Kuorma-autot

Pienemmät vaihteet käyttöön

I-Shift -vaihteiston tuoteperhettä on nyt täydennetty uudella ryömintävaihteilla varustetulla I-Shiftillä. Uusien vaihteiden ansiosta liikkeelle lähteminen pysähdyksistä onnistuu jopa 325 tonnin massalla.
Lähikuva I-Shiftin osista.
Monet uuden I-Shiftin uudet osat on valmistettu erittäin kestävistä materiaaleista.

Puutavara-autojen kuljettajilla Ruotsissa sesonki alkaa maan jäätyessä. Lämpötila voi usein olla jopa yli 30 astetta pakkasella, mutta jäinen maanpinta helpottaa metsäteillä ajamista. Kevät ja syksy sen sijaan ovat haasteellisempia vuodenaikoja. Sateet ja lumien sulaminen tekevät 24 metrin pituisen puutavara-auton hallinnasta vaikeaa.

– Sääolosuhteet ovat suurin haasteemme. Ajamme usein kapeilla teillä ja vaikeapääsyisillä metsäalueilla erittäin märässä maastossa, kertoo Jonas Lundmark, joka on juuri saanut puutavara-autonsa kuorman lastattua.

Täyteen kuormattu auto painaa 64 tonnia. Tästä on helppo päätellä, että liikkeelle lähteminen näin raskaalla kuormalla saattaa olla ongelmallista syvällä Ruotsin korpimailla. Jonas kiipeää ohjaamoon ja vaihtaa pienimmälle vaihteelle Volvo Trucksin uudella ryömintävaihteilla varustetulla I-Shiftillä. Hän painaa kevyesti kaasupoljinta, ja kuorma-auto lähtee rauhallisesti liikkeelle.

– Uuden I-Shiftin kaksi ryömintävaihdetta ovat erittäin käteviä, kun lähden liikkeelle painavalla kuormalla vaikeissa olosuhteissa, Jonas kertoo.

Uuden I-Shiftin kaksi ryömintävaihdetta ovat erittäin käteviä, kun lähden liikkeelle painavalla kuormalla vaikeissa olosuhteissa.

Jonas on eräs kenttätesteihin osallistuneista kuljettajista, jotka ovat testanneet uutta vaihteistoa viimeksi kuluneet 18 kuukautta.

– Olemme ajaneet tällä vaihteistolla 250 000 kilometriä, ja se on toiminut moitteettomasti.

Vaihteiston välityssuhde pienemmällä ryömintävaihteella on 32:1 eli kaksi kertaa hitaampi kuin tavallisessa I-Shiftissä. Jonaksen vaihteistossa on myös kaksi peruutusvaihdetta, joista pienemmän välityssuhde on 37:1. 

 

– Olen todennut peruutusvaihteet käteviksi tietynlaisissa tilanteissa, kuten huonoissa tieolosuhteissa tai määrätynlaisessa maastossa. Voin peruuttaa painavan kuorman kanssa tavalla, joka ei aiemmin ole ollut mahdollista, Jonas kertoo.

Jonas joutuu usein lastaamaan puukuorman keskellä mäkeä huonokuntoisella metsätiellä. Kun Jonas aiemmin ajoi tavallisella I-Shiftillä varustettua kuorma-autoa, hänen piti käyttää liikkeelle lähtemiseen vaihteiston nykäisylähtötoimintoa.

– Jyrkässä mäessä tai epätasaisessa maastossa ajoneuvon saa muuten liikkeelle vain käyttämällä korkeita kierroksia liikkeelle lähdössä. Nostan kierrokset ensin suhteellisen korkeiksi ja vapautan kytkimen sitten manuaalisesti. Vaikka tämä yleensä toimii, se myös kuluttaa voimansiirtolinjaa. Pyörivien renkaiden vuoksi auto voi myös helposti juuttua kiinni. Uuden vaihteiston ansiosta voimansiirtolinjan kuluminen on vähäistä, sillä minun tarvitsee vain valita oikea liikkeellelähtövaihde ja lähteä rauhassa liikkeelle, Jonas sanoo.

Yli 40 kenttätestiajoneuvoa eri puolilta maailmaa on osallistunut uuden vaihteiston testaamiseen, ja testejä on tehty niin syvällä Ruotsin metsissä kuin korkealla Etelä-Amerikan Andeillakin. Testeistä vastaava suunnittelija Niklas Öberg on kiitollinen kenttätesteihin osallistuneille kuljettajille.

– Todellisissa oloissa haasteet ovat huomattavasti vaikeampia kuin mitä testilaboratoriossa voidaan simuloida, joten palaute Jonaksen kaltaisilta kuljettajilta on äärimmäisen arvokasta. He työskentelevät tällaisissa oloissa päivästä toiseen ja tietävät siksi, mitkä ominaisuudet ovat työn tehostamisen kannalta tärkeitä.

Todellisissa oloissa haasteet ovat huomattavasti vaikeampia kuin mitä testilaboratoriossa voidaan simuloida, joten palaute Jonaksen kaltaisilta kuljettajilta on äärimmäisen arvokasta.

Niklas Öberg kuuluu sadan hengen ryhmään, joka vastasi uuden vaihteiston kehittämisestä. Hänen mukaansa uudessa vaihteistossa käytetyn tekniikan toimintaperiaate on melko yksinkertainen. Tavallisen I-Shiftin kytkinkotelon ja perusrungon väliin on sijoitettu alennusvaihdeyksikkö, joka lisää vaihteiston vaihdevalikoimaan yksi tai kaksi ryömintävaihdetta ja kaksi peruutusvaihdetta.

– Olemme myös parantaneet sivuakselijarrua, joka hidastaa sivuakselia vaihteiden vaihtamisen yhteydessä. Tämä helpottaa raskaiden kuormien hallintaa jyrkissä mäissä, Öberg kertoo.

Uudessa vaihteistossa useita osia (kuten hammaspyöriä, kytkentärenkaita ja jakovaihteen synkronointirenkaita) on vahvistettu siten, että ne soveltuvat ankariinkin työolosuhteisiin. Kokonaisyhdistelmämassaltaan suuret kuorma-autot varustetaan lisäksi vahvistetuilla kardaaniakseleilla, jotka tuottavat suuremman väännön.

– Meidän on suurennettava kardaaniakseleiden vääntömomenttia, jotta liikkeellelähtökyky säilyy ennallaan kokonaisyhdistelmämassan ja voimansiirron kokonaissuhteen suurentuessa, Öberg sanoo. – Kokonaisyhdistelmämassaltaan yli 65 tonnin suuruisissa kuorma-autoissa onkin nyt vahvistetut kardaaniakselit, joiden ansiosta vääntömomentti on perinteisen 28 000 Nm:n sijaan 33 000 Nm.

Pienin ryömintävaihde on niin tehokas, että kuorma-auto voi lähteä liikkeelle pysähdyksistä tasaisella tiellä, vaikka sen kokonaisyhdistelmämassa olisi 325 tonnia. Tämä on erittäin poikkeuksellista raskaiden kuorma-autojen automaattivaihteistoissa.

 

– Mitä raskaampi lasti ja mitä heikkokuntoisempi tie tai vaativampi maasto, sitä enemmän ryömintävaihteilla varustetusta I-Shiftistä on hyötyä. Raskaita kuormia kuljetettaessa ei enää tarvitse pelätä tilanteita, jotka voivat pahimmassa tapauksessa johtaa kalliiksi käyviin ajon keskeytymisiin, kertoo Volvo Trucksin FM- ja FMX-mallistojen tuotejohtaja Peter Hardin.

Mitä raskaampi lasti ja mitä heikkokuntoisempi tie tai vaativampi maasto, sitä enemmän ryömintävaihteilla varustetusta I-Shiftistä on hyötyä.

Uusi vaihteisto on saatavilla suoravaihde- ja ylivaihdevaihteistona Volvo Trucksin 13- ja 16-litraisiin moottoreihin Volvo FM-, FMX-, FH- ja FH16-malleihin. Vaihteistoa voidaan näin ollen käyttää monissa erityyppisissä kuljetuksissa.

Vaihteisto soveltuu täydellisesti erilaisiin tarkkuutta vaativiin tehtäviin, kuten maansiirto-, puu- ja huoltoajoon, koska ryömintävaihteilla voidaan ajaa erittäin hitaasti.

– Tällä vaihteistolla kuorma-autoa voidaan ajaa 0,5–2 kilometrin tuntinopeudella. Mainitun kaltaista työtä tekeville kuljettajille tämä on erittäin tärkeää, sillä hitaalla vauhdilla voidaan ajaa erittäin tarkasti ja näin päästä parempaan lopputulokseen. Ryömintävaihteilla varustetun I-Shiftin avulla voi myös peruuttaa erittäin hitaasti. Tästä on merkittävästi hyötyä tilanteissa, joissa peruuttaminen vaatii huomattavaa tarkkuutta, Peter Hardin sanoo.

Vaativilla reiteillä toimiville pienille kuljetusyrityksille ryömintävaihteilla varustettu I-Shift tuo huomattavaa joustavuutta sekä mahdollisuuden kuljetustalouden parantamiseen.

– Ryömintävaihteiden avulla kokonaisyhdistelmämassaltaan raskaalla kuorma-autolla voi lähteä liikkeelle äärimmäisissäkin olosuhteissa. Käytettävissä on kuitenkin nyt myös taka-akselin välityssuhde, joka pienentää kierrosnopeutta tavallisilla maantienopeuksilla ja pienentää näin myös polttoaineenkulutusta. Tämä on merkittävä etu tällaisissa tehtävissä toimiville kuljetusyrityksille, Peter Hardin täydentää.

Jonas Lundmark istuu turvallisesti auton ohjaamossa ohjauspyörän takana. Hän on jättänyt kapean metsätien taakseen ja pääsee pian maantielle ja sen kautta sahalle, jossa hän purkaa kuorman. Jonas johtaa kuljetusyritystä yhdessä isänsä kanssa. Yhdessä kolmannen kuljettajan kanssa he ajavat noin 4 000 kilometriä viikossa.

– Me puutavara-autojen kuljettajat löydämme itsemme usein äärimmäisen haastavista ajotilanteista. Siksi olemme kiitollisia kaikista ratkaisuista, jotka helpottavat työtämme. Uusi vaihteisto lisää turvallisuuden ja hallittavuuden tuntua, koska sen avulla liikkeellelähtö on helppoa.

Näin se toimii: I-Shift ja ryömintävaihteet

Ryömintävaihteilla varustetun I-Shiftin suuri välityssuhde on tavalliseen I-Shiftiin lisätyn alennusvaihdeyksikön ansiota.

Lisäalennusvaihdeyksikkö
Lisäalennusvaihdeyksikkö sijaitsee heti vaihteiston kytkinkotelon takana. Siinä on kaksi ylimääräistä hammaspyörää, joista toinen on voimantulo- ja toinen sivuakselissa. Lisäalennusvaihdeyksikön ansiosta vaihteiston välityssuhde on lähes kaksinkertainen tavalliseen I-Shiftiin verrattuna.

Tehostettu vaihteisto
Lisäalennusvaihdeyksikön vuoksi vaihteisto on 12 cm pidempi kuin tavallinen I-Shift. Monet uudet osat (kuten hammaspyörät, kytkentärenkaat ja jakovaihteen synkronointirenkaat) on valmistettu erittäin kestävistä materiaaleista.

Välityssuhde
Välityssuhteella tarkoitetaan vaihteiston voimantulo- ja sivuakselien pyörimisnopeuden välistä suhdetta. Suurinta vaihdetta käytettäessä välityssuhde on suoravaihdevaihteistossa 1:1, eli akselit pyörivät yhtä nopeasti. Ryömintävaihteilla varustetussa I-Shiftissä sivuakseli pyörii 32 kertaa moottorin kierrosnopeutta hitaammin, joten välityssuhde on 32:1.