Kuorma-autot

Trans Partanen näkee I-Seen hyödyt

Älykäs vakionopeudensäädin I-See on muuttanut kuljetusyrittäjä Olli-Pekka Partasen ajattelumaailman.
Trans Partanen

Partanen on todennut, että I-Seen avulla on mahdollista säästää polttoainekuluissa ja jokainen kuljettaja saavuttaa yhtä hyviä tuloksia.

Trans Partanen on vuonna 1993 perustettu perheyritys, jonka kotipaikka on Iisalmi. Kuljetusliikkeellä on 16 yhdistelmää ja kaksi jakoautoa. Volvoja on yhteensä 15. Kalustolla ajetaan muun muassa elintarvikkeita ja kappaletavaraa kaupalle ja teollisuudelle sekä Postin siirtoajoa.

Viime syksynä I-See asennettiin yhteen Volvoon. Helmikuussa toimitettu uusin Volvo on myös varustettu I-Seellä ja ja I-Shift DC -kaksoiskytkinvaihteistolla.

– Olen sen verran vanhanaikainen, että en lähde herkästi mukaan uusiin juttuihin. Tässä on pitänyt muuttaa omaa ajattelutapaa. Volvo ei todellakaan kehitä näitä järjestelmiä turhaan. I-Seellä on mahdollista saada selkeitä säästöjä, Partanen sanoo.

Partanen laskee, että I-Seen avulla polttoaineenkulutus on laskenut 2,5 litraa sadalla kilometrillä. I-Seellä on ajettu vasta haastavissa talviolosuhteissa. Kulutus voi pudota tästäkin alemmas, kun päästään ajamaan kevät- ja kesäkeleillä.

– On tärkeää, että kuljettajat voivat perehtyä kunnolla kuorma-autoon ja sen uusiin ominaisuuksiin. Volvon kouluttaja Pasi Ojakangas oli meillä Iisalmessa kaksi päivää ja päivän Jyväskylässä. Jokainen pääsi hänen kanssaan ajamaan I-Seellä. Keväällä on tarkoitus jatkaa koulutuksia.


Partasen mukaan jalalla ajaminen on eilispäivää: I-See vääntää mäen päälle suurimmalla vaihteella sellaisissa paikoissa, joissa kuljettaja vaihtaa pienemmälle.


– Nuoret kuljettajat ovat mestareita taloudellisessa ajossa. Sijoitukset vaihtelevat seurantajärjestelmässä, mutta kärjessä on aina neljä samaa kuljettajaa.

Kuljettajilta tullut palaute on yksimielistä: I-Seellä ajaa paljon tarkemmin kuin jalalla. Se korostuu varsinkin yöaikaan, sillä I-See ei koskaan väsy. Kuljettaja saattaa herpaantua ja ajaa liian kovaa tai hiljaa.

– Oulu–Helsinki-linjaa ajetaan I-Seen kanssa. Se tasoittaa kuljettajien väliset erot, ja jokainen pystyy lähes samaan tulokseen. Erot syntyvät lähinnä siitä, miten kuljettaja ennakoi liikennettä, pysähdyksiä ja risteyksiä, Partanen kertoo.

Lue lisää I-See:n toiminnasta