Speed odottaa paljon teliakselin nostotoiminnolta

Kuljetusliike Speed Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Vallaksen toive täyttyi, kun Volvo Trucks kertoi uudesta teliakselin nostotoiminnosta.
Speed Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Vallas

Se soveltuu täydellisesti merikonttiliikenteeseen, jossa ajetaan kuormattuna määränpäähän ja tyhjänä takaisin. Teliakselin nostolla voidaan säästää polttoainekuluissa ja vähentää renkaiden kulumista.

Kuljetusliike Speedillä on kymmenisen Volvon telivetoista rekkaveturia, joilla ajetaan merikontteja asfaltoituja teitä pitkin. Nykyinen lainsäädäntö edellyttää telivetoa, mikäli ajoneuvoyhdistelmän kokonaispaino on 76 tonnia.

– Suomessa on keskimäärin kolme viikkoa vuodessa todella huonoja kelejä, jolloin meidän töissä tarvitaan telivetoa. Noin 90 prosenttia merikonttiliikenteestä ajetaan toiseen suuntaan tyhjänä. Kun Volvo julkisti telivedon nostotoiminnon, olin todella tyytyväinen, sanoo Vallas.

Speed kuljettaa merikontteja kaikista Suomen satamista. Vuosaari, Mussalo ja Kotka ovat yritykselle liikenteen tärkeimmät solmukohdat, myös Raumalla on oma merkittävä roolinsa. Vuositasolla kaluston ajosuoritteet ovat 300 000 kilometrin luokkaa.

– Volvo lupaa teliakselin noston säästävän neljä prosenttia polttoaineenkulutuksessa, kun ajetaan ilman kuormaa. Lisäksi nostettavan telin renkaat kuluvat vähemmän. Yhtälöstä koituu aika napakka summa, sanoo Vallas.

Kun Speed tulevaisuudessa investoi suurimpien sallittujen mittojen ja massojen mukaiseen kalustoon, uusiin rekkavetureihin hankitaan myös teliakselin nostotoiminto. Silloin voidaan hyödyntää telivetoisen kuormakapasiteetti ja kaksivetoisen ajettavuus.

– Kuorma päällä pärjää telivedon kanssa liukkailla, mutta tyhjien konttien kanssa puoliperän päällä on vain pari tuhatta kiloa. Kun kytkee toisen vetoakselin pois ja nostaa sen ylös, ajoneuvo lähtee paremmin liikkeelle. Odotan uudesta tekniikasta valtaisaa apua, kertoo Vallas.

Lue lisää teliakselin nostosta

Suodata artikkeleita

5 true 5