team Harju

Joukkueenjohtaja Immo Harjun mukaan kokemus, osaaminen ja yhteispeli olivat voiton avaimet.

Maailmanlaajuinen Volvo VISTA 2015–2016 -kilpailu on tarkoitettu Volvo kuorma- ja linja-autokorjaamoverkoston henkilökunnalle.

Volvo Trucksin Euroopan-johtaja Roger Alm tutustui elokuussa Tampereella kaksinkertaisiin VISTA- voittajiin. Alm työskenteli päivän Team Harjun kanssa, koska hän halusi oppia heidän tavastaan toimia ja tuoda esiin sitä, kuinka tärkeä rooli huoltoverkoston henkilökunnalla on.

Työnjohtaja Immo Harjun luotsaamaan joukkueeseen kuuluivat mekaanikot Jesse Laukkanen ja Atte Almonkari sekä varaosamyyjä Juha Keskifrantti. Ryhmällä on yhteensä yli 40 vuotta kokemusta raskaan kaluston huoltamisesta ja korjaamisesta.

– Kaikkia yhdistää kiinnostus tekniikkaan, ja osaamista on ehtinyt kertyä. Lisäksi joukkueessa on positiivista kitkaa, sillä olemme erilaisia persoonia. Siitä on hyötyä erityisesti kirjallisissa tehtävissä, joita voi lähestyä monella tavalla, kertoo Harju.

Finaalissa edellisvuosien kokemuksesta ja yhteisestä historiasta oli apua. Team Harjulla on selkeä työnjako, ja kaikki tuntevat toistensa vahvuudet. Rasteilla tehtävät oli helppo jakaa, koska kaikki tietävät, mitä pitää tehdä.

Harjun mielestä haastavat työtehtävät ovat parasta valmistautumista, sillä niiden avulla kehittyy ja oppii ongelmanratkaisukykyä. Muuten valmistautuminen on vaikeaa, koska laajassa kilpailussa voi tulla vastaan lähes mitä vain kysymyksiä ja tehtäviä.
– Kuorma-autot ovat äärettömän monimutkaisia teknisiä laitteita. Vain kokemus auttaa hahmottamaan sen kokonaisuutena.

Kokemuksen ansiosta Team Harju pääsi hyvin kilpailuun sisään, mutta aikapaine ja kilpailujännitys tekivät päivästä niin fyysisesti kuin henkisestikin melko rankan. Kahdeksalla rastilla oli kirjallisia ja käytännön tehtäviä. Niiden suorittamiseen oli käytettävissä 30 minuuttia, ja rastien välissä oli aina 15 minuutin tauko.

Harjun mukaan tänä vuonna kilpailun taso oli jopa edelliskertaa korkeampi. Rasteihin oli lisätty luovia elementtejä, ja niiden ratkaiseminen edellytti tiimiltä saumatonta yhteistyötä.

Team Harju päätti etukäteen, että jos jokin rasti menee pieleen, sitä ei jäädä miettimään, vaan keskitytään heti seuraavaan tehtävään. Taktiikka toimi.
– Meille tuli notkahdus kesken kilpailun, sillä yksi rasti oli todella vaikea. Sen vuoksi emme olleet varmoja, pääsemmekö edes kolmen parhaan joukkoon. Kun voittajat julistettiin, se oli uskomaton tunne. Paikan päällä ja humussa ei oikein edes ymmärtänyt, mitä tapahtui, muistelee Harju.

Lue Roger Almin vierailusta lisää Konepörssistä