Maailman vahvin

Volvo Trucksin päivitetty voimansiirtolinja on tehokkaampi kuin koskaan, ja samanaikaisesti se on erittäin polttoainetaloudellinen.
Juha-Matti Raatikainen

On tärkeää määritellä kuljetustehtävään sopiva voimansiirtolinja eli moottorin, vaihteiston ja vetopyörästön yhdistelmä, korostaa Volvo Finland Ab:n tuotepäällikkö Juha-Matti Raatikainen.

Mihin perustuu Volvon tekninen edelläkävijyys?

Olemme pitäneet koko voimansiirtolinjan kehitys- ja tuotantoprosessin omissa käsissämme. Näin pysymme teknisen kehityksen kärjessä. Lisäksi voimme huolehtia moottorin ja vaihteiston optimaalisesta integroinnista sekä yhteensopivuudesta.

Miten yhdistetään tehokkuus ja taloudellisuus?

Teknisesti on helppo suunnitella tehokas tai polttoainetaloudellinen voimansiirtolinja. Volvo on onnistunut yhdistämään molemmat. On tärkeää valita ajoteknisesti kuljetustehtävään sopiva ja oikein mitoitettu voimansiirtolinja. Volvolla on hyvät työkalut, joilla kuorma-auton erittelyt määritellään kulloiseenkin ajotehtävään sopivaksi.

Mitä hyötyä uudesta voimansiirtolinjasta on kuljetusyrittäjille?

Se laajentaa entisestään mahdollisuuksia optimoida voimansiirtolinja käyttötehtävän mukaan. Esimerkiksi moottorilla on tietty kierroslukualue, joka on kaikkein polttoainetaloudellisin. Maantieajossa matalat kierrokset ovat taloudellisemmat, haastaville metsäteille tarvitaan korkeampaa suorituskykyä ja hyvää liikkeellelähtökykyä.

Mihin kaikkeen voimansiirtolinja vaikuttaa?

Moneen asiaan, erityisesti polttoainetaloudellisuuteen, tehokkuuteen ja tuottavuuteen. Kun suorituskyky on kunnossa, kuorma-auton keskinopeus pysyy riittävän suurena. Näin säästyy aikaa, toimitusaikataulut pitävät ja kuljettajien ajo- ja lepoajat voidaan yhdistää helpommin. Samanaikaisesti polttoainekustannukset pystytään pitämään mahdollisimman alhaisina. Lopputuloksena kuljetukset tehostuvat entisestään.

Mitä kaikkea voimansiirtolinjassa on uudistettu?

Esimerkiksi entisestään parannettu Euro 6 -moottori ja Volvon älykäs I-Shift -automaattivaihteisto. Eri kuljetustehtäviin sopivien vakioversioiden lisäksi on saatavilla I-Shift DC -kaksoiskytkin ja ryömintävaihteilla varustettu I-Shift. I-Shift DC -kaksoiskytkinvaihteistossa vaihteet vaihtuvat saumattomasti, ja vääntömomentti säilyy vaihteita vaihdettaessa. I-Shift DC -kaksoiskytkin sopii erityisesti kuljetustehtäviin, joissa vaaditaan hyvää suorituskykyä ja suurta keskinopeutta.

Ryömintävaihteilla varustettu I-Shift on kehitetty raskaisiin kuljetustehtäviin ja vaativiin olosuhteisiin. Sillä päästään pysähdyksistä liikkeelle jopa 325 tonnin yhdistelmämassoilla. Ryömintävaihteilla voi myös tarvittaessa ajaa erittäin hitaasti.

Uusi teliakselin nostotoiminto on erinomainen ratkaisu, jos ajetaan raskaasti kuormattuna yhteen suuntaan ja tyhjänä toiseen. Kojelaudan painikkeesta voit kytkeä vetoakselin irti ja nostaa se, kun ajetaan kuormaamattomana. Kun auto on taas kuormattu, vetoakseli lasketaan ja kytketään päälle automaattisesti, jotta pito ja ajettavuus ovat mahdollisimman hyvät.

Lue lisää I-Shift -vaihteistosta

Lue lisää teliakselin nostosta

JUHA-MATTI RAATIKAINEN

Tehtävä: Tuotepäällikkö, uudet kuorma-autot ja tuotetekniikka
Vastuut: Volvo malliston tuotetekniikka sekä päällirakentamiseen ja tyyppihyväksyntäasioihin liittyvä yhteistyö
Ura: v. 2002 lähtien Volvo Kuorma-autojen palveluksessa
Koulutus: Insinööri, auto- ja kuljetustekniikka

Suodata artikkeleita

5 true 5