Tunnelinkaivuuta Kööpenhaminassa

Kööpenhaminaan rakennetaan uutta metrolinjaa. Maansiirtoajo yli miljoonan asukkaan kaupungissa on todellinen haaste kuorma-autonkuljettajille. Eräs kuljettajista on Johnny Olsen. Tämä on hänen tarinansa.
Metron rakennustyöt Kööpenhaminassa

Maailman suuriin pyöräilykaupunkeihin lukeutuvassa Kööpenhaminassa rakennetaan nyt uutta metrolinjaa.

Johnny Olsen, kuorma-autonkuljettaja.

Johnny Olsen kertoo, että etuosan ohjausakselien ja perävaunun ansiosta kuorma-autoyhdistelmä kulkee erittäin tasaisesti.

Kuorma-auton edessä kaksi vahtia näyttää pysähtymismerkkiä. Kolme henkilöautoa ja neljä pyöräilijää pysähtyy, ja Johnny Olsen saa lähtöluvan. Kuorma-auto kulkee verkkaisesti tietä pitkin rakennustyömaalle. Johnny kääntää tottuneesti oikealle ja ajaa renkaiden pesuautomaattiin.

– Renkaat pestään joka kerta alueelle tultaessa ja sieltä lähtiessä. Muuten kaupunkiin kulkeutuisi aivan liikaa savea, Johnny kertoo ja peruuttaa paikalleen niin, että kaivinkone pääsee täyttämään kahta kippiautoa.

Rakennustyömaa on nimeltään Trianglen, ja se sijaitsee Kööpenhaminan keskustassa. Trianglenista tulee yksi kaupungin uuden Cityringen-metrolinjan seitsemästätoista asemasta. Kööpenhaminan lähihistorian suurin rakennushanke käsittää kaksi 15,5 kilometrin tunnelia ja neljä muuta rakennustyömaata, joista tunneliporat louhivat metroväylää kaupungin alle. Uusi metrolinja on aiemmin rakennetun metron laajennus. Uusi metrolinja on aiemmin rakennetun metron laajennus. 

Johnnyn tehtävänä on kuljettaa kaupungin alta kaivettu maa-aines pois rakennustyömailta. Kun rakennustyöt valmistuvat, kaupungin alueelta on kuljetettu pois kolme miljoonaa tonnia maata.

– Urakasta koituu kööpenhaminalaisille tällä hetkellä jonkin verran haittaa, sillä rakennustöitä tehdään niin monessa eri kohteessa. Mutta eiköhän kaikki suju hyvin, Johnny toteaa. Hän mainitsee myös, että uusi metrolinja vähentää todennäköisesti henkilöautoliikennettä kaupungin alueella.

Johnnyllä on suora radiopuhelinyhteys kaivinkoneenkuljettajaan. Suurella kaivinkoneella nostetaan valtavat määrät maata 18 metrin syvyydestä. Kun Trianglenin asema on valmis, se ulottuu jopa 40 metrin syvyyteen.

Johnny seuraa ohjaamon näyttöä, josta näkyy kuormatun maa-aineksen määrä. 

Jonkun mielestä voi olla tylsää vain ajaa edestakaisin, mutta minulle se on mieluisaa. Toimistossa istumiseen tai tuotantolinjalla seisomiseen verrattuna kuorma-autonkuljettajan työssä on vapautta.

Johnny Olsen

kuorma-autonkuljettaja

Auton kuormakapasiteetti on 17 tonnia ja vetoaisaperävaunun 18 tonnia. Tyhjänä kuorma-auto painaa noin 21 tonnia. Kuorma-auto heilahtaa hieman joka kerta, kun kaivinkoneenkuljettaja lisää maata lavalle. Johnny ilmoittaa radiopuhelimella, kun kuormaa on näytön mukaan 56 tonnia. Auto on tällöin kuormattu täyteen.

– Nyt lähdemme Nordhavniin, jonne kuorma puretaan, Johnny kertoo ja ajaa ulos rakennustyömaalta.

Kööpenhamina kasvaa, ja keskustan pohjoispuolen vanhoilla satama-alueilla on meneillään useita rakennushankkeita. Sinne nousee asuin- ja toimistorakennuksia tuhansille uusille kööpenhaminalaisille. Alueen laitamille Nordhavniin on myös rakenteilla uusi konttiterminaali ja risteilysatama. Niitä varten täytetään 100 eekkeriä vesialuetta, ja tässä työssä hyödynnetään osa metrotyömaalta ajetusta maasta. Uusi täyttömaa valtaa vähitellen alaa mereltä.
 

Metrotunneli rakenteilla.

Aiemmin rakennetun metron uusi laajennus koostuu kahdesta 15,5 kilometrin pituisesta tunnelista, eli niiden yhteispituus on 31 kilometriä.

Kaupungin toisella laidalla Johnny istuu ohjauspyörän takana rauhallisena, turvallisesti ja hymyssä suin. Hän aivan selvästi pitää työstään.

– Jonkun mielestä voi olla tylsää vain ajaa edestakaisin, mutta minulle se on mieluisaa. Toimistossa istumiseen tai tuotantolinjalla seisomiseen verrattuna kuorma-autonkuljettajan työssä on vapautta.

Johnnyn ilme kirkastuu, kun puhe kääntyy hänen vaimoonsa ja neljään lapseensa. Perhe on hänelle ilmeisen tärkeä, mutta hän myöntää, ettei aina ole helppoa löytää tarpeeksi aikaa kaikelle. Johnny asuu tunnin ajomatkan päässä Kööpenhaminasta, ja hänen työpäivänsä alkaa tavallisesti viideltä aamulla. Hän ajaa kuorma-autoa koko päivän ja palaa iltakuuteen mennessä kotiin perheensä luokse. Kesästä 2014 lähtien Johnny on ajanut SCT-kuljetusyrityksen leivissä, ja työnantaja on ollut hänelle mieluinen. – Työympäristö on loistava. SCT:n työntekijöiden toverihenki on minulle erittäin tärkeä asia. Kaikki auttavat toisiaan ja ovat todella mukavia.
 

Maansiirtoa Nordhavniin.

Metrotyömaalta ajettavaa maata käytetään vesialueiden täyttämiseen uudella Nordhavn-alueella, jonne rakennetaan uutta konttiterminaalia ja risteilysatamaa.

SCT on eräs monista kuljetusyrityksistä, jotka ovat mukana Kööpenhaminan metron rakennustöissä. Tärkeimpiä tehtäviä ovat maansiirto rakennustyömailta ja tunneliporien louhiman aineksen kuljettaminen.

SCT:llä on Kööpenhaminan metrotyömailla ajossa 20–50 kuorma-autoa sen mukaan, kuinka paljon maata kulloinkin on ajettavana. Yleisin kuorma-automalli on Volvo FH kippilavallisella puoliperävaunulla, mutta yhtiön käytössä on myös kahdeksan Volvo FMX -kippiautoa, jotka on varustettu vetoaisaperävaunulla. Kaikissa SCT:n kuorma-autoissa on Globetrotter-ohjaamo – jopa Volvo FMX -kuorma-autoissa – joten useampikin kuljettaja voi yöpyä niissä työviikon aikana.

Tunnelipora.

Uuden metrolinjan rakennusurakassa käytetään neljää tunneliporaa. Yksi porakokoonpano painaa noin 800 tonnia.

Johnnyn kuorma-auto on vuoden 2014 Volvo FMX, jossa on 8×4-akselirakenne ja kaksoisetuakselit. Kuorma-auton 13-litraisen, 500-hevosvoimaisen moottorin tehot välittyvät tehokkaasti kahteen vetoakseliin. Etuosan ohjausakseleiden ja vetoaisaperävaunun ansiosta kuorma-autoyhdistelmä kulkee erittäin tasaisesti. Johnny pitää tätä hyvänä asiana, koska työmaa-alueilla kuorma-autolla joutuu ajamaan ahtaissakin paikoissa.

– Auto tuntuu raskaasti kuormattunakin erittäin vakaalta. I-Shift -vaihteisto on erittäin tarkka. Tämä on erittäin hyvä kuorma-auto, Johnny kertoo ja hidastaa ennen punaisia liikennevaloja. 

Kööpenhaminan polkupyöräkanta on maailman suurimpia. Tämä näkyykin liikenteessä, jossa polkupyörät ja kuorma-autot ajavat usein samoilla väylillä. Rakennusurakoitsija Copenhagen Metro Team on panostanut merkittävästi siihen, että urakka voidaan toteuttaa kaupunkilaisten kannalta mahdollisimman turvallisesti. Yhteistyössä SCT:n kanssa urakoitsija on muun muassa kutsunut rakennustyömaiden läheisyydessä koulua käyviä lapsia tutustumaan Volvo kuorma-autoon ja opettanut heille, mitä kuljettaja näkee ja mitä ei näe kuorma-auton ohjaamosta.

Auto tuntuu raskaasti kuormattunakin erittäin vakaalta. I-Shift -vaihteisto on erittäin tarkka. Tämä on erittäin hyvä kuorma-auto.

Johnny Olsen

kuorma-autonkuljettaja

Kun rakennustyöt ovat vilkkaimmillaan, keskimäärin 500 kuorma-autoa ajaa päivittäin rakennustyömaalle ja takaisin. 375 liikennevaloa on muutettu, jotta häiriöt kaupungin teillä olisivat mahdollisimman vähäisiä. Kuorma-autojen on myös aina ajettava tiettyä reittiä kaupungin halki Nordhavniin ja takaisin.

– Ajaessa on yksinkertaisesti oltava erittäin varovainen. Turvallisuus on tärkein tavoite, Johnny kertoo ja tarkistaa vielä kerran kuorma-auton alapeilit ennen pyörätien ylittävää käännöstä oikealle.

Saapuessaan Nordhavniin Johnny ohjaa kuorma-auton vaa'alle, ennen kuin ajaa alueelle. Päivän aikana Johnny ajaa neljästä viiteen kuormaa rakennustyömaalta Nordhavniin. Jokainen kuorma punnitaan tarkasti.

Yksinäinen lokki liitelee ilmavirran kannattelemana ja tähyilee alueelle, jonne auto toisensa jälkeen tyhjentää kuormansa. Johnny on peruuttanut kuorma-auton kuormanpurkualueelle, jossa hän kippaa ensin takimmaisen lavan ja sitten etummaisen.

– Vielä yksi kuorma, ja sitten lähden kotiin perheeni luokse. Maltan tuskin odottaa, Johnny kertoo ja hymyilee leveästi. 
 

Volvo kuorma-auto tyhjentämässä maakuormaa.

Vilkkaimmillaan keskimäärin 500 kuorma-autoa ajaa päivittäin rakennustyömaalle ja takaisin. 375 liikennevaloa on muutettu, jotta häiriöt kaupungin teillä olisivat mahdollisimman vähäisiä.

Kuorma-auto

Volvo FMX lanseerattiin maaliskuussa 2014. Euro 5 -moottorin tilavuus on 13 litraa, ja siinä on 500 hevosvoimaa.
Automaattinen I-Shift -vaihteisto helpottaa työtä haastavassa ympäristössä, joten kuljettaja voi keskittyä sataprosenttisesti ajamiseen.
Kokonaisuus koostuu kolmikaatokipillä varustetusta kuorma-autosta, jossa on 8×4-akselirakenne, kaksoisetuakselit sekä 3-akselinen, kolmikaatokipillä varustettu vetoaisaperävaunu. Kippaaminen on mahdollista oikealle, vasemmalle ja taakse.
Kuorma-auto painaa 20,4 tonnia. Auton kuormakapasiteetti on 17 tonnia ja vetoaisaperävaunun 18 tonnia. Suurin sallittu bruttopaino on 56 tonnia.
Kuorma-autossa on Globetrotter-ohjaamo, joten kuljettaja voi tarvittaessa yöpyä ohjaamossa.

Aiheeseen liittyvä sisältö

Merestä nouseva kaupunki

Nigerian suurin kaupunki muuttaa vähitellen muotoaan. Urakasta, jonka alkuperäinen tarkoitus oli suojata Lagosin kaupungin rapautuvaa rantaviivaa, on kehkeytynyt Afrikan suurin rakennushanke Eko Atlantic – kokonaan uusi alue, joka rakennetaan mereen ...

Savannin urhot – kafferipuhveleita kuljettamassa

Eläinten kuljettaminen Etelä-Afrikan luonnonsuojelualueilla kysyy paitsi poikkeuksellisia ajotaitoja myös melkoista rohkeutta....

Suolaa louhimassa Bolivian suurelta valkoiselta tasangolta

Armoton kirkkaus ja ohut ilma. Niin ihminen kuin konekin joutuvat lujille maailman suurimmalla suolatasangolla. Kuorma-autonkuljettaja Dario Machaca Colque on työskennellyt täällä yli 30 vuotta....

Suodata artikkeleita

5 true 5