Kuorma-autot

Pöytälaakso säästää I-Seellä polttoainetta

Kuljetusliike Pöytälaakso Oy pudotti I-See -vakionopeudensäätimen avulla polttoaineenkulutusta noin kolme litraa sadalla kilometrillä.
Kuljetusliike Pöytälaakso Oy, Jyrki Maunus

Samalla samaa reittiä ajavien Volvojen kulutuserot saatiin tasattua.

Kuljetusliike Pöytälaakson Janne Valtonen lepää Vantaan Viinikkalassa Postin logistiikkakeskuksen pysäköintipaikalla. Aamulla Valtonen on purkanut peltikuorman. Iltapäivällä hän lähtee Postin lähetyksien kanssa takaisin pohjoiseen, Oulun kautta Tornioon. Terästehtaalla lastataan Etelä-Suomeen lähtevä kuorma. Kun työvuoro aikanaan päättyy, kuljettajaa vaihdetaan Seinäjoella.

Reittiä ajaa neljä kuljetusliike Pöytälaakson uudenmallista Volvoa, joilla kullakin on kaksi kuljettajaa. Kun kaksi Volvoa on matkalla pohjoiseen, toiset kaksi ajavat samanaikaisesti etelään. Reitin kuorma-autoihin on asennettu älykäs I-See -vakionopeudensäädin.

– I-See lukee hyvin tien, ja sen kanssa on mukava ajaa. Aikaisemmin ajelin jalka kaasulla, nykyisin enemmän cruiserillä. Se on lisännyt rullauksen määrää, mikä on pienentänyt polttoaineenkulutusta, sanoo Valtonen.

Pöytälaakson kalustosta ja huolloista vastaava Jyrki Maunus kertoo, että I-See -järjestelmä asennettiin, koska Tornio-Vantaa-Oulu-Tornio -reitillä ajavien neljän Volvon kulutuserot haluttiin tasata.

– I-Seen ansiosta polttoaineenkulutus laski keskimäärin 2–3 litraa sadalla kilometrillä, lisäksi kaikkien Volvojen kulutus saatiin samalle tasolle, eli tavoite toteutui. Kalustopäällikkö on ehtinyt kokeilla I-Seetä, vaikka kuorma-autoja ei paljon konttorilla näy. Volvot ovat tuottavassa työssä tien päällä. Maunuksen mielestä I-See toimii luotettavasti ja loogisesti.

– Olen jonkin verran itsekin pitänyt ajotapakoulutusta. Parhaat kuljettajat pystyvät samaan kuin tekniikka. Ero tulee siitä, että kuljettaja unohtaa, mutta I-See ei koskaan.

Maunus tuntee Volvon merkkinä erinomaisesti, ja hänellä on hyvät suhteet paikalliseen Volvo-liikkeeseen. Hän oli 19 vuotta Käyttöauton palveluksessa, viimeksi huoltopäällikkönä, ennen siirtymistään kuljetusliike Pöytälaaksoon vuonna 2011.
– Halusin nähdä kuljetusalaa vaihteeksi tiskin toiselta puolelta. Tunsin miehet ja yhtiön, tänne oli helppo ja mukava tulla.

Kuljetusliike Pöytälaakso on toiminut 1960-luvun alusta lähtien perheyrityksenä. Nykyinen toimitusjohtaja on Jukka Pöytälaakso, ja hän omistaa yrityksen yhdessä Arto Pöytälaakson kanssa. Toimisto- ja terminaalirakennukset sijaitsevat Roveksen teollisuusalueella, Seinäjoella. Yritys ajaa 28 yhdistelmällä elintarvikkeiden ja kappaletavaran runkokuljetuksia. Kaikki ovat Volvoja yhtä lukuun ottamatta. Omia kuljettajia on noin 50, ja jakeluhommat hoidetaan alihankkijaverkoston avulla. Suurimmat asiakkaat ovat Fazer, Valio ja Posti.

Maunus kertoo, että lähtökohtaisesti kaikki kuorma-autot ajavat aikataulutettua vakiolinjaliikennettä. Yhteysvälit on rakennettu mahdollisimman tehokkaiksi. Kaikki lastaukset ja purut on ennalta suunniteltu ja samoin kuormat määritelty. Näin kuormia ei tarvitse turhaan etsiskellä.

– Kuljetukset suunnitellaan tarkkaan: tyhjänä ajo on pidettävä minimissä. Jos jokin linja on heikoilla, niin silloin tehdään muutoksia tai linja voidaan lopettaa. Vain tehokkuuden ja laadun avulla menestyy. Laatu näkyy päivittäisessä työssä konkreettisina asioina: kalusto pidetään aina siistissä ja hyvässä kunnossa, niin sisältä kuin ulkoa. Sitä varten on oma pesuhalli ja korjaamo.

– Kalusto pidetään investointien avulla uutena ja kilpailukykyisenä, toteaa Maunus.

Lue lisää I-See:n toiminnasta

KULJETUSLIIKE PÖYTÄLAAKSO OY

Kotipaikka: Seinäjoki
Yritysmuoto: perheyhtiö vuodesta 1960
Vetäjät: Jukka Pöytälaakso ja Arto Pöytälaakso
Liiketoiminta: erikoistunut elintarvike- ja kappaletavarakuljetuksiin
Kalusto: 28 Volvon yhdistelmää, 1 kpl muuta merkkiä