Kuorma-autot

Kiperiä tilanteita tien päällä – kun tiellä ei olla yksin

Mikä on ollut jännittävin ajokokemuksesi kuljettajana –kilpailun satoa
maansiirtoauto-ajaa-ylamakeen

Volvo Trucksin Mikä on ollut jännittävin ajokokemuksesi kuljettajana -kilpailuun tuli paljon hienoja vastauksia ja hyvin pitkiä tarinoita. Jotta mahdollisimman monta erilaista juttua saatiin mukaan, olemme tiivistäneet ja lyhentäneet tarinoita ja osasta kerromme vain jännittävimpiä yksityiskohtia.


Pekka, 33-vuotta:

Jo työskentely kuljetusalalla on melkoista seikkailua. Joka päivä on aina erilainen ainakin omassa työssäni rahdinajossa, jossa seuraava osoite selviää vasta edellisen kuorman purun jälkeen.

Yksi, ainakin säikähdyttävä kokemus oli kun ajoin etuajo-oikeutettua tietä kahdeksaakymppiä. Yleensä, kun sitä tietä aikoinani ajoin niin 95-prosenttisesti siinä kohtaa mulla oli täys rautakuorma päällä. Silloin satuin ajamaan tyhjää yhdistelmää ja kolmion takaa tuli henkilöauto melko törkeästi eteeni.

Normaalisti ajan hyvin ennakoivasti ja taloudellisesti. Silloin otin turvavälin aika lyhyeksi pakostakin, kun auto ajoi eteen, että itsekkin säikähdin ja jarrutin kunnolla. Eteen ajanut autoilija hätääntyy ja vaihtaa vaihdetta. Peruutusvalot välähtää ja auto pysähtyy kuin seinään. Henkilöauto oli automaattivaihteinen. Ajoi ilmeisesti niinkuin manuaalilla ajetaan.

Onneksi sain väistettyä vastaantulevien kaistalle eikä ollut vastaantulijoita. Tuleepahan oltua vielä tarkempi jatkossa.


Jouko, 61-vuotta:

Tapaukseni sattui noin 80- ja 90-luvun vaihteessa Lopella Klaukkalan risteysalueella. Oli kevät ja lunta, mutta ajourat oli jo sulat. Kuorma sisälsi raskaita peltikeloja, muistaakseni vetäjässä oli kaksi ja kärryssä viisi. Lähestyin  risteystä Forssan suunnasta. Risteystä edeltää alamäki ja lievä kaarre vasemmalle.

Havaitsin risteysalueella, että täysperä on ohittamassa traktorikaivuria. Näin, että nyt ei sovita kaikki kolme rinnan, vaikka siinä kohtaa on hiukan leveempää. Sen verran ehdin miettimään, että minulla keloja kyytis, ettei oikein ojaankaan paranisi päästää. Seuraukset olisi ollut tuhoisia.

Vastaantuleva rekka havaitsi minut ja teki äkkijarrutuksen ja sai käännettyä vetäjän kaivurin taakse. Perävaunu ei ehtinyt mukaan. Minulle jäi hyvin ahdas rako. Minun kuskin peili rikkoutui siihen kärryn etukulmaan ja lavan reunat hinkkasi toisiaan vasten. Kun minun puolella oli suojakaide, niin oikean eturenkaan pultit hinkkasi niihin vääntäen raidetangon väärään. Onneksi rekkani pysyi tiellä ja sain raahautua siihen seuraavalle pysäkille. 

Tarinan loppu on sellainen, että tämä vastaantuleva rekka ei pysähtynyt. Soitin poliisille ja Forssan poliisit pysäyttivät tämän Tammelassa. Suorittivat hänelle puhalluksen ja alkoholia oli nautittu. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Onneksi ei henkilövahinkoja.

Tommi, 28-vuotta:

Olin ajamassa Sysmästä Asikkalaan menevällä tiellä. Tien nopeusrajoitus oli 80km/h, mutta totesin, että liian vaarallista ajaa 80km/h, joten ajoin 60km/h. Tie oli kapea ja talven takia liukas. Tie alkoi kaartaa oikealle loivasti ja vastaan tuli tukkirekka 80km/h, keskellä tiellä ja puhui puhelimeen samalla kun ajoi.

Jouduin ohjaamaan oman autoni kohti ojaa, jotta ei tulisi kolaria. Juuri ennen ojaa kuokkini kimposi takaisin tielle. Rekka meni hipoen autoni ohi ja minä menin hetken matkaa poikittain tietä pitkin kunnes sain suoristettua auton. Sen jälkeen nopeasti lähimmälle pysäkille seis ja hiukan rauhoittuu, kun kädet tärisi todella paljon.