Ajotapa vaikuttaa merkittävästi kaupunkiajossa

Osana kuljettajakoulutuksen kehitystyötä Volvo järjesti taloudellisen kaupunkiajon testin Hämeenlinnassa.
Volvo FH
Volvo FH kuormanilmaisin

Volvo Trucks kehittää jatkuvasti kuljettajakoulutustaan, jotta sen sisältö mahdollistaa asiakkaille entistä tuottavamman liiketoiminnan.Volvon järjestämän taloudellisen kaupunkiajon testin mukaan kaupungissa kuljettajan ajotapa vaikuttaa maantieajoa enemmän polttoaineenkulutukseen.

Ennalta määritelty koeajoreitti ajettiin Volvo FH13 500 EURO 6 6×2 -puoliperävaunun vetoautolla ja ajoneuvon tiedot kerättiin Volvo Dynafleet -järjestelmän avulla. Reitti ajettiin erilaisia ajotapoja soveltaen.

– Vaikka nopeusrajoitus olisi 50 km/h, meidän testiemme mukaan ei ole järkevää ylittää 35–40 km/h:n nopeutta, jos ajetaan esimerkiksi valoista valoihin. Kun ajaa maltillisesti lähellä ihannekeskinopeutta, ei tarvitse muuttaa kuorma-auton liike-energiaa kiihdyttämällä tai jarruttamalla, kertoo Volvo Finland Ab:n kuljettajakoulutuksesta vastaava Tatu Ljokkoi.

Koeajojen perusteella kaupunkiliikenteessä ajotavan vaikutus polttoaineenkulutukseen on suurempi kuin maantieliikenteessä.

– Kulutuserot olivat suurempia kuin osasimme odottaa. Hyvän ja huonon kuljettajan ero on prosentuaalisesti suurempi kaupungissa kuin maantieajossa. Kaupunkien jakeluliikennettä leimaa kiire ja hektisyys, jolloin usein unohtuu, että aggressiivisella ajotavalla ei pääse aikaisemmin perille, Ljokkoi korostaa.

Kaupunkien jakeluliikennettä leimaa kiire ja hektisyys, jolloin usein unohtuu, että aggressiivisella ajotavalla ei pääse aikaisemmin perille, Ljokkoi korostaa.

Suodata artikkeleita

5 true 5