Kaasulla on veto- ja työntövoimaa

Kiinnostus kaasukäyttöisiä kuorma- autoja kohtaan on kasvussa. Näin arvioi Volvo Trucksin Suomen tuotepäällikkö Juha-Matti Raatikainen.
Volvo FE CNG kaasuauto

Helmikuussa Volvo FE CNG Euro 6 -jakeluauto oli kahdeksan päivän esittelykierroksella Suomessa, ja kaikki esittelyajat täyttyivät pikavauhdilla.

– Monet kuljetusliikkeet kokevat, että vaihtoehtoiset polttoaineet tuottavat lisäarvoa liiketoiminnalle. Lisäksi kuljetuspalveluita käyttävät asiakkaat ovat alkaneet edellyttää ympäristöystävällisiä ratkaisuja, Raatikainen kertoo.

Volvo FE CNG soveltuu parhaiten jakeluajoon tai jätehuoltoon. Toimintasäde on 80–400 kilometriä, ja siihen vaikuttavat ajotehtävä ja kaasusäiliöiden määrä.

– Maakaasun avulla kuorma-auton kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää 20 prosenttia. Mikäli polttoaineena käytetään biokaasua, kasvihuonekaasujen vähennys on 75 prosenttia, Raatikainen sanoo.

Volvo FE CNG on tehdasvalmisteinen, joten sen saa nopeasti ajoon. Lisäksi se on kokonaiskustannuksiltaan edullisempi kuin jälkiasenteiset ratkaisut. Volvo FE CNG on Volvon takuun piirissä, varaosien saatavuus on taattu ja siihen voidaan tarjota kattavat huolto- ja korjaussopimukset.

– Kaasukäyttöisen moottorin lämmitysvaihe on pidempi kuin diesel- moottoreissa, joten esilämmitys on tärkeä. Kylmäkäynnistyskyky on testeissä varmistettu –25 asteeseen saakka ilman lisälämmitystä. Lisäksi Suomessa lohkolämmitin on kaasuautojen vakiovaruste, toteaa Raatikainen.

Lue lisää Volvo FE CNG:stä

Suodata artikkeleita

5 true 5