Kuorma-autot

IT-toimintamalli

Reaaliaikainen, tarkka tieto siitä, missä kuorma-autot ovat ja mitä niillä kuljetetaan, on ratkaisevan tärkeä. Frigolanda-yhtiön Ben van Leeuwen saa nämä tiedot vaivattomasti.
Frigolandan kuorma-auto
Frigolandan kuorma-autoilla ajetaan Benelux-maiden koko alueella. Siksi Frigolandalle on tärkeää kyetä seuraamaan jokaista kuorma-autoa.

Reaaliaikainen, tarkka tieto siitä, missä kuorma-autot kulkevat ja mitä niillä kuljetetaan, on ratkaisevan tärkeä. Tämän tiedon Frigolanda-yhtiön Ben van Leeuwen halusi, ja sen hän myös sai.

Frigolanda on kansainvälinen täyden palvelun logistiikkapalveluyhtiö, joka toimii pakaste- ja kylmäkuljetussektorilla. Yhtiöllä on kahdeksan toimipaikkaa Alankomaissa, Belgiassa, Saksassa ja Puolassa. Kilpailu näillä markkina-alueilla on erittäin kovaa.

– Kuka tahansa voi ajaa pakastekuljetuksia, toteaa Frigolanda-konsernin projektipäällikkö Ben van Leeuwen. – Mutta entä jos kuljetusyhtiön IT-järjestelmä voisi antaa samat tiedot toimitusketjun kaikkien osapuolten käyttöön? Se on aitoa lisäarvoa, koska tällöin logistiikkaprosessin kaikissa vaiheissa voidaan hyödyntää reaaliaikaisia tietoja. Asiakkaidesi asiakkaat saavat jopa päivää aikaisemmin tiedon siitä, mitä kuljetuksia heille on tulossa ja millaisia määriä sekä milloin tavarat ovat perillä. Tämä nopeuttaa myyntityötä merkittävästi. Tämä oli minulla tavoitteena, kun lähdimme toteuttamaan järjestelmää viisi vuotta sitten. Volvo Dynafleet on avainroolissa tässä prosessissa. Se on linkki meidän järjestelmiemme, ajojärjestelijöiden, kuljettajien, jälleenmyyjien ja ajoneuvojen välillä. 

Vuonna 1986 perustettu Frigolanda tarjosi aluksi vain pakaste- ja kylmätuotteiden varastointipalveluja. Vuonna 2003 yhtiössä ryhdyttiin laajentamaan palvelua ja rakentamaan tiheää jakeluverkostoa. Nykyään Frigolanda pystyy järjestämään asiakkailleen kaikki toimitusketjuun kuuluvat palvelut. Suurin osa kuljetettavista tavaroista noudetaan yhtiön omista varastoista. Lisäksi Frigolanda järjestää siirtokuljetuksia vakiokumppaneilleen.

Olemme sittemmin siirtyneet täysin Volvoon, sillä heidän ydinarvonsa ovat omiemme mukaiset.

Yhtiön kuorma-autot kuljettavat tavaraa tiheää jakeluverkostoa pitkin tukkuliikkeille ja jakelukeskuksiin. Benelux-alueella kuljetukset hoituvat Frigolandan omalla 28 kuorma-auton kalustolla. 

– Palvelumme on luonnollisesti hyvin joustavaa. Mutta koska reaaliaikainen tietojen saatavuus on kustannusten kannalta niin tärkeää, yritämme pitää mahdollisimman suuren osan kuljetuksista talon sisällä. Kuorma-autossa on näet oltava erittäin kehittynyttä viestintäteknologiaa, jotta saamme jatkuvasti hyvän yleiskuvan koko kuljetusprosessista.

Viisi vuotta sitten puolet Frigolandan kalustosta oli Volvon ja loput toisen valmistajan kuorma-autoja.

– Olemme sittemmin siirtyneet täysin Volvoon, sillä heidän ydinarvonsa ovat omiemme mukaiset. Volvon kuorma-autot edustavat turvallisuutta, kestävää kehitystä ja innovaatioita – samoja arvoja, joihin mekin uskomme. Lisäksi Volvo Trucksin palvelu tekee omistamisesta huoletonta. Asiakkaamme odottavat meiltä tällaista palvelua, joten mielestämme meillä on oikeus vaatia sitä myös toimittajiltamme. Haluamme, että kaikki kuljetustoimintaamme liittyvät tiedot ja palvelut saa samasta puhelinnumerosta. Volvo jälleenmyyjämme on meille juuri tällainen luotettava kumppani. 

Annetut palvelut ovat erittäin kattavat, sillä jälleenmyyjä on ottanut vastuun Frigolandan koko ajoneuvokannan logistiikasta. Palveltavaan kalustoon kuuluvat perävaunut, kylmätilamoottorit ja jopa muiden valmistajien ajoneuvot. Frigolanda seuraa asiakkaidensa logistiikkaa reaaliaikaisesti yleistasolla, mutta yrityksen kuorma-autojen reaaliaikaisesta seurannasta huolehtii Volvo jälleenmyyjä Dynafleetin avulla. Jälleenmyyjä tekee päätökset siitä, milloin mikäkin ajoneuvo on huollettava tai kutsuttava tarkastukseen. 

– Huollot eivät välttämättä aina tapahdu jälleenmyyjän omilla korjaamoilla, van Leeuwen selventää.

– Joissakin tapauksissa voi olla helpompaa huoltaa ajoneuvo muualla, koska se sopii paremmin aikatauluihin. On selvää, että tällainen tarkka koordinointi ei onnistu ilman tehokasta kumppanuutta.

Yksi Dynafleetin parhaista ominaisuuksista on sen graafisuus. Sen ansiosta tulosten tulkitseminen on helppoa kuljettajille.

Dynafleetin merkitys Frigolandalle on merkittävä, sillä van Leuwen kertoo sen toimivan linkkinä yrityksen järjestelmien ja kuorma-autojen välillä. Frigolanda on nyt asentanut Dynafleetin kaikkiin ajoneuvoihinsa, myös jäljellä oleviin muunmerkkisiin kuorma-autoihin. Dynafleetista Frigoland saa kaikki kuljettajien seurannassa tarvittavat tunnusluvut. Sitä käytetään myös ajoneuvojen seurantajärjestelmänä, joka kirjaa kuljettajien työtunnit ja lataa ajopiirturitiedot. Se on tuottanut merkittäviä ajansäästöjä. Yhtiö ei käytä kaikkia tietoja jatkuvasti vaan valitsee kullekin ajanjaksolle tietyn teeman, johon yhtiö keskittyy.

– Polttoaineenkulutusta seuraamme tietenkin jatkuvasti. Omasta mielestäni yksi Dynafleetin parhaista ominaisuuksista on sen sovelluksen graafisuus. Tulosten tulkitseminen on helppoa kuljettajille. Lisäseurannan toteutamme käyttämällä Volvon koulutuspalveluja, jotka auttavat meitä myös lakisääteisten kuljettajien koulutusvaatimusten täyttämisessä. Olemmekin laajentaneet koulutuksen koskemaan koko henkilöstömme, sillä se parantaa keskinäistä ymmärrystämme ja luottamustamme. Niiden varassahan tämä kaikki loppujen lopuksi pyörii. 

 

Frigolanda

Vuonna 1986 perustettu yhtiö on kasvanut lämpösäädeltyjä kuljetuksia järjestäväksi täyden palvelun logistiikkapalveluyhtiöksi, jolla on kahdeksan toimipistettä Alankomaissa, Belgiassa, Saksassa ja Puolassa. Yhtiöllä on varastokapasiteettia kokonaisuudessaan 80 000 lavan verran. Varastointi- ja jakelupalvelujen lisäksi Frigolanda tarjoaa logistiikan lisäpalveluja koko Benelux-alueella. Yhtiön kaikilla toimipisteillä on vähintäänkin IFS-sertifiointi. Frigolandan Puolan toimipiste on maan ainoa BRC- ja IFS-sertifioitu logistiikkakeskus. Frigolandan vahvuus on sen huipputason IT-osaaminen, minkä ansiosta yhtiö pystyy tarjoamaan asiakkailleen logistiikkapalvelujen reaaliaikaisia seurantaratkaisuja.

Omistajat: H. van Leeuwen ja R. Teeuwen
Henkilöstömäärä: 160, joista 30 kuljettajia.