Kuorma-autot

”Enemmän kilometrejä, polttoaineen kulutus alas”

Ajoneuvokohtaisen Volvo Trucks rengashuollon ansiosta renkailla voi ajaa enemmän kilometrejä ja polttoaineen kulutus pienenee.
Tommy Lindholm

Kuorma-auton huolto-ohjelmaan yhdistetyn rengashuollon avulla kuljetusliike voi vähentää kustannuksiaan, kertoo Volvo Trucksin jälkimarkkinajohtaja Tommy Lindholm.

Mikä on perusajatus Volvo Trucks rengashuollon taustalla?

Kun Volvo kuorma-auto tulee tehtaalta, siinä on aina alla kuljetustehtävään sopivat renkaat. Volvo Trucks rengashuollon avulla voidaan varmistaa, että vetoautossa ja perävaunussa on ajotehtävän mukaan optimoidut renkaat koko elinkaaren ajan.

Volvo Trucks rengashuollon ansiosta kaikki palvelut saa yhden katon alta, eikä ajoneuvoa tarvitse erikseen käyttää rengasliikkeessä. Palvelu helpottaa kuljetusyrittäjän arkea, polttoaineen kulutus pysyy alhaisena ja käyttöaste nousee.
Kun renkaiden kulumista, akseliston suuntauksia, alustan väljyyksiä ja rengaspaineita seurataan systemaattisesti huoltojen yhteydessä, renkaiden käyttöikä voidaan optimoida. Näin kilometrisuorite per rengas saadaan maksimoitua.

Miten kattava Volvo verkoston tarjoama rengaspalvelu on?

Volvo verkoston Lappeenrannan, Mikkelin, Iisalmen, Joensuun, Vaasan, Kemin, Kajaanin, Kempeleen ja Turun toimipisteet tarjoavat rengashuoltoa. Volvo Truck Center Turun toimipisteeseen avataan syksyn 2015 aikana rengashuoltopalvelun lisäksi uusi renkaiden analysointipalvelu. Se tulee myös Vantaan uuteen Volvo Group Truck Centeriin, joka valmistuu vuonna 2016. Analysointipalvelun saatavuutta on tarkoitus laajentaa tulevaisuudessa, kun ensin on kerätty kokemuksia ja tietoa jatkokehittämisen tueksi.

Miten Turussa sijaitseva renkaiden analysointipalvelu toimii?

Rengashuollon analysointipalvelu on ensimmäinen laatuaan Suomessa, ja siinä käytettävä mittauslaitteisto ja menetelmät ovat alansa huippua.
Tarkastus on kolmivaiheinen, joista asiakas voi valita tehtäväksi yhden tai useamman oman kalustonsa tarpeen mukaisesti. Kuorma-auto ajetaan ensimmäiseksi ravistuslevyjen päälle. Niiden avulla tarkistetaan, onko alustan ripustuksissa väljyyttä. Kaikki akselit – etuakseli, vetävät, telit ja perävaunu – käydään läpi. 

Toinen vaihe on jarrudynamometri. Turun Volvo Truck Centerin pilottihankkeessa jarrudynamometriin on integroitu laser, joka skannaa renkaan kulumisen kolmesta eri kohdasta. Lasermittauksessa selviää, miten paljon kulutuspintaa on jäljellä pyörää kohden ja onko rengas kulunut vinoon.

Kolmannessa vaiheessa rengaskulmat tarkistetaan akselistonsuuntauslaitteilla ja rengaspaineet mitataan manuaalisesti.

Palvelu on nopea, ja sen kokonaiskesto on lyhyt. Tarkastukset voidaan suorittaa jopa yhdessä tunnissa. Lopuksi asiakas saa tarkastusraportin, josta käy ilmi renkaiden kunto ja suositukset jatkotoimenpiteitä varten.

Mitä hyötyjä renkaiden suunnitelmallinen seuranta, huolto ja analysointi tuottavat?

Ajoneuvoyhdistelmissä on enimmillään 32 rengasta. Kun tällaista rengassarjaa seurataan ja huolletaan suunnitelmallisesti, on mahdollista saavuttaa huomattavia säästöjä. Tietyissä kaukoliikenteen rengastyypeissä renkaat voidaan urittaa uudelleen ja samoista renkaista saada irti enemmän kilometrejä.

Kun poikkeamia normaalista kulumisesta havaitaan, siihen reagoidaan välittömästi. Renkaiden käyttöikä kasvaa ja polttoaineen kulutus pysyy alhaisena kaikenikäisillä renkailla. Kuljetusliike pystyy hyvissä ajoin etukäteen ennakoimaan uusien renkaiden hankinnat.

Volvo Trucks rengashuollon tavoitteena on vähentää kuljetusliikkeen rengastarvetta valitsemalla ajotehtävään oikea rengas. Uusia renkaita tarvitaan vähemmän kuin aikaisemmin, ja polttoaineenkulutus ja kilometrisuoritteet paranevat. Kuorma-auton käyttöaste nousee, kun renkaat ja rengaspaineet ovat ajotehtävään sopivat. Yllättävät rengasrikot eivät pysäytä kuljetuksia.

TOMMY LINDHOLM

Tehtävä: Volvo Trucksin jälkimarkkinajohtaja
Vastuut: korjaamotoiminta Suomessa
Ura: Volvo Trucksin palveluksessa v. 1996 lähtien