Kuorma-autot

Koulutus paransi laatua

Kuljetusliike Sampo Prosi Oy ottaa kaiken hyödyn irti koulutuspäivistä. Volvo Trucksin järjestämä kuljettajakoulutus paransi merkittävästi yrityksen toiminnan laatua.
Kuljetusliike Sampo Prosin logistiikkapäällikkö Eero Haapala

Käytännön ajo-opetus oli kuljettajien mielestä hyödyllisin osa koulutusta.

Viime keväänä Kuljetusliike Sampo Prosin kuljettajat osallistuivat Volvon kaksiosaiseen kuljettajakoulutukseen. Ensin käytiin luokassa läpi ennakoivaa ajoa ja kuorma-auton tekniikkaa, erityisesti Volvon voimansiirtolinjaa.

Toisessa osassa jokainen kuljettaja pääsi ajotunnille kokeilemaan, miten opetetut asiat toimivat käytännössä.

– Se oli paras direktiivikoulutus, jossa minä olen ollut mukana. Saimme juuri sitä oppia, mitä haimme. Hyvä koulutus, hyvä kouluttaja, sanoo koulutukseen osallistunut kuljettaja Indrek Vilu.

– Suosittelen tällaisia koulutuksia kaikille Volvo kuljettajille, koska niistä saa uutta tietoa ajoneuvosta.

Vilu ajaa tavallisesti niin sanottua kolmiota: vihanneksia Pohjanmaalta Espooseen, kauppakuormaa Espoosta Seinäjoelle ja sieltä kauppajakoa maakunnan myymälöihin. Lenkki päättyy Kristiinankaupunkiin. Volvo on hänelle mieluinen työkalu, koska sitä on helppo käsitellä.

Vilu muistuttaa, että ajaminen on taloudellisempaa ja tehokkaampaa, kun tietää, miten kuorma-auto ja sen järjestelmät toimivat. Koulutuksen ansiosta hän osaa käyttää esimerkiksi I-Shift -automaattivaihteistoa entistä paremmin.

– Taloudellinen ajotapani on kehittynyt ja keskikulutus laskenut huomattavasti. Kuorma-auto menee paremmin ylämäkeen, kun nostaa ahtopaineita. Alamäet mennään nykyisin aina rullaamalla. Olen onnistunut lisäämään rullausta varsinkin pienillä nopeuksilla.

Vilun mielestä koulutuksen sisältö oli hyvä. Ajotunti oli paras osa koulutusta, koska siinä näki, miten saadut neuvot toimivat käytännössä. Tunnit ajettiin kahdella Volvo yhdistelmällä, joissa oli täysi vesikuorma.

– Moni kokenutkin kuljettaja oppi uutta I-Shiftin toiminnasta sekä ilma-alustan ja Work Remote-kaukosäätimen käytöstä.

Miten Vilun oma ajo sujui?
– Ei se vissiin ihan huonosti mennyt. Kouluttaja vihjaisi, että tulevaisuudessa kannattaa osallistua taloudellisen ajon kilpailuun.

Kuljetusliike Sampo Prosin logistiikkapäällikkö Eero Haapalan mukaan koulutus vastasi hyvin yhtiön odotuksiin. Kuljettajat ovat alkaneet esimerkiksi keskustella keskenään, miten omaa ajoa saisi taloudellisemmaksi. Kiinnostus on näkynyt kulutusluvuissa.
– Vertasimme samaa autoa ajavan ajoparin keskikulutusta tämän vuoden kesäkuussa ja viime vuoden kesäkuussa. Keskikulutus oli pudonnut huomattavasti.

Haapala kertoo, että kuljettajilta on tullut vain positiivista palautetta. Volvon koulutuspäiviä on pidetty yhtenä parhaista koskaan järjestetyistä koulutuksista.

Kuljetusliikkeen palveluksessa on noin 50 kuljettajaa. Kuorma-autoja on 29 kappaletta, ja niistä noin kolmasosa on Volvoja. Lämpötilasäädellyillä ja kokosivuaukeavilla kaapeilla kuljetetaan pääasiassa elintarvikkeita.
– Meillä on vankka kokemus ja hyvä tekijäporukka. Uudenaikainen ja luotettava kalusto on tärkeä menestystekijä, korostaa Haapala.

Kuljettajien osaamisesta pidetään huolta satsaamalla koulutukseen. Esimerkiksi direktiivipäivät eivät ole pakollista suorittamista, vaan sisältö suunnitellaan niin, että koulutuksesta on oikeasti hyötyä.

– Meillä oli selkeä tarve koulutukselle. Kalustomme on uutta, ja nykyaikaisissa kuorma-autoissa on paljon tekniikkaa. Jotta uusista ominaisuuksista saa kaiken irti, niitä on osattava käyttää, Haapala toteaa.

Volvon koulutuskonseptia Haapala pitää hyvänä. Hän pitää tervetulleena asiana, että kuorma-autonvalmistaja tarjoaa tuotteisiin liittyvää koulutusta.
– Volvon kouluttaja oli todella osaava. Hänellä oli tuote täysin hallussa, toteaa Haapala.

 

KULJETUSLIIKE SAMPO PROSI OY

Perustettu: vuonna 1959
Yritysmuoto: perheyritys
Kotipaikka: Kristiinankaupungin Lapväärtti
Liiketoiminta: elintarvikkeiden lämpösäädellyt kuljetukset
Asiakkaat: tukku- ja vähittäiskauppa sekä teollisuus
Henkilökunta: n. 50 kuljettajaa
Kalusto: 29 kuorma-autoa, joista kolmasosa Volvoja, kokosivuaukeavat kaapit