Volvo Trucks Suomi oli mukana liikenneturvallisuutta edistäneessä kampanjassa muun muassa Volvon Pysähdy, Katso, Vilkuta -liikenneturvallisuuskampanjamateriaalilla. Kampanja on tavoittanut jo 1500 oppilasta.
Kouluvuoden alun tapahtumat pysäyttivät kuljetusyrittäjä Patrik Björkmanin miettimään, miten ammattiliikennöitsijät voisivat edistää liikenneturvallisuutta. Hänen luotsaamansa BB Kuljetus on yksi Porvoon suurimpia kuljetusliikkeitä ja siten tuttu paikallisilla teillä ja koulujen pihoilla. Porvoon liikenteessä BB Kuljetuksella on yli 30 pakettiautoa, puoliperävaunua ja yhdistelmää.
– Sain ajatuksen kiertää paikalliset koulut ja esitellä raskasta kalustoa lapsille. Sivistystoimen päättäjät pitivät ajatusta hyvänä, ja siitä pyörät lähtivät pyörimään. Katsoimme, että meillä yhtenä Porvoon suurimpana kuljetusliikkeenä on siihen velvollisuus. Liikumme paljon koulujen ympärillä.
Kampanja lähti liikkeelle vauhdilla ilman mainostamista ja markkinointia. Kaupunki informoi kouluja vierailumahdollisuudesta, johon ne tarttuivat innokkaasti. Kampanjasta tuli niin suosittu, että siitä päätettiin tehdä jokavuotinen tapahtuma.
– Monet lapset saivat ahaa-elämyksiä istuessaan ratin takana: sieltä ylhäältä ei nähnytkään kaikkea. Muutamat eivät tienneet, että piip-ääni kuuluu peruuttaessa. Joku kommentoi, että tämä pitää kertoa myös kotona. Toivottavasti tieto kulkee sinne saakka.
Pysähdy, Katso, Vilkuta
– Kun näkee kuorma-auton, pitää pysähtyä, katsoa kuljettajaa, ottaa häneen katsekontaktia ja vilkuttaa reippaasti. Näin kuljettaja osaa varoa, Björkman opastaa.
Liikenteen perusasiat opitaan jo lapsena. Vanhempien kannattaa kiinnittää huomiota lasten kännyköiden käyttöön koulumatkoilla, siitä olisi perheissä syytä keskustella. Koulumatkan aikana puhelimen pitää olla taskussa, ei kädessä.
Oliko koululaisten joukossa kenties tulevia rekkamiehiä?
– Olihan uusi Volvo FH aika hieno näky koulun pihalla. Siinä oli meidän teippaukset, ja moni muisti nähneensä sen liikenteessäkin. Toivottavasti porukasta saadaan uusia kuljettajia, mutta tärkeintä oli kuitenkin se, että lapset saivat turvallista liikenneoppia, korostaa Björkman.
BB Kuljetus on saanut todella hyvää palautetta kampanjasta, joka on herättänyt paljon julkisuutta. Björkman haastaa muitakin kuljetusyrittäjiä toimimaan. BB Kuljetuksen oma kampanjointi tulee jatkumaan tästäkin eteenpäin, ja uudestaan ensi syksynä.
Myös useat muut kuljetusyritykset ympäri Suomen ovat kiertäneet syksyllä alakouluja, esikouluja ja lastentarhoja kuorma-auton kanssa.
Mikäli olet kiinnostunut toteuttamaan vastaavan tapahtuman omalla paikkakunnallasi, Volvo Trucksilta on saatavilla valmista havaintomateriaalia. Kuvia aiemmista tapahtumista löydät Facebookista #pysahdykatsovilkuta -hashtagilla. Mikäli kiinnostuksesi heräsi, ole yhteydessä omaan Volvo jälleenmyyjääsi saadaksesi materiaalit käyttöösi.