Kuorma-autot

Näin I-Shift DC -kaksoiskytkin pienentää italialaisen Sartori-kuljetusyhtiön polttoainekustannuksia vaativilla vuoristoreiteillä

Italian vuoristoisissa pohjoisosissa toimiva Sartori Trasporti -kuljetusyritys tarvitsee ajoneuvoja, joissa yhdistyvät huippuluokan suorituskyky ja pieni polttoaineenkulutus. I-Shift DC -kaksoiskytkimellä varustettu Volvo FH saattaa olla perheyritykselle juuri oikea ratkaisu.
Sartori Trasporti -yhtiön perustaja Giorgio (vasemmalla) tyttärensä Cristianan, poikansa Enricon (oikealla) ja Cristianan aviomiehen Federicon kanssa.

Kun Sartori-yhtiön patriarkka Giorgio Sartori perusti yrityksensä kolmella pyörällä varustetun hyötyajoneuvonsa turvin viisikymmentä vuotta sitten, hän teki työtä silkasta intohimosta kuorma-autoja kohtaan. Hän tavoitti pian yrityksiä, jotka tarvitsivat apua esimerkiksi moottorinosien ja nahkavalmisteiden kuljettamiseen. Sittemmin hän on solminut kestäviä kumppanuussuhteita arvostettujen italialaisten ja kansainvälisten luksusnahkatuotteita valmistavien brändien kanssa.

Nykyään Giorgio johtaa yritystä yhdessä poikansa Enricon kanssa, joka toimii kalusto-, huolto, ja logistiikkavastaavana, ja tyttärensä Cristianan kanssa, joka huolehtii suunnittelusta ja hallinnosta. Cristianan aviomies Federico on myös mukana yrityksessä, ja perheenjäsenet viettävätkin valtaosan ajastaan pääkonttorilla Arzignanossa.

– Perheyrittäjyydestä on paljon etua, etenkin jos yritys on näin yksimielinen kuin me. Matkan varrella on tietenkin ollut myös töyssyjä, mutta olemme aina selvinneet niistä ilman suurempia vaikeuksia, Giorgio Sartori kertoo.

Perustamisestaan saakka Sartori Trasportin tärkeimpiä arvoja ovat olleet laatu, tarkkuus ja täsmällisyys. He ryhtyivät ajamaan kuljetuksia jo alkuvaiheessa Volvo Trucksin kuorma-autoilla. Nykyään yrityksellä on 29 kuorma-autoa, joista 16 on Volvoja.

Koska suuri osa reitistä kulkee vuoristossa, ajoneuvoilta vaaditaan yhtäältä suorituskykyä mutta toisaalta myös alhaista polttoaineenkulutusta.

Joka aamu klo 6–8 ja jälleen päivän päätteeksi kuorma-autot jonottavat Sartori-yhtiön porteilla kuormaus- ja purkutoimintojen alkamista. Kuhina on melkoinen, kun trukit sujahtelevat kuin kolibrit konsanaan varaston ja odottavien puoliperävaunujen väliä. Poika Enrico valvoo tätä kuorma-autojen herkkää kuormaus- ja purkuvaihetta yhdessä lankonsa Federicon kanssa.

– Kuormaamme ajoneuvot aamunkoitteessa, koska niiden on päästävä varhain matkaan. Niiden on ehdittävä mahdollisimman kauas mahdollisimman lyhyessä ajassa, jotta asiakkaiden varastovaatimukset täyttyvät. Meillä on myös yöajoon erikoistuneita kuljettajia: he lähtevät illalla ja saapuvat perille aamulla.

Isänsä tavoin Enrico on vannoutunut kuorma-autoihminen, ja hän on erittäin kiinnostunut teknologiasta. Hän seuraa mielenkiinnolla Volvo Trucksin kehittämiä innovaatioita. Hän on ollut erittäin tyytyväinen viimeisimpiin hankintoihinsa, kahteen I-Shift DC -kaksoiskytkimellä varustettuun Volvo FH -kuorma-autoon, jotka ovat osoittautuneet korvaamattomiksi Toscanan-reitillä. 

 

– Ajoneuvon tuottavuudesta 50 prosenttia on suorituskykyä. Tämä kulkee kuitenkin käsi kädessä polttoaineenkulutuksen kanssa, ja kulutuksen onkin oltava tasaista. Koska suuri osa reitistä kulkee vuoristossa, ajoneuvoilta vaaditaan yhtäältä suorituskykyä mutta toisaalta myös alhaista polttoaineenkulutusta. Uusimman kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta polttoainekustannuksemme ovat laskeneet arviolta 3 prosenttia aiempaan versioon verrattuna!

Numeroina tämä tarkoittaa, että kaksoiskytkimellä varustetut kuorma-autot, joilla ajetaan 150 000 kilometriä, tuovat Sartori Trasporti -yhtiölle 2 500 euroa dieselpolttoainesäästöjä vuodessa. Niistä on kuitenkin myös muunlaista hyötyä yritykselle. 

 

– Jo kuuden kuukauden jälkeen ajoneuvon voimansiirtolinja on tuonut lisäsäästöjä, sillä moottorin tasainen vääntö on parantanut hieman keskinopeutta ja vähentänyt renkaiden kulumista. Testaamme parhaillaan renkaita, joilla pitäisi pystyä ajamaan 400 000 km, Enrico kertoo.

Juuri nyt Sartorin liiketoiminta kukoistaa, mutta perheellä ei aina ole ollut helppoa – etenkään Italiaa muutama vuosi sitten pahasti ravistelleen finanssikriisin aikaan. Kaikeksi onneksi perheellä oli omat varastot, joista ei tarvinnut maksaa vuokraa, ja yhdessä asiakkaidensa kanssa he onnistuivat luovimaan vaikeiden aikojen läpi.

– Koska meidän ja asiakkaidemme taloudelliset haasteet kulkivat käsi kädessä, päätimme tehdä yhteistyötä. Meillä on pitkät siteet heihin aina isän yrityksen alkuajoilta. Tämä hyvän kehä ja keskinäisen avunannon perusajatus juontuu sieltä saakka, Cristiana Sartori kertoo.

Juuri nyt finanssikriisi vaikuttaa kaukaiselta muistolta, ja kaikki tulevan kasvun ainekset ovat kasassa. Sartorin perhe investoi jo tulevaisuuteen rakennuttamalla uutta pääkonttoria Arzignanon liepeille. Sartori Trasportin ja Velo Trans SRL -yrityksen, josta heillä on 51 prosentin omistus, on määrä yhdistyä, ja uusi pääkonttori palvelee yhtiötä yritysfuusion jälkeen.

– Kun yhdistämme kahden yrityksemme toiminnot saman katon alle yli 10 000 neliömetrin tiloihin, työnteko helpottuu, tilankäyttö ja resurssit voidaan optimoida ja palveluiden laatua voidaan jälleen kerran parantaa. Muutto on tarkoitus toteuttaa ensi keväänä, Giorgio Sartori kertoo tyytyväinen hymy kasvoillaan.

SARTORI TRASPORTI SRL

Perustettu: 1966.
Omistajuus: Giorgio Sartori. Sartorin perhe omistaa myös 51 prosenttia Velo Trans SRL -kuljetusyrityksestä.
Pääkonttorit: Arzignano, Vicenza.
Henkilökuntaa: 36 (mukaan lukien kuljettajat).
Tehtävät: Kolmansien osapuolten tavarakuljetukset, erityisesti kaikenlaiset nahkavalmisteet, kemiantuotteet, tekstiilit ja työkoneet. Yhtiöllä on ollut UNI EN ISO 9001:2008 -sertifiointi vuodesta 1996.
Kalustossa Volvo kuorma-autoja: 16.
Ominaisuudet: Kaikki uuden sukupolven Volvo vetoautot on varustettu I-Shift DC -kaksoiskytkimellä, niiden ohjaamoissa on kaksoisvuoteet, ja niillä on kehittyneet erittelyt (Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä, Kaistavahti ja hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin).
Polttoaineenkulutus: 35 litraa / 100 km Toscanan-reitillä – 28 litraa / 100 km Campanian-reitillä.
Markkina-alue: Sartori Trasporti toimii Italiassa ja ajaa etupäässä Vicenzan provinssin ja Toscanan väliä. Pääkonttori sijaitsee Vicenzassa ja suurin osa kuljetuksista ajetaan Toscanaan. Koska yritys kuljettaa myös nahan työstämisessä tarvittavia kemikaaleja eri tehtaisiin, perävaunuja ei juuri milloinkaan ajeta tyhjänä.