Alhainen polttoaineenkulutus, koulutetut kuljettajat ja suorituskykyiset kuorma-autot ovat yrityksemme elinehto

Panostamalla kuljettajakoulutukseen ja kannusteohjelmiin sekä sijoittamalla uusimpiin kuorma-autoihin ja teknologiaan puolalainen Jastim-kuljetusyritys on laskenut polttoaineenkulutuksen tasolle, jota he aiemmin pitivät mahdottomana.
Euro 6 C -moottoreilla ja aerodynaamisilla parannuksilla varustetut uudet Volvo FH -kuorma-autot ovat auttaneet Jastim-yhtiötä pienentämään kulutusta tuhansilla litroilla.

Euro 6 C -moottoreilla ja aerodynaamisilla parannuksilla varustetut uudet Volvo FH -kuorma-autot ovat auttaneet Jastim-yhtiötä pienentämään kulutusta tuhansilla litroilla.

Liikenneruuhka ei ole säästäväisen ajon kannalta paras mahdollinen ympäristö, mutta kokenut, hyvin koulutettu kuljettaja osaa silti ajaa taloudellisesti.

Liikenneruuhka ei ole säästäväisen ajon kannalta paras mahdollinen ympäristö, mutta kokenut, hyvin koulutettu kuljettaja osaa silti ajaa taloudellisesti.

Puolassa Varsovan laitamilla kuljettaja Robert Sek etenee verkkaisesti liikenteen mukana Volvo FH -kuorma-autollaan. Tilanne saattaa olla turhauttava kuljettajalle, joka on ylpeä kyvystään ajaa taloudellisesti. – Tämä on kaikkea muuta kuin ihanteellista, hän kertoo lähtiessään jälleen liikkeelle liikennevaloista. – Mutta täälläkin polttoainetta voi säästää ennakoimalla, ajamalla tasaisesti ja pitämällä sopivaa välimatkaa edellä ajaviin. 

Robert Sek on ajanut kuorma-autoa yli 20 vuotta. Hän on Jastim-yhtiön taloudellisimpia kuljettajia, ja hänellä keskikulutus on 24 litraa sadalla kilometrillä. Hänet palkitaankin usein Jastim-yhtiön muutama vuosi sitten käynnistetyssä taloudellisen ajon kannusteohjelmassa. Jokainen kuljettaja, joka onnistuu pitämään kulutuksen alle 28 litrassa, saa 300 zlotya (70 €) ja sen lisäksi 100 zlotyn lisäbonuksen jokaisesta säästetystä polttoainelitrasta.

Robert Sek on ajanut kuorma-autoa yli 20 vuotta, ja hän on Jastim-yhtiön taloudellisimpia kuljettajia.

Robert Sek on ajanut kuorma-autoa yli 20 vuotta, ja hän on Jastim-yhtiön taloudellisimpia kuljettajia.

Ohjelma on vain yksi monesta Jastim-yhtiön hankkeesta, joilla yhtiön koko kaluston polttoaineenkulutusta pyritään pienentämään. Muita hankkeita ovat esimerkiksi investoinnit uusiin kuorma-autoihin ja uuteen teknologiaan. Jastim-yhtiön uusimmat ajoneuvot on varustettu Volvo Trucksin uusilla Euro 6 C -moottoreilla ja aerodynaamisilla parannuksilla. Ne on optimoitu säännölliseen 60–90 km/h:n matkavauhtiin. Kauko- ja aluekuljetuksissa Euro 6 C -moottori ja uudet aerodynaamiset parannukset voivat pienentää polttoaineenkulutusta vielä noin kolme prosenttia lisää.

Pääsemme nykyään kulutuslukemiin, jollaisista emme 3–4 vuotta sitten olisi osanneet edes haaveilla. Nyt se on arkipäivää.

– Olemme kiinnostuneita kaikista teknisistä kehitysaskelista, Jastim-yhtiön omistaja Jacek Słowiński kertoo. – Kuukausitasolla 3 %:n säästö polttoaineenkulutuksessa tarkoittaa meille käytännössä tuhansien litrojen kokonaissäästöä.

Polttoaine muodostaa aina merkittävän osan – usein jopa kolmanneksen – kuljetusyritysten kustannuksista, mutta Jastim-yhtiölle kulutuksen pienentäminen on elinehto. – Meillä ei ollut valinnanvaraa, Słowiński täydentää. – Meillä ei enää ole varaa kuluttaa polttoainetta niin paljon kuin kolme vuotta sitten, jolloin kulutus oli 31–32 litraa. Se olisi yrityksen tarun loppu.

Jastim-yhtiön omistaja Jacek Słowiński onnistui pienentämään polttoaineenkulutusta investoimalla uusiin kuorma-autoihin, uuteen teknologiaan ja kuljettajakoulutukseen.

Jastim-yhtiön omistaja Jacek Słowiński onnistui pienentämään polttoaineenkulutusta investoimalla uusiin kuorma-autoihin, uuteen teknologiaan ja kuljettajakoulutukseen.

Jastim-yhtiössä ymmärrettiin jo varhaisessa vaiheessa, että kuljettajat ovat polttoaineenkulutuksen kannalta yhtä tärkeitä kuin kuorma-autot. Sen vuoksi he ottivat käyttöön bonusjärjestelmän. – Teimme selväksi, että polttoaineenkulutuksen pienentäminen oli yhtiölle elinehto, Słowiński kertoo. – Teimme myös alusta saakka selväksi, että kuljettajat saisivat osan yhtiölle koituvista säästöistä. Emme voi edellyttää heitä ajamaan taloudellisesti, jos kaikki hyöty menee yritykselle.   

Jotta kuljettajilla olisi paras mahdollinen tuki takanaan, Jastim investoi myös kuljettajakoulutukseen. Jokainen kuljettaja, joka saa ajettavakseen Volvo kuorma-auton, käy myös Volvon taloudellisen ajon kurssin. Koulutuksen ansiosta kaikki Volvo kuljettajat ovat täyttäneet tavoitteensa ja päässeet kuukausibonuksille.

– Kurssilla kuljettajat paitsi oppivat paitsi ajamaan taloudellisesti myös pitämään oikeaoppisesti huolta kuorma-autosta. Tällä puolestaan turvataan se, että kuorma-auto toimii moitteettomasti, Jastim-yhtiön kuljetuspäällikkö Tomasz Wroblewski kertoo. – Tällöin yhtiön kannattavuus paranee ja kuljettajat tienaavat enemmän bonusten muodossa.

Jastim-yhtiön pääkonttori sijaitsee Puolen pääkaupungissa Varsovassa. Monet yhtiön asiakkaat toivovat, että Jastim onnistuu jatkossakin pienentämään kulutusta.

Jastim-yhtiön pääkonttori sijaitsee Puolen pääkaupungissa Varsovassa. Monet yhtiön asiakkaat toivovat, että Jastim onnistuu jatkossakin pienentämään kulutusta.

Hyödyt eivät ole jääneet pelkästään taloudellisiksi. Jastim-yhtiön kolme suurinta asiakasta, Schenker, IKEA ja DHL, ovat vahvasti sitoutuneita ympäristöasioihin ja pyrkivätkin jatkuvasti vaikuttamaan toimittajiinsa, jotta nämä pienentäisivät polttoaineenkulutusta. Uusien ajoneuvojen ja kuljettajakoulutuksen tuomilla säästöillä yhtiö on onnistunut täyttämään asiakkaiden korkeat odotukset.

Robert Sek on viimein päässyt maantieosuudelle, jolla liikenne taas sujuu. Täällä kuljettajakoulutus ja Volvo FH:n ominaisuudet, kuten vakionopeudensäädin, I-See ja 500 hv:n Euro 6 C -moottori, pääsevät todella oikeuksiinsa. Vauhtia on pian 85 km/h, joka kuljettajakoulutuksen oppien mukaan on kaukokuljetuksissa optimaalinen nopeus, sillä suorituskyky ja polttoaineenkulutus ovat tällöin juuri oikeassa tasapainossa. Tasainen matkavauhti on onnistumisen kannalta välttämätön.

– Moottorissa on niin paljon tehoa, että voin ajaa suuremmalla vaihteella kuin mitä automaattivaihteisto valitsee, jolloin polttoainetta säästyy rutkasti, Robert Sek kertoo ajotekniikastaan. – Älykkään vakionopeudensäätimen ansiosta alamäessä voi vaihtaa vapaalle, jolloin kuorma-auto pääsee rullaamaan ja polttoainetta kuluu niukasti. 

Jastim-yhtiö investoi uusiin Volvo FH -kuorma-autoihin ja kuljettajakoulutukseen kolme vuotta sitten, ja yhtiön keskikulutus sadalla kilometrillä on sittemmin laskenut vajaasta 32 litrasta 26 litraan.

Jastim-yhtiö investoi uusiin Volvo FH -kuorma-autoihin ja kuljettajakoulutukseen kolme vuotta sitten, ja yhtiön keskikulutus sadalla kilometrillä on sittemmin laskenut vajaasta 32 litrasta 26 litraan.

 

Tämä on täydellinen esimerkki siitä, kuinka polttoaineenkulutus saadaan optimaaliseksi uudenaikaisella huipputeknologialla ja taitavilla kuljettajilla. Samasta syystä Jastim-yhtiön keskikulutus sadalla kilometrillä on pudonnut vajaasta 32 litrasta 26 litraan. Parhailla kuljettajilla, joihin myös Robert Sek lukeutuu, keskikulutus on noin 24 litraa. – Pääsemme nykyään kulutuslukemiin, jollaisista emme 3–4 vuotta sitten olisi osanneet edes haaveilla, Jacek Słowiński kertoo. Nyt se on arkipäivää.

JASTIM

Perustettu: 1999
Omistajuus: Jacek Słowiński
Pääkonttori: Varsova, Puola
Henkilökuntaa: 94, joista 70 kuljettajia
Tehtävät: Kotimaan ja ulkomaan rahdin kuljetus ja huolinta. Jastim-yhtiöllä on tällä hetkellä noin 200 asiakasta, joista suurimmat ovat DB Schenker, DHL ja IKEA.
Kaluston Volvo kuorma-autot: 4 Volvo FH 500- ja 21 Volvo FH 460 -kuorma-autoa.
Kuorma-autojen erittelyt: Globetrotter-ohjaamolla, D13K500 (Euro 6 step C) -moottorilla, F-sukupolven I-Shift -vaihteistolla ja Fuel Eco -paketilla varustettu Volvo FH. Fuel Eco -paketti sisältää I-See -järjestelmän, hätäjarrulla varustetun törmäysvaroittimen ja Kaistavahdin.
Polttoaineenkulutus: 26 l / 100 km – neljä vuotta sitten 32 l / 100 km.
Kuljettajakoulutus: Kaikkien kuljettajien on käytävä koulutuksessa vähintään kerran vuodessa. Volvo kuljettajien koulutuksesta huolehtii aina Volvo Trucks Puola.
Muut palvelut: Jastim käyttää Volvo kuorma-autoissaan Dynafleetia. Yhtiö hankkii kuorma-autot 3–4 vuoden leasing-sopimuksilla Volvo Rahoituksen (VFS) kautta.

Aiheeseen liittyvä sisältö

Näin I-Shift DC -kaksoiskytkin pienentää italialaisen Sartori-kuljetusyhtiön polttoainekustannuksia vaativilla vuoristoreiteillä

Italian vuoristoisissa pohjoisosissa toimiva Sartori Trasporti -kuljetusyritys tarvitsee ajoneuvoja, joissa yhdistyvät huippuluokan suorituskyky ja pieni polttoaineenkulutus. I-Shift DC -kaksoiskytkimellä varustettu Volvo FH saattaa olla ...

Kevyemmät kuorma-autot, enemmän hyötykuormaa

Arclid Transport -yhtiön markkinaympäristössä kilpailu on kovaa, joten heidän oli maksimoitava hyötykuorma ja parannettava tuottavuutta. Investoimalla harkittuihin kuljetusratkaisuihin ja hyödyntämällä kuljettajakoulutusta kuljetuspäällikkö Peter ...

Tankkaustekniikan edelläkävijä

Lentokoneiden tankkaamiseen tarvitaan erikoisajoneuvoja. Venäläisillä lentoasemilla on kysyntää huippuluokan tekniselle osaamiselle, sillä laitteiston on pystyttävä toimimaan syvässä hangessa ja jopa 50 asteen pakkasessa....

Suodata artikkeleita

5 true 5